Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: 18 månaders baby dödad av modellhelikopter

  1. #1
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard 18 månaders baby dödad av modellhelikopter


  2. #2
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Det må vara leksaker i andras ögon, men de är absolut farliga och jag är igentligen förvånad att det inte händer mer olyckor än det gör.

    Jag kan bara beklaga det som hänt.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  3. #3
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Usch, stackars barn och familj.

    Att det kan ske olyckor med stora RC Helis är vi flygare väl medvetna om, jag är förvånad av att det faktiskt inte skett mer allvarliga incidenter än vad det har gjort. Detta tyder på att det finns gott om omdömme hos majoriteten heli piloter i alla fall.

    Jag stör mig dock på att det refereras som en leksak "toy helicopter".

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Det borde kanske framgått i rubriken att olyckan inträffade i Malaysia.

    Det är alltid tragiskt med olyckor, speciellt de som involverar barn. Kanske finns det något att lära av händelsen, framtida utredningar får utvisa detta. Dödsfallet inträffade i Malaysia, ett land med ganska hög olycksfrekvens bland befolkningen. Under det senaste decenniet har man exempelvis haft drygt 6000 dödsoffer per år i trafiken. Befolkningsmängden i landet är cirka 27 miljoner: Omräknat till Sveriges folkmängd motsvarar det cirka 2000 dödsoffer per år vilket är nästan 7 gånger fler dödsfall än vad som inträffar per år i den svenska trafiken. Utan några jämförelser i övrigt kanske det säger något om synen på det här med säkerhet.

  5. #5
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    [QUOTE Jag stör mig dock på att det refereras som en leksak "toy helicopter".[/QUOTE]

    Vad tycker du att det skall kallas då?

    Sedan Michael, undrar jag om du varit i Malaysia? Ett mycket trevlig land att ha och göra med, med trevligt varma och sympatiska människor. Att de sedan inte kan köra bil, betyder inte att man kan döma ut hela landet, i en liten by bor det fler människor än i stockholm. Men det är en av mina absoluta länder på världskartan och jag har varit i alla länder.

    Oavsett, är det tråkigt det som hänt och det drabbar alltid de svaga.

    Balsa regn
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  6. #6
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Vad tycker du att det skall kallas då?
    RC helicopter/model
    Model helicopter
    Radio Controled helicopter/model

    Tycker att ordet leksak ger fel bild av vad det är.


    Leksakshelikopter



    RC Helikopter



    Model Helicopter



    Vilken av dessa tre vill du ha i huvudet?
    Lite av min poäng.

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    På en bebis? Ingen...

  8. #8
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Fortfarande leksaker, bara olika prisklasser och som SteffeB skriver ingen av dem är lämpliga få på sig.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  9. #9
    sm3xrqs avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    320
    Jobb
    Problemomdirigerare
    Klubb
    MFK looping

    Standard

    det känns väl som att det är skit samma om de kallar det en leksak eller inte... ett barn DOG pga en rc crash... sedan om de kallar det en leksak eller om de är "korrekt" och kallar det en radiostyrd helikopter vad väl mindre viktigt, eller?
    Har det motor så går det att få det att flyga
    Frågan är bara hur bra

  10. #10

    Standard

    Det här är klart tragiskt det är vi nog alla överens om!

    Jag tycker istället för att bråka om det var en leksak eller inte så var lite kreativa och ge förslag på hur man skulle kunna unvika en liknande händelse i Sverige och därmed göra en god insats för säkerheten på våra fält!
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  11. #11

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Håll avstånd till folk, både på flygfält och annars där det flygs. Har sett folk flyga "3D" med helikopter och piloten ej uppmärksammat att folk (allmänheten) passerade förbi framför honom. Skall man flyga helt ensam på ställen där det kan komma folk gående i närheten så är det helt klart större risker eftersom det kan vara svårt att ha koll på omgivningen samtidigt som man flyger. En 500, 600, 700 storleks helikopter i färd med att göra piruetter i luften är ett flygande roterande svärd på ett sätt så det gäller att känna ansvar för prylarna och flygningen.
    Att flyga efter sin förmåga och dagsform bidrar också till säkrare flygning.

    /Bo

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    [QUOTE
    ... Sedan Michael, undrar jag om du varit i Malaysia? Ett mycket trevlig land att ha och göra med, med trevligt varma och sympatiska människor. Att de sedan inte kan köra bil, betyder inte att man kan döma ut hela landet, i en liten by bor det fler människor än i stockholm. Men det är en av mina absoluta länder på världskartan och jag har varit i alla länder. ...
    Balsa regn
    Jag har aldrig varit i Malaysia, och har heller aldrig "dömt ut hela landet" så som du skriver. Jag tvekar inte en sekund på att människorna där är trevliga och varma människor. Det jag försökte skriva var helt enkelt att det kan vara så att det kan finnas skillnader i inställningen och förutsättningar till det här med säkerhet.

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DrHanke Visa inlägg
    Det här är klart tragiskt det är vi nog alla överens om!

    Jag tycker istället för att bråka om det var en leksak eller inte så var lite kreativa och ge förslag på hur man skulle kunna unvika en liknande händelse i Sverige och därmed göra en god insats för säkerheten på våra fält!

    instämmer helt.
    bästa sättet att undvika sånt här är väl att uppvisningarna hålls på riktiga fält alt åkrar med säkerhets avstånd mellan flygområdet/publiken detta brukar vi som sagt vara duktiga på o hålla i sverige.kanske därav att vi inte haft några allvarliga incidenter .

  14. #14
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DrHanke Visa inlägg
    Det här är klart tragiskt det är vi nog alla överens om!

    Jag tycker istället för att bråka om det var en leksak eller inte så var lite kreativa och ge förslag på hur man skulle kunna unvika en liknande händelse i Sverige och därmed göra en god insats för säkerheten på våra fält!
    Citat Ursprungligen postat av helifanatic Visa inlägg
    instämmer helt.
    bästa sättet att undvika sånt här är väl att uppvisningarna hålls på riktiga fält alt åkrar med säkerhets avstånd mellan flygområdet/publiken detta brukar vi som sagt vara duktiga på o hålla i sverige.kanske därav att vi inte haft några allvarliga incidenter .
    Säkerheten på våra fält och i våra klubbar är god, om vi nu med fält menar de flygfält som byggs och drivs av våra klubbar. I den aspekten har för övrigt SMFF en genialisk filosofi att man bara skall flyga på just dessa godkända fält.

    Bara en vecka innan olyckan frågades det på vårat klubbforum om vi regelbundet kunde släppa matchbollen (gissar att det var fotboll "Östers hemmamatcher"). Klubbens helikopterflygare tog direkt ett tydligt avstånd från detta just med ett scenario likt det inträffade som exempel. Det visar hur viktigt det är att ha fungerande klubbar med bra säkerhetstänk.

Liknande ämnen

  1. 41-årig man dödad av sin RC helikopter
    Av Fluf i forum Helikopter
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-08-09, 22:06
  2. Jisses inte igen ännu en pilot dödad + eventuellt människor på marken
    Av Daniel L i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-09-18, 09:51
  3. cox baby bee model?
    Av tavelsuddaren i forum Metanolmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-10-01, 16:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •