Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Solo pro 180 3D

  1. #1
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard Solo pro 180 3D

    Tjing!

    Köpte en Solo pro 180 häromdagen och vart lite fundersam över funktionerna, alla kanaler och så går rätt men...
    antingen kan jag styra varvtalet och pitchen på bladen samtidigt med gas spaken eller så kan jag trycka på en knapp så att jag får ett konstant varvtal och bara styr pitchen på bladen, saknar jag inte nått? och förresten, kan jag ställa så att jag har olika varvtalslägen? isf hur då? har j6pro o kör med (följde med)

    //Nicke

  2. #2
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Läge 1 med varvtal och pitch på spaken är "normal läget", där styrs varvtalet av en throttlekurva. Kan inte din radio, men kurvor är ofta i 5 punkts kurvor, lämpligt beroende på helikopter kan vara att ha tex 0-45-75-85 eller liknande. DVS när spaken är i botten är det 0 gas, på max pinne upp är det 85% gas.

    Läge 2 kallas idle up, och används främst för 3D. Behövs för att tex kuna hovra upp och ner. Då är det mer vanligt med en kurva i stil med 100-90-85-90-100.

    Sedan skall du ha en spak som är throttle hold med, som stänger av motorn oavsett gaspådrag eller andra spakar. Den skall slås till varje gång du är på väg att krascha för att spara kugghjul och motor.

  3. #3
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard

    ok tackar!

    trottle hold had jag ställt in nu

    det står i manualen att man kan ha 5 trottle kurvor, mer fattade jag inte...

    får väll prova mig fram lite.

    //Nicke

  4. #4
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Du bör ha två olika thottel kurvor, idle up eller inte
    Sedan bör du även ha två olika pitch kurvor, en för idle up och en utan. (Det är till exempel inte intressant att ha negativ pitch om man inte har idle up aktiverat.

    Det är lämpligt att ha stabil hovring på att ha pinnen i mitten, både för idle up och utan.

  5. #5
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard

    nu vart det mycket haha

    jag har som sagt 1 knapp just nu som jag kan ha fast rotorvarv och en där jag stänger av den funktionen så att jag styr både rotorvarv och bladvinkel med gas spaken, om jag har den i det sistnämnda läget så lyfter inte helin förns på ca 60-70% gas

    borde jag ställa in så att i det läget så går inte bladen negativt alls? inte ens med gasen i botten?

    //Nicke

  6. #6
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard

    enligt säljare och liknande så är tydligen "Solo pro 180 3D" en värsting heli i micro storleken (35cm)
    själv har jag ALDRIG flugit heli förut...
    Måste ju betyda att jag är en naturbegåvning lyckas flyga den alldeles lysande ute i blåsten
    till alla er som funderar på "träningställ" så kan jag bara säga att det är det bästa som finns!!! utan det hade jag nog inte haft kvar helin i en bit längre....

  7. #7

    Standard

    Fint att den flyger! Känner dock igen mig i det du skriver man tror att man kan allt och vipps så fick man beställa reservdelar

  8. #8
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard

    jo absolut! det gäller att man inte blir för kaxig, ett steg i taget haha, har uppgraderat den så jag har (enligt HK) SILVER delar i rotorhuvudet i stället för orginal plast som tydligen inte var hållbara alls, så den borde ju tåla något mer =)
    som 3D flygare (flygplan) så rycker det redan i fingrarna att få göra en Loop hehe

  9. #9
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Kul att den är uppe i luften, öva öva öva hovring i olika vinklar.

    Personligen tycker jag det är mycket lättare att flyga helin med lite fart och hålla nosen i färdriktning, ungefär som man flyger plan, bara att throttlespaken har lite fler uppgifter på helin. Men kan lova att hover och orientering träning ger resultat i längden. Sedan är det inte fel att vara rädd för att ha helin på 1-2 misstags höjd när träningsstället är av (har varit med om att träningsställ ocilerat, strulat upp gyrt och fått andra effekter och då är det bra att vara när marken).

    Tycker inte du skall ha någon negativ pitch alls om du inte kör idle up (konstant gas), dels att det inte behövs, och dels för att reflexen att dra gas-spaken i botten om något är på väg att hända så smäller man ner helin HÅRT istället för dalar ner.

    Negativ pitch skall du endast ha tillgång till när du har idle up aktiverat (konstant gas), då kommer roliga övningar med loop, hovra inverterat med mera

    Attan kul! Heli är skitroligt men kräver fokus på ett helt annat sätt än vad flyg gör tycker jag.

  10. #10
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard

    jag försöker just nu att hålla helin i hovring utan att låta den flyta iväg allt för mycket. jag fgörsöker hela tiden tala om för mig själv "smååå spakrörelser" och inte vara för ivrig på spaken. det är ju lätt att man överkompenserar väldigt när den börjar dra iväg.
    jag ska försöka lista ut hur man ställer in så att det inte finns nån negativ pitch.
    Snart börjar jag nog snegla på nån 500 heli. Men blir till sommarn i så fall.

    så sant som du säger, heli kräver fokus på ett helt annat sätt. här går det inte att bara släppa spakarna som med flyget.
    ang träningställ, menar du att träningstället kan få negativ påverkan på gyrot? kan det vara därför den överkompenserar?
    bara en tanke...

  11. #11
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Om träningsstället vobblar, så vobblar helin som skall kompensera etc

  12. #12
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard

    hur menar du då?

    helin vobblar inte, mest bara som jag sagt förut att det känns som att den överkompenserar men det kan ju vara jag som är o-van

  13. #13
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard

    har nu flugit Helin som en dåre senaste dagarna och det har väll gått sådär.... nu äntligen har jag hittat perfekta inställningarna och den flyger fantastiskt, men nu när jag flyger runt så märker jag ett nytt "problem" eller problem och problem...

    När jag svänger vänster (med fart så vill helin "tilta frammåt" och när jag svänger höger så vill den tilta bakåt, beror detta på att helin hela tiden lutar lite åt höger närt man flyger? eller är det jag som har tokiga inställningar?

  14. #14
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard

    Börjat träna Loopings nu, buskul detta ju!
    har redan bränt 4 drev, dock inte på ett par dar nu haha

    tycker dock att det är lätt att tappa hur helikoptern ligger i luften, har klätt "fenan" där bak med orange klädsel så den syns, men det hjälpte inte så värst mycket, har ni nått tips?

Liknande ämnen

  1. Nine eagles Solo Pro V2 - Lördagspyssel
    Av markusb i forum Helikopter
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-05-01, 20:20
  2. Nine Eagle Solo pro....elvisp
    Av DennanHMFK i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-01, 08:57
  3. Solo riktig Jet Turbin härliga känslar
    Av Nexus i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-05-25, 02:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •