Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 29 av 29

Ämne: Tappad kontroll över funjet

  1. #21
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    Att antennen ligger i flygriktningen var intressant, varför då? Det är ju polarisationen som är viktig och visst kan man ibland uppnå god polarisation på det viset men det är betydligt viktigare att antennerna inte skyms bakom batterier etc samt, som påtalats, placeras en bra bit från störande utrustning så som motor, BEC, fartreglage etc.

    Jag brukar ofta placera antennerna i ett sk vertikalt V, dvs bägge antennerna uppåt (eller nedåt) med ca 60-90 graders vinkel mellan spröten. Detta när sändarantennen står nedåt eller uppåt. Det går visserligen att placera antennerna annorlunda också så länge god polarisation erhålls.

    Är inte Spektrum lite ökänd för att störas lätt och ha relativt kort räckvidd?
    Jag har tänkt som så, att eftersom jag har 4 antenner kan jag ha två i flygriktningen. Tänk dig att planet ligger i en brant sväng 50 meter bort, 10 meter över marken. Då dessa ligger platt i färdriktningen borde de ha optimal kontakt med sändaren vars antenn pekar 90 grader åt sidan. Tx antenn och Rx antenn löper således parallelt. Samma sak gäller i princip då planet även flyger rakt över en. De två som står rakt uppåt ger god kontakt då planet flyger rakt förutom rakt ovanför en.

    Så som det är nu har jag följande ordning:
    [motor]---[fartreglage]----[mottagare]----[batteri]---[satellit] ---> färdriktning

    Både mottagare och satellit har två antenner vardera. På mottagaren är vänster antenn liggandes i färdriktning och höger antenn ståendes rakt upp. På satelliten är det tvärt om.

    Om inte jag har tänkt helt galet borde detta fungera..?


    Slungan ser betryggande ut, 6S setup brukar bli tungt att tjonga iväg för hand...
    Jo tack, den är min pride and joy Kan ju kaststarta på 3s setupen, men det känns skönt att köra med katapulten för att garantera att varje start blir mer eller mindre densamma. Inga fingrar nära propeller och ingen som råkar kasta fel. På 6s kommer den vara ovärderlig känns det som! :P

  2. #22

    Standard

    När det ändå talas om antenner och vertikalt v, fungerar det att använda tex sugrör för att styva upp dem eller rekommenderas såkallad riktiga antennrör som dessa http://www.hobbex.se/sv/artiklar/ant...-pack-hsp.html?

  3. #23

    Standard

    Ja. Du kan ta "vadsomhelst" så länge du inte använder metallrör eller tex kolfiberarmerat...
    Kikade i min funjet (gamla sorten med slösetup på 500W-nånting) och där sitter en 4-kanals FrSky V-mottagare med tops som antennrör
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  4. #24
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av IngemarTh Visa inlägg
    Drog ner gasen innan ni tapppade kontakten i båda fallen om jag förstår rätt. Vet inte hur bra flygare ni är och inte heller egenskaperna på funjet men flyger man för långsamt och samtidigt drar höjdroder stallar man och det kan i alla fall på mindre aerobatic kärror upplevas som man tappar kontakten en kort stund i en sväng. Tyngdpunktens läge har också betydelse för hur flygplanet beter sig i lägre hastigheter. Men det kan ju vara vad som helst, t.ex. dålig räckvidd eller glapp i kontakter.
    Håller med dig här. Har själv upplevt låsningar som man absolut trott varit radiostörningar, men som visat sig vara tex vindförhållanden som hållit emot kärran vid landning. Man rör spaken och förväntar sig någonting och man upplever kärran som helt låst eftersom den inte gör det förväntade, även om den rör sig en del åt det håll man drar. Man blir helt paff när det förväntade inte händer och man går automatiskt in i radiostörnings modet. Skall vi kalla det för synvilla?

  5. #25

    Standard

    Apropå radiostörningar så tror jag att de är mycket vanligare än man tror så visst så är det säkert vinden ibland men mycket ofta så kan det vara RC-utrustningen. När jag flyger FPV så har jag ofta utrustning att se signalstyrka med och med 2.4GHz så kan man (beroende på installation) ibland ha mycket kort räckvidd. Mitt "rekord" på kort räckvidd är 70m. Det styrs också om det finns andra 2.4GHz-system i närheten. Oavsett vad tillverkarna skriver så stör sannerligen flera system om de flygs nära varandra, wifi och särskilt mobiltelefoner är också vanliga bovar. Den senare oavsett vilket RC-system man använder. Jag känner några i Danmark där man har förbjudit mobiltelefoner i närheten av flygare.

    Citat Ursprungligen postat av the_storm Visa inlägg
    Jag har tänkt som så, att eftersom jag har 4 antenner kan jag ha två i flygriktningen. Tänk dig att planet ligger i en brant sväng 50 meter bort, 10 meter över marken. Då dessa ligger platt i färdriktningen borde de ha optimal kontakt med sändaren vars antenn pekar 90 grader åt sidan. Tx antenn och Rx antenn löper således parallelt. Samma sak gäller i princip då planet även flyger rakt över en. De två som står rakt uppåt ger god kontakt då planet flyger rakt förutom rakt ovanför en.

    Så som det är nu har jag följande ordning:
    [motor]---[fartreglage]----[mottagare]----[batteri]---[satellit] ---> färdriktning

    Både mottagare och satellit har två antenner vardera. På mottagaren är vänster antenn liggandes i färdriktning och höger antenn ståendes rakt upp. På satelliten är det tvärt om.
    Ja det borde verkligen fungera. Om du har fyra antenner så är det ju bara att lyxa till. Men det är ju egentligen onödigt att ha två antennpar med samma polarisation så som du har nu. Ta två av dem och vrid 45° både vertikalt och horisontellt så har du optimerat polarisationen. Detta med antagandet att antennerna inte skyms av någon utrustning.

  6. #26
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Det räcker att vrida de bägge antennerna 90 grader ifrån varandra och ha dem fria från skärmande föremål. Jag brukar ha dem pekande bakåt i horisontell riktning, men vertikal går lika bra. Var och en 45 grader från centrallinjen i planet. I några plan har jag dock en pekande rakt bakåt och andra längs med vingen. Aldrig någon störning på detta sätt.
    fredrik

  7. #27
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Har flygit ca 10 batterier sedan tråden startades nu. Efter att antennen byttes och antennplaceringarna i planet sågs över har jag återfått tryggheten. Känns extra bra med en sattelit så man har antenner på vardera sida om batteriet.

  8. #28

    Standard

    Angående antennrör i kolfiber:

    Håller på att bygga en multirotor och tänkte dra antennsladden genom ett kolfiberrör, men låta själva antennen sticka ut i slutet av röret. Kan det fortfarande bli problem med mottagningen då?

  9. #29

    Standard

    Se till att hela antennen är utanför och dessutom placeras så långt som möjligt från kolfiberröret som möjligt. Eftersom kolfiberröret själv kan agera antenn så är det bra om du vinklar antennen bort från röret (ex rät vinkel) för att minimera störningar.

Liknande