Reklam

 
Sidan 107 av 107 FörstaFörsta ... 75797102103104105106107
Resultat 2 121 till 2 131 av 2131

Ämne: FrSKY TARANIS

  1. #2121

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Att mäta är att veta, det finns batteri testers som kan mäta servo utgången på mottagarens pulser i ms tex ISDT BG 8s kolla i bifogad manual under reciver test, PWM testing, den är också väldigt bra att ha med på fältet och kolla hur mycket man har har kvar i acken efter flygning.

    https://www.isdt.co/down/pdf/BG-8S_en.pdf


    Finns här bla
    https://www.autopartner.se/elektroni...hoCs5sQAvD_BwE

  2. #2122


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Det finns ju ett fönster på sändardisplayen som kallas Channel Monitor. Tror det är det första som dyker upp efter en Page-tryckning. Där visas vad varje kanal sänder ut, dels som grafiska staplar men även med ett exakt numeriskt värde. Där kan du se om mittläget varierar beroende på vilket håll du rört spaken.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20200806_130112.jpg 
Visningar:	41 
Storlek:	159,5 KB 
Id:	71402
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  3. #2123

    Standard

    Ja så klart kan man ju kolla på det sättet. Det har du rätt i. På min radio går det som mest att få till en diff på 0,4 punkter. Det motsvarar en blipp på trimmen som också är 0,4 punkter på sidrodret. Och då är trimökningen inställd på fin. Jag skulle vilja säga att det är försumbart i praktisk flygning. Dom andra kanalerna hade mindre diff men möjligen även lite hårdare spänd fjäder. Skevrodret ställde sig på samma värde alla gånger och höjdrodret kan man få att diffa 0,1 punkt.

    /Mats

  4. #2124

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    153
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Mäter Channel Monitor verkligen vad som går ut? Jag har en iRangeRx som enligt uppgift skalar om utslagen från 100% till 80% om man kör Spektrum (går att ändra på om man bygger om firmwaren). Dessutom mappar den om kanalerna, man sätter AETR för modellerna i sändaren, sen mappar sändarmodulen om kanalerna till TAER. Fast den mäter värdena från spakarna i och för sig.

  5. #2125

    Standard

    Min Taranis X9D Plus som är drygt 2 år gammal har en neutralisering av 0,2 enheter för de kanaler som styrs av spakarna. Jag tror inte man kan begära mycket bättre. Det motsvarar 0.1% av max utslag för kanalerna. Inte många servon som har den noggrannheten. Jag är faktiskt lite imponerad av att spakar med pottar kan vara så noggranna på en budgetradio.
    /PO

  6. #2126


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av mikaelbe Visa inlägg
    Mäter Channel Monitor verkligen vad som går ut? Jag har en iRangeRx som enligt uppgift skalar om utslagen från 100% till 80% om man kör Spektrum (går att ändra på om man bygger om firmwaren). Dessutom mappar den om kanalerna, man sätter AETR för modellerna i sändaren, sen mappar sändarmodulen om kanalerna till TAER. Fast den mäter värdena från spakarna i och för sig.
    Den visar resultatet av Input, Mixer och Servo, dvs exakt det som sändaren skickar ut.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  7. #2127
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Gasman Visa inlägg
    Det finns ju ett fönster på sändardisplayen som kallas Channel Monitor. Tror det är det första som dyker upp efter en Page-tryckning. Där visas vad varje kanal sänder ut, dels som grafiska staplar men även med ett exakt numeriskt värde. Där kan du se om mittläget varierar beroende på vilket håll du rört spaken.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20200806_130112.jpg 
Visningar:	41 
Storlek:	159,5 KB 
Id:	71402
    Känner till det där fönstret och det är enbart sidoroder som visar mest fel i skillnad, de andra är ca 0.2 och det lilla kan knappast göra så mycket ute i praktiken på servona kan jag tycka.

    Det hoppas jag ska bekräftar att jag inte behöver köpa nya gimbals.
    Jag blir ju väldigt fundersam vart "felet" isf kan ligga eftersom alla olika typer av servon jag kört med har jag märkt samma sak.

  8. #2128

    Standard

    Chanel monitor visar vad som går ut från radion till sändar modulen.
    Beroende på protokoll mellan OTX och sändar modul kan det skilja mellan vad Chanel monitor visar och vad mottagaren ger ut till servot.

    @Mr.Bob Använder du den interna modulen med ACCST D8/D16 eller extern modul?
    Vilka mottagare använder du?

    Om vi i teorin tänker att du använder en extern modul med CPPM kan det vara så att du måste justera värdena i PPM frame.

    Jag har original gimbal från min X9D kvar om du vill testa med andra gimbal.
    /Jonas

    Skickat från min Armor_6E via Tapatalk

  9. #2129

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    153
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    Chanel monitor visar vad som går ut från radion till sändar modulen.
    Beroende på protokoll mellan OTX och sändar modul kan det skilja mellan vad Chanel monitor visar och vad mottagaren ger ut till servot.

    @Mr.Bob Använder du den interna modulen med ACCST D8/D16 eller extern modul?
    Vilka mottagare använder du?

    Om vi i teorin tänker att du använder en extern modul med CPPM kan det vara så att du måste justera värdena i PPM frame.

    Jag har original gimbal från min X9D kvar om du vill testa med andra gimbal.
    /Jonas

    Skickat från min Armor_6E via Tapatalk
    Ja, jag hade problem med min Blade 200 QX med iRangeRx. Channel monitor visade 100% på throttel, men i själva verket var det 80%, så jag fick utöka till 125% eller liknande för att throttle skulle arma. Med OrangeRx blev det som visades på ett ungefär i alla fall. Kanske för att vara mer säker kan man mäta på mottagaren som uffe_46 säger.

  10. #2130
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    @Mr.Bob Använder du den interna modulen med ACCST D8/D16 eller extern modul?
    Vilka mottagare använder du?

    Jag har original gimbal från min X9D kvar om du vill testa med andra gimbal.
    /Jonas

    Skickat från min Armor_6E via Tapatalk
    Har interna antar jag ? haha, har köpt en taranis x9d och använt den som den är, uppdaterat versionen bara för en längre tid sen.
    Ska få hjälp av en på klubben att uppdatera den interna sändaren tydligen

    Har inte lyckats fördjupa mig allt för mycket i radion vad som går att göra, har precis upptäckt LUA-script haha

  11. #2131

    Standard

    För mig har det blivit så att ju ju längre jag har haft den och ju mer jag har hållit på med den desto mer gillar jag den. Det som är bra är att det går att söka på Google allt man behöver hjälp med. Jag är själv ingen hejare på att programmera och klura ut men med lite handledning från någon Youtubefilm eller tips här på forumet så fixar det sig alltid med inställningarna och det är inte mycket som inte går att göra.

    /Mats

Sidan 107 av 107 FörstaFörsta ... 75797102103104105106107

Liknande ämnen

  1. FrSky skumt
    Av numnutchris i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-09-24, 21:09
  2. frsky kompabillitet?
    Av Ilfrazr i forum Elektronik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-13, 14:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •