Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Kolfiber och videosändare

  1. #1

    Standard Kolfiber och videosändare

    Hej,,
    Har hittat lite antydningar på internet om att kolfiber skulle störa videosignalen?

    Nu kör jag med ett 1.2 (kanal 1160) 1000 mha system med klöverantenner på, jag har fortfarande mycket störningar på skärmen där den hoppar och försvinner korta ögonblick..
    Har även lagt ett LC filter innan videosändare..
    Vet inte vad nästa sak är att pröva?

    Det är en 800 Hexa ram i kolfiber, videosändaren är placerad på ett av benen och riktade neråt, benen är ju ganska tunna men antennen ligger emot dem. Detta är ju dock det ställe på helikoptern med minst kolfiber.. Hur stor påverkan har det egentligen, någon med erfarenhet av det?

    Mvh

  2. #2
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av evilaid Visa inlägg
    Det är en 800 Hexa ram i kolfiber...antennen ligger emot dem.
    99.99% säker på att där har du problemet.
    Kolfiber och radio/videosignaler är inte bästa kompisar.

  3. #3

    Standard

    Hur gör dom som har kolfiber ramar då, finns det någon smidig lösning (säg inte byta ram bara)
    När man använder klöver så är det viktigt att de pekar neråt eller uppåt va? Tänkte om man skulle försöka vinkla ut antennen om det nu kan tänkas hjälpa?

  4. #4
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Har du antennen pekandes neråt och hur är då antennen på mottagaren monterad och vilken sorts antenn?

    Där är nog ditt problem
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  5. #5

    Standard

    Antennen är en klöver antenn gjord för 1160mhz. Sändaren pekar rakt nedåt, Antennen på mottagaren är monterar rakt uppåt..

    Försökte bifoga en bild men jag hade egentligen ingen bra på denna datorn, får skicka en bättre om ett par dagar när jag är hemma igen..
    Men på bilden kan du iaf se vänstra benet där sändare sitter på baksida av benet pekande neråt, dock inge antenn monterad på den bilden..
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0019 (2).jpg 
Visningar:	95 
Storlek:	51,5 KB 
Id:	37731

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Jag brukar försöka montera antennen så den kommer upp en bit ifrån farkosten. så långt ifrån allt som möjligt
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  7. #7

    Standard

    Byt även frekvens till 1258 eller 1280 så du inte stör på fel frekvenser...
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  8. #8

    Standard

    Hur menar du med fel frekvenser, vad är det man stör på den frekvensen? Tyvärr så klara denna bara fyra kanal, ingen över 1200..

  9. #9
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Ok, börja så här.

    Demontera din sändare från farkosten och kör dem lösa, med antennerna på samma håll- kan inte vara så svårt.

    Fungerar det nu då vet du att grejorna är ok. Skapa lite avstånd mellan mot och sändare, 10m.

    Gör du inte denna testen, så får du klara dig själv.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  10. #10
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Det är helt OK att montera antennen på sändaren nedåt om du har antennen på mottagaren uppåt. Nollan på antennen är vertikal i båda fallen så det kvittar.
    Däremot bör antennen inte ligga mot något, speciellt inte kolfiber.

    Du skulle kunna montera videosändaren liggande längs bommen och sedan ha en kontakt med 90 grader vinkel som gör att antennen pekar nedåt.
    Att ha antennen peka nedåt på en quad kan i många fall vara bättre än att ha den i centrum pekandes uppåt eftersom signalen då i många fall hindras av ramen med batterier och annat, detta speciellt om du flyger högt och nära dig.
    På långt håll eller om du flyger lågt kan dock signalen ta sig fram obehindrat även om den sitter i mitten riktad uppåt.

    Men börja med att göra som Kenneth E säger så kan du i alla fall utesluta fel på videosystemet.

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    271
    Jobb
    Går i skolan, har som sysselsättning Bilar o Flygp

    Standard

    Hur illa är det med kolfiber o sändare?

    Är man "säker" (vet inte hur jag definiera mig) om man sätter dit sändaren med dubbelhäftande tejp o sedan dit på kolfibern?

    Hur ska man annars lösa det, eftersom dom flesta använder kolfiber..
    Mvh Sebastian

  12. #12

    Standard

    Gjorde som Pinduke föreslog och la sändaren utmed bommen, lite självhäftande och ett buntband.. Tog en 90 graders vinkel och sedan antennen så den pekar nedåt men några centimer ifrån kolfiber benet.. Funkar mycket bättre nu, sen är det väll som alltid med klöver att det blir inte riktigt så bra om man flyger "ovanför" sig...

    Riktigt nöjd nu så lördomen är att kolfiber ska inte ligga antennen

  13. #13
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    FPV är en ständig inlärningsprocess men det är bara att fråga här på forumet för det finns alltid någon som kan mer än vad man själv kan inom ett visst ämne. Jag lär mig något nytt varje dag.

    Kul att det funkar bättre nu och som du är inne på redan, när du flyger rakt över dig själv kommer bilden alltid att ha lite störningar oavsett vilken antenn du väljer.

  14. #14

    Standard

    Grymt!
    Tack för hjälpen...

Liknande ämnen

  1. Lim för kolfiber plus skumgummi?
    Av bjerred i forum Allmänt och Tips
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-09-03, 00:28
  2. Kontakter antenn videosändare och mottagare
    Av Rickard i forum FPV Video Sändare - Mottagare
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-06-22, 21:11
  3. Värmeutveckling, videosändare?
    Av zoomzky i forum FPV Video Sändare - Mottagare
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-01-30, 09:57
  4. Kolfiber
    Av mds i forum Allmänt och Tips
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-01-24, 22:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •