Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Vad är nästa grej i framtiden?

  1. #1

    Standard Vad är nästa grej i framtiden?

    Det har flugits flyg och helikopter och det har kommit nya lösningar en efter en.
    Bland annat EPP/EPO, gyron, borstlöst, LiPo, 2.4GHz, FBL, tricopters, quadcopters, hexa, octo, ...
    Vad mer kan tänkas dyka upp? Hört rykten? Förväntan av nåt?
    Multicopters vart ju en fluga som heter duga! Nästa då?
    Antalet folk som hade tex helikopter förut va ju väääldigt få, idag ingår det i uppväxten nästan.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Standard

    Flyga under vattnet.

    http://www.minesto.com

    :-)

    Sent from my GT-P3113 using Tapatalk 2

  3. #3
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Inget revolutionerande men det syns redan nu en trend inom turbinflyget att det blir folkligare och jag tror absolut den trenden fortsätter med billigare prylar som kanske inte presterar på topp men fungerar riktigt bra. Lite på samma sätt som de större elflygen har blivit vardagsmat.

    Jag tror även på FPV/RC via mobiltelefonnätet och 4G :-)

  4. #4

    Standard

    Nån som kan förutspå hur det aktiva flygandet kommer vara i framtiden?
    Det var ju på ett sätt för nåt decennium, nästan utdött ett annat, fullt ös på forum och träffar på nästa, typ.
    Blir det större träffar? Mer småklubbar? Färre men större klubbar? Blir det mer flygande?
    Blir det sämre kvalitet på allt eftersom så mycket billigt kines-jox dykt upp som gör att alla börjar men slutar, just för att möjligheten för att kunna testa är så lätt?
    Här på Åland så har det vart lite så att alla börjar som nybörjare, men avancerar fort till för dyra saker, för avancerade saker, för svårbyggda saker, för tidskrävande saker osv.
    Litet antal personer brinner längre än 1-3 år för hobbyn som hållit på/provat på.
    Dock tycker jag "Giant-kärror" ökat i antal senaste åren, häftiga snygga jättekärror!!!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Nån som kan förutspå hur det aktiva flygandet kommer vara i framtiden?
    Det var ju på ett sätt för nåt decennium, nästan utdött ett annat, fullt ös på forum och träffar på nästa, typ.
    Blir det större träffar? Mer småklubbar? Färre men större klubbar? Blir det mer flygande?
    Blir det sämre kvalitet på allt eftersom så mycket billigt kines-jox dykt upp som gör att alla börjar men slutar, just för att möjligheten för att kunna testa är så lätt?
    Här på Åland så har det vart lite så att alla börjar som nybörjare, men avancerar fort till för dyra saker, för avancerade saker, för svårbyggda saker, för tidskrävande saker osv.
    Litet antal personer brinner längre än 1-3 år för hobbyn som hållit på/provat på.
    Dock tycker jag "Giant-kärror" ökat i antal senaste åren, häftiga snygga jättekärror!!!
    Hur flygandet kommer se ut har jag ingen aning om men det kommer bli annorlunda mot förr... 10-talet har blivit ett världsmästarrikt decennium. I takt med att flygandet hamnar bakom tangentbordet så tappas mycket viktig erfarenhet från fältet samtidigt som de nya världsmästarna tar över.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Gör jag en tillbakablick på de nästan fyra decenier jag modellflugit så ser jag att en tendens att de som börjar modellflyga är med några år och sedan lämnar de hobbyn. De köper och flyger! De är inga "Modellbyggare" iden meningen att de bygger från byggsats eller ritning eller konstruerar sina egna flygplan! De kan eller vill inte bygga sina egna flygplan utan de vill snabbt lära sig flyga och när de flugit en del olika kärror slutar de och går vidare till nästa hobby/sysselsättning.

    Helikopterflygandet har också ökat dramatiskt,åtminstone i vår klubb, speciellt elflygandet och det kan man förstå då det är mycket lättare att sätta ihop en heli jämfört med ett flygplan av trä/cellplast/plywood/glasfiber. Man behöver heller inget större utrymme i form av garage eller annat lokal för att få ihop en heli,utan man klarar sig i princip med ett köksbord och några fasta nycklar och några skruvmejslar.

