Hej
Är det nån som har erfarenhet av en sånhär, för strömmätning i elkärror? Är detta en bra grej, månntro?
/Lars
http://www.conrad.se/STR%d6MT%c5NGS-..._17626_1101041
Hej
Är det nån som har erfarenhet av en sånhär, för strömmätning i elkärror? Är detta en bra grej, månntro?
/Lars
http://www.conrad.se/STR%d6MT%c5NGS-..._17626_1101041
En klubbkompis mätte länge med någon av biltemas tångamperemätare och det funkade bra; har själv föredragit saker typ:
http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1798
http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1797
http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=2182
(har själv GT varianten, men det står turnigy på min...![]()
----------------------------------
Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...
Tack för tipset, en sån vore nog lämpligt.
/Lars
Jag har själv den översta som Chris hänvisar till och en tångamperemeter från Biltema, bägge funkar fint men det är tången som används mest, det är skönt att slippa koppla in sig, och det är smidigt att slippa bry sig om vilka kontakter det sitter i drivlinan.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Mat...03-ACDC-15287/
/\/\vh // /\/\r J.
Ja, om man beaktar att jag inte tyckt att det varit nödvändigt alls att mäta, fram tills nu..... En tångmätare går ju att använda till annat oxå.
Jag har ganska många projekt att försöka hålla i luften o en amperemätare som är lite flexibel kan väl inte va fel. Va sägs om att försöka göra en Stirlingmotordriven hybridbil, så att man kan åka till jobbet på lite kottar från skogsbrynet, fast jag misstänker att det kan vara lite väl avancerat för en lekman.
Vissa av mina projekt bör avyttras, nån som är intresserad av en fyrcylindrig tvåtaktsmotorcykel från mitten av 80-talet? en RD 500 i bra funktionsdugligt skick?
/Lars
Man bör enligt mig kolla så tångampere metern klarar både ac och dc.
------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
|FPV STUFF|
|FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
|RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
| DJI Inspire 1 |
|TERMIK OCH HANG |
|Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
|FPV4FUN @ Youtube |
Jag har en tångamperemeter som visar med 2 decimaler på likström.
Den är helt OK att ha med sig i väskan.
Enklast är färstås de som är tänkta för modeller där man skickar "kontakten" genom mätaren.
Då får man ju volt ampere watt mah och rubbet. Problemet är att man ju inte har samma typ av kontakt på alla batterierna så man behöver tillverka adaptrar. Alltså är en tångamperemeter smart att ha med sig. Men den ska vara så liten att man får in klon även på små batterier. Den som visas i första inlägget verkar vara ett monster som inte ens har en display utan kräver en multimeter.
___________________
patrik@pgdata.se
Helt rätt, den jag länkar till klarar DCA vilket är det inressanta för oss elflygare.
Jag hade en klubbkompis som försökte med en som endast klarade ACA, jösses vilka skumma värden han fick...
Numera har jag alltid min Biltematång liggande i bilen, det är inte helt ovanligt att det dyker upp folk på fältet som inte har en susning om hur mycket deras setup'er drar...
/\/\vh // /\/\r J.
Tångamperemetern är den första jag skulle köpa av de förslag som kommit eftersom den är enkel att använda och utan behov av konverteringssladdar. Jag köpte en på Biltema för många år sedan och den har fungerat utmärkt.
Roger
Se bara till att tångamperemetern klarar av likström, och helst utan ständiga omkalibreringar. Det brukar kallas DCA i bruksanvisning och teknisk data.
fredrik