Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 31 av 31

Ämne: Något stör min FrSky D8A-II Plus?

  1. #21

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Har du testat nått utan 1,3 systemet igång?
    Blev nog lite trådkapning här iofs. kanske bättre med en annan tråd för dina problem.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  2. #22

    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    57
    Jobb
    montör
    Klubb
    tbs disco club

    Standard

    Blir svårt då felet verkar komma när jag flyger på sidorna och bakom mig, att testa flyga utan brallorna eller menar du testa med tex 5,8 ghz?

  3. #23

    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    57
    Jobb
    montör
    Klubb
    tbs disco club

    Standard

    Hm, brillor skall det stå

  4. #24

    Standard

    Har mixat och trixat men får inte detta att lira riktigt.. har satt antennerna som en rak linje, och försökt flytta vtx 1,3 så långt bort ifrån rx antennerna som möjligt. Men fortfarande piper det och även bilden börjar fladdra och spraka på samma ställe.
    har ett låg pass filter monterat på vtx, såhär ser setupen ut..

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMAG0173.jpg 
Visningar:	137 
Storlek:	55,6 KB 
Id:	38788Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMAG0180.jpg 
Visningar:	143 
Storlek:	61,1 KB 
Id:	38789

    Satte Vtx antennen under kvadden eftersom mittenplattan kanske kan ge störningar, men detta var ju mindre bra. Jag har VRX monterat på en tripod ca 170cm upp i luften.. Vad tror ni spökar? Det börjar pipa .. jag kan inte ens flyga en hel fotbollsplan bort.. Kanske en halv..

  5. #25

    Standard

    Ställer jag quaden på marken och börjar gå med antennen vertikalt på tx så börjar det pipa efter ca 10-15 meter.
    Sätter jag på vtx så börjar den pipa efter 7~meter (utan lpf) Quaden står ca 25cm upp från marken, översta antennen är ca 30 cm från marken.. Verkar gå bättre när quaden är högre upp, eftersom jag kan flyga ca 50-70 meter iallafall innan det börjar pipa.. Ingen som har någon ide? nästan 1500 visningar.. kom igen nu

  6. #26

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard

    Om du bara har 10-15m räckvidd utan nåt annat igång, så kanske det är glapp i någon antenn?

  7. #27

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Visa inlägg
    Om du bara har 10-15m räckvidd utan nåt annat igång, så kanske det är glapp i någon antenn?
    Det jag har igång är Nazan, 4 fartreglagen, gpsen, det basic.

    Osäker på hur antennerna ska vara riktade, gjorde en snygg mspaint bild som visar de olika lägena. Just nu har jag dem riktade enl. nr 6
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	quadlol.jpg 
Visningar:	104 
Storlek:	26,2 KB 
Id:	38820

  8. #28
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Två saker för att få minimal störning mellan vtx och rx är först att kontrollera frekvenserna så du inte ligger på andra harmonin (dvs 1,3GHz sändares kanaler i lägre bandet ~1,2GHz vilket är halva 2,4GHz och kan således störa ut).
    Det andra är lågpass filter (som du verkar ha eller känna till i alla fall).

    2 och 9 verkar vara de rimligaste alternativen, tätt följt av 1 och 8. Du vill ha antennerna i 90 grader mot varandra för att täcka så mycket som möjligt av polariteten.

    Korta våglängder (2,4GHz och ännu mer så med 5,8GHz) har problem att penitrera, så genom kroppen och bakom träd med mera så är det avsevärt mycket sämre täckning.

    Håll samtliga antenner så långt ifrån som möjligt;
    varandra
    kolfiber
    ESC


    När du kör rangetest för endast tx, se till att även kameran är helt strömlös då de kan skicka ut en massa skräpvågor bara av att vara igång (obs kameran jag pratar om, inte vtx).

  9. #29

    Standard

    Hej Fluf!

    Tack för att du försöker hjälpa till
    Jag plockade bort ett gammalt fartreglage och kör rangetest med bara FrSky rx och tx och ett esc nu. Får ungefär samma range med denna test som när den är inkopplad till quaden. Tog ut det helt för att utesluta att det är något i quaden som stör. Så det ger mig ungefär 20 meter utan pip. Ställer jag mig mellan tx och rx och går ca 4 meter börjar det pipa.
    Spelar ingen roll hur jag vänder och vrider på tx så fortsätter det pipa i samma fina tempo..

    Jag hade isär tx modulen men där verkar allting vara ok, inget är löst, allt sitter hårt som det ska. Får försöka pilla isär rx och se vad som finns där inne..

  10. #30

    Standard

    Va nöjda min fpv reptil flög iväg och sågs aldrig mer, fpv kittad och fy dos ,hornet osd. Låste sig på fullgas till ca 1,5km höjd sen tog batteriet slut esc ströp.
    Videolänk hade separat batt o skiten dala ner i ett bottenlöst fågelreservat bestående av 1km x 1km hög vass. Gick inte ens gå med vadarbyxor,leta i 12h delat på 3 dagar. Lönlöst,
    Beam e4, Twinstar2, pulse mini xt, easystar, kyosho redbul epp x2, reptile quad fpv, fatshark dominator w/headtracker n 5,8ghz, turnigy 9xr fr-sky djt. Fy41-ap, fy-dos 1,2ghz800mw

  11. #31

    Standard

    Vad jag själv har sett så är FrSky dåliga på att skärma sina mottagare och sändare och det kan vara orsaken till det är mer problem med dom när man kör fpv.
    Eftersom våglängden för 1.3 GHz är ca 23 cm och följaktligen blir våglängden för 2.4 GHz ca 12 cm så bör man undvika att ha sändare och mottagare eller deras antenner på dessa avstånd från varandra då man hamnar i strålnings max vid det avståndet.
    Även multiplar av våglängden kan skapa problem, alltså 6 cm och 46 cm kan också vara kritiska avstånd.
    Att innesluta respektive sändare och mottagare i aluminiumfolie och sen ansluta folien via en kabel till batteri minus minskar risken för störningar.

    /Jonas

Liknande ämnen

  1. 5,8 ghz vtx stör TSLRS rx brutalt
    Av Kjelle köttspak i forum FPV Radio 35 - 2.4 - LRS
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-07-14, 12:26
  2. Naza med gps + osd med gps stör varandra?
    Av Defuncta i forum FPV OSD
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-12-23, 19:25
  3. Stör 1,3 ghz sändare min naza gps?
    Av Defuncta i forum FPV Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-11-02, 15:11
  4. 5.8GHz stör
    Av Ålänning i forum FPV Video Sändare - Mottagare
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-05-03, 20:12
  5. ESC stör mottagaren?
    Av Cringer i forum Elmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-11-30, 11:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •