Reklam

 

Visa resultat för omröstning: Jag använder nitrometan i mitt bränsle med följande inblandning

Antal röster
170. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • 0-10% nitro

    75 44,12%
  • 11-22% nitro

    36 21,18%
  • 23-30% nitro

    11 6,47%
  • 31% nitro eller mer

    1 0,59%
  • Jag blandar själv med ren nitro

    47 27,65%
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 56

Ämne: Vi behöver er hjälp!

  1. #21

    Standard

    Kanske bättre att dom åker ut till klubbarna och frågar folk själva. Går inte fort men det tar tid.

    Myndigheten för samhällsskydd och beredskap är en drake som ska bekämpas, den är tyngden som hindrar kreativiteten från att flyga.

  2. #22

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Var själv lite snabb där, använder 10% men blandar själv.
    Vi är väl 10-15 st som brukar beställa ihop och blanda upp en årsförbrukning var.
    //Lasse

  3. #23


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    38
    Klubb
    Falkenbergs modellflygklubb

    Standard

    Det är svårt att få tag i färdigblandat där jag bor så jag blandar själv.
    Använder 5 % nitro.

  4. #24

    Standard

    Det borde finnas en rimlig gräns för innehav av ren nitro för oss som vill blanda själv, tex max 1 liter innehav per person eller dylikt.

  5. #25
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Vilka olagliga syften är det som dem tänker på? Om det går åt 20liter eller mer för att göra något olagligt så kan man ju yrka på en gräns om strax under det, om det räcker med några droppar till det olagliga så är ju en liter för mycket.

  6. #26
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Vilka olagliga syften är det som dem tänker på? Om det går åt 20liter eller mer för att göra något olagligt så kan man ju yrka på en gräns om strax under det, om det räcker med några droppar till det olagliga så är ju en liter för mycket.
    ETA och andra terrorgrupper har använt nitro tillsammans med salpetersyra eller ammoniumnitrat för att göra bomber.
    http://ec.europa.eu/governance/impac...10_1040_en.pdf
    fredrik

  7. #27

    Standard

    Jag frågade efter mer data kring detta samt vilken deadline som gäller. Vi behöver alltså svara på ett ungefär hur många utövare det finns. Det verkar som att det kommer bli tillståndsplikt oavsett MSB vill nu veta antalet drabbade.

    Hej,
    Här är länk till förordningstexten
    http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/...01:0011:SV:PDF

    Sverige kommer att införa ett system för tillståndsprövning enligt artikel 4.2 i förordningen. 30 vikt % som är gränsen för nitrometan motsvarar ca 23 vol %. Kartläggningen av vilka som kan komma att beröras är ett led i förberedelserna för detta. Ren nitro kommer helt säkert att bli tillståndspliktig för privatpersoner så de som blandar sitt eget bränsle kommer att beröras. Frågan är alltså hur många som kan tänkas ha behov av bränslen med mer än 23 % nitro. Det vi vill ha är en ungefärlig uppskattning av detta, är det något hundratal personer eller är det 5000? Det är väldigt ont om tid. Vi måste lämna ett svar senast den 11 april.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  8. #28
    uffe olssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    45
    Jobb
    master technician volkswagen
    Klubb
    ovansiljansmodellflygklubb

    Standard

    Eftersom jag både flyger och kör buggy och kör olika båtklasser så mer eller mindre måste jag ha Ren Nitro.
    Blandar allt mellan 10% upp till 60%Nitro i 3.5cc-Hydron och brukar köpa 20liters dunkar med Nitro.
    och en 20liters räcker väll max en sommar.
    Uffe.

  9. #29
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Jag tycker vi ska svara med att inom modellhobbyn har man i 90 år kört modellmotorer på bränsleblandningar bestående av Metanol, Nitrometan, Eter, Amylnitrat, Fotogen, Ricinolja och numera även syntetoljor. Det handlar totalt om små volymer i landet, kanske 10.000 liter färdigt bränsle per år. Nitrometanmängden utgör uppskattningsvis fem procent, vilket gör användandet av Nitrometan till ett försumbart miljöproblem. Dessutom hanteras modellbränslet med stor varsamhet av utövarna.
    Ove (AM) Nielsen

  10. #30

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Rätt Ove!

    Man ska inte bara stillatigande acceptera alla nya påfund från myndigheter, oavsett avsikten med dem.
    Detta blir ju i så fall ytterligare en inskränkning i den personliga friheten.
    Den som nu vill använda diverse ingredienser i mer eller mindre olagliga häxbrygder kommer säkert över dom ändå. Men då är det DOM som myndigheterna ska jaga, inte fridfulla hobbyutövare.

    Som jag sa tidigare, med den utvecklingen som är nu med certifikat på allting, så får man väl snart inte ens starta kaffebryggaren utan att ha gått en treveckors kurs och kan visa upp ett godkänt plastkort från nån tillsynsmyndighet!

    Ironi??
    Det får historien utvisa om X antal år...
    Retroholic!

  11. #31

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Håller med om att vi ska protestera så gott det går för det blir säkert en avgift för attt få tillstånd. Och allt detta för en norrmans agerande kan man misstänka:

    http://www.telegraph.co.uk/news/worl...f-weapons.html: ... it was revealed that Breivik had bought 32 litres of nitro fuel, used in radio-controlled aircraft, from two Norwegian online stores to use in bomb-making.

    /Ingemar

  12. #32

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Nu ska man ju inte dra alla över en kam, men det är rätt så kul att reta dom...



    Lite avvikelse från ämnet... f'låt!
    Retroholic!