    Tyvärr tror jag flygandet utanför klubbarnas flygfält kommer att öka i och med alla dessa små cellplastflygplan man idag kan köpa via nätet. Med det följer att klubbarnas existens kommer att försvåras och modellflygandet kommer att "leksakifieras" med allt vad det innebär av vår verksamhet kommer att ringaktas ännu mer.

  7. #7
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Vad är nästa grej i framtiden?
    Fler RTF paket inom FPV och på sikt live feed i HD.

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Jag gissar i alla fall att många av planen vi flyger om x antal år kommer att vara gjorda med hjälp av s k 3D printers.
    Kan ju bli billigare än att avlöna kineser att bygga våra ARF:er i balsa/ply eller glasfiber(bl a Jetplan).
    Nya skapelser borde komma ur detta.
    Det innebär säkert att modellbyggare blir ett än mer utdöende släkte fast några eldsjälar blir det nog som bygger också.

    Det är väl samhällets trend i det stora hela som även avspeglar sig i vår lilla hobbyvärld- man tenderar att "köpa" färdigt i större utsträckning och gör väl färre och färre saker själv från grunden.
    Det som är bra med alla mer el mindre färdiga plan osv är att vem som helst kan komma igång med radioflyg (eller bil/båt/helikopter/milticopter osv) ganska fort.
    Att sitta och bygga ett plan i balsa/ply kan vara mycket rogivande och det är aldrig fel. Men allt skall ju gå så fort nuförtiden - snabblim, plasfilm på de flesta modeller osv. När jag börja med modellflyg i början av 1970-talet hade just "Hot-stoff" CA-lim kommit - tusan det rök om limmet när man limma två balsabitar med det och var lite av trolleri och visst gick det snabbare att bygga vissa saker med det men vitlim var det som användes mest ändå i vår klubb.
    Mycket med att bygga modeller liknar matlagning, det smakar bättre om det får ta lite tid utan att man hastar fram resultatet.

    FPV kommer säkert att öka.

    Att modellerna skulle bli så mycket större än nu har jag svårt att se.

    Att elflyget fortsätter frammarshen tror jag rätt säkert på i alla fall, om man tittar i backspegeln och jämför. Kanske EDF blir vanligare även för större jetkärror som annars skulle använda turbinmotor.

    Med alla gyron som säkert kommer vara inbyggda i många mottagare i framtiden kommer det bli lättare att lära sig flyga och att flyga i blåsigare väder. Men i flygplan är det nästan som att fuska lite att ha gyro på t ex skev och höjd... i helikopter är det en annan femma men när jag lärde mig flyga helikopter på 1970-talet hade vi inga gyron så det var en utmaning att lära sig men det gick utan gyro även på de helikoptrar som då fanns.

    /Bo

  9. #9
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Cool

    Vi kommer iallafall inte att ha någon radio som vi har idag, den är redan ur gammal och det är endast vi som håller kvar iden eftersom vi känner oss trygga så.

    Vi kör med mobil eller mindre datorenhet, servon har vi säkert kvar och dessa har IP-adress så inga mottagare behövs endast batteri i form av något som utvinner energi direkt ur luften.

    Landningsbanan är så stor som modellen är d.v.s vertikal landning. -40grader ute spelar ingen roll, man sitter i soffan hemma och ögonstyr på bildskärmen.

    Balsa regn
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  10. #10
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Cyber RC! Hjälm med elektroder och 3D-bildglasögon. Då kan vi flyga allt i fantasin...... och för att få utlopp för att få arbeta med händerna - köra ångmaskin på Metatabletter på köksbordet...
    Ove (AM) Nielsen

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Låter inte alltför trevligt...

  12. #12

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    ...man sitter i soffan hemma och ögonstyr på bildskärmen.
    Vi får hoppas att det inte går dithän, det vora för sorgligt. Halva nöjet är ju att vara utomhus och även träffa kompisar när man flyger, i alla fall för mig.
    Man kunde ju lika väl sitta hemma vid simulatorn då... jag har visserligen simulator men det är ju så tråkigt efter en stund.
    Inget slår IRL - In Real Life - när det gäller flygning.

    /Bo

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-03-29, 00:53
  2. Framtiden?
    Av chrisvås i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-11-17, 21:21
  3. Kul ny grej till inomhussäsongen...?
    Av jocke1963 i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-08-17, 12:39
  4. Chaterresor kan bli farliga i framtiden
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-12-22, 00:37
  5. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-06-02, 16:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •