Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
Att antennen ligger i flygriktningen var intressant, varför då? Det är ju polarisationen som är viktig och visst kan man ibland uppnå god polarisation på det viset men det är betydligt viktigare att antennerna inte skyms bakom batterier etc samt, som påtalats, placeras en bra bit från störande utrustning så som motor, BEC, fartreglage etc.

Jag brukar ofta placera antennerna i ett sk vertikalt V, dvs bägge antennerna uppåt (eller nedåt) med ca 60-90 graders vinkel mellan spröten. Detta när sändarantennen står nedåt eller uppåt. Det går visserligen att placera antennerna annorlunda också så länge god polarisation erhålls.

Är inte Spektrum lite ökänd för att störas lätt och ha relativt kort räckvidd?
Jag har tänkt som så, att eftersom jag har 4 antenner kan jag ha två i flygriktningen. Tänk dig att planet ligger i en brant sväng 50 meter bort, 10 meter över marken. Då dessa ligger platt i färdriktningen borde de ha optimal kontakt med sändaren vars antenn pekar 90 grader åt sidan. Tx antenn och Rx antenn löper således parallelt. Samma sak gäller i princip då planet även flyger rakt över en. De två som står rakt uppåt ger god kontakt då planet flyger rakt förutom rakt ovanför en.

Så som det är nu har jag följande ordning:
[motor]---[fartreglage]----[mottagare]----[batteri]---[satellit] ---> färdriktning

Både mottagare och satellit har två antenner vardera. På mottagaren är vänster antenn liggandes i färdriktning och höger antenn ståendes rakt upp. På satelliten är det tvärt om.

Om inte jag har tänkt helt galet borde detta fungera..?


Slungan ser betryggande ut, 6S setup brukar bli tungt att tjonga iväg för hand...
Jo tack, den är min pride and joy Kan ju kaststarta på 3s setupen, men det känns skönt att köra med katapulten för att garantera att varje start blir mer eller mindre densamma. Inga fingrar nära propeller och ingen som råkar kasta fel. På 6s kommer den vara ovärderlig känns det som! :P