  13. #33
    Fredrik_Ws avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    354
    Jobb
    Ja, Stockholm
    Klubb
    MMFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    ...vilket gör användandet av Nitrometan till ett försumbart miljöproblem.
    Dessvärre så är det tydligen inte miljötänkandet som är problemet här, utan det faktum att Nitrometan kan användas till att tillverka sprängmedel.

    Det är dock konstigt att myndigheterna börjar titta på det här när vilken bonde som helst har obegränsad tillgång till råvaror för att göra rejäla terrorbomber...!


    // Fredrik W
    "Ägandets glädje är icke att förringa."

  14. #34
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Oklahomabombaren blandade gödning med dieselolja....
    Nja, den norska polisen hade ju alla signaler år i förväg på Breiviks nätsajt - men var passiva. Korkat att tro att man kan hindra terror med att införa ännu ett förbud.
    Ove (AM) Nielsen

  15. #35

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Ja, man kan kanske dra en parallell med den just nu aktuella vapenamnestin. Polisen har just nu en pågående sådan där man kan lämna in gamla vapen, olagliga vapen, ja vapen och ammunition i alla dess former. Och så tror dom, på fullaste allvar, att tjyvar o banditer lämnar in sina olagliga rånarvapen !! Det är nästan så att man kan gråta över myndigheternas dumheter och flathet.
    Det stjäls bilar dagligen, fast det är det förbjudet att stjäla bilar. Gamla tanter och pensionärer rånas på våra gator fast det är förbjudet att råna folk osv.

    Jag tror att det varit bättre om man i stället infört någon form av tillstånd för viss mängd ren nitrometan som får förvaras hemma och att försäljningsstället t ex får föra anteckning över vem som köpt samt vilken mängd. I övrigt anser jag att man kunde införa en övre gräns för hur många procent inblandning av nitrometan som skulle få säljas fritt. Dom flesta av oss som använder metanolmotorer klarar oss med mindre mängd nitro i blandningen och det skulle nog inte drabba den stora skaran modellåkare nämnvärt om det blev en maxgräns på t ex 30 procent. Skulle vi behöva högre procentsats så borde varje person kunna få enskilt tillstånd för detta.

    Bara en tanke men Glad påsk på Er i alla fall!

    Kay krut

  16. #36
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kay.krut Visa inlägg
    Jag tror att det varit bättre om man i stället infört någon form av tillstånd för viss mängd ren nitrometan som får förvaras hemma och att försäljningsstället t ex får föra anteckning över vem som köpt samt vilken mängd.
    Kay krut
    Det är väl så det fungerar med metanol? Sist jag köpte fick jag snällt berätta vem jag var och var jag bodde för min handlare.

    Om de säljer Metanol/Nitro - blandning så bör den vara cirka 60% metanol / 40% nitro för att kunna blandas med 25% olja och få slutresultatet 48/32/20 vilker verkar räcka för de flesta.

    Vi får bli bättre på att räkna för att få rätt på procenten i framtiden.

    "Vi måste tänka på procenten helge"
    fredrik

  17. #37
    teamleaders avatar
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    255
    Blogginlägg
    16
    Jobb
    Arbetslös se presentationsblogg.
    Klubb
    F.n ingen alls men funderar på medlemskap i KMFK eller AKMG.

    Standard

    Hej

    Jag flyger elhelikopter och är därför jysst mot miljön så jag är därmed i säkerhet för denna lag. Kan tyvärr inte bidra med nån hjälp utan mitt enda tips till er andra är att börja med elflyg istället så är du helt säker och betryggad från alla lagar samt att du gör en positiv insats för din egen miljö, miljön är ju så mycket sabbad ändå.
    Mathias, simulatortränad.

  18. #38
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Man ska aldrig ge sig utan strid. Dumhet ska bekämpas med klokhet och bra argument. Vi kanske ska kontakta andra sporter som använder Nitrometan i sin utövning och göra ett gemensamt dokument för hur vi ska hantera problemet.
    Ove (AM) Nielsen

  19. #39

    Stig H.s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    250
    Jobb
    Byggnadsingenjör
    Klubb
    RCFF och Karlstads MFK

    Standard

    Nitro i bränslet har modellflyget använt i decennier utan problem vad jag vet. Av mitt lilla inlägg under Nostalgica framgår att man på 1950-talet gärna använde 37% nitro då man ville ha "full effekt" ur sina motorer. Det var hårda grabbar på den tiden!

    Stig
    2,4 GHz - en milstolpe inom RC-tekniken

  20. #40

    Standard

    Jag har både bilar och flygplan, med både 4-t och 2-t och i olika skalor (läs. storlek).
    Om jag inte blandade själv skulle jag få ha ganska många olika typer av blandningar hemma.
    Dessutom har jag upptäckt att "köpe-bränsle" inte håller samma kvalité som det jag blandar själv, till flyg spelar det mindre roll, men till bilmotorer med +40000v/m blir skillnaden i slitage ganska påtagligt.

    Tyvärr är säkerhet en av de största illusioner vi skapat oss själva och en rädd person behöver ingen annan motivation än sina känslor för att rättfärdiga vad den gör...

    "De som skulle ge upp grundläggande frihet för att köpa sig lite tillfällig säkerhet, förtjänar varken frihet eller säkerhet." - Benjamin Franklin

Liknande ämnen

  1. Klavins behöver Hjälp
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2009-12-01, 23:53
  2. Behöver hjälp/råd...
    Av Patrik J i forum Metanolmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-09-22, 15:14
  3. Ny FPV:are som behöver hjälp
    Av Elia i forum FPV Allmänt
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2009-08-22, 12:44
  4. Behöver hjälp med kortantenn
    Av Tejp i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-08-26, 21:03
  5. Behöver hjälp med krånglande TMM 12 Esc..
    Av colsson i forum Elmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-04-09, 16:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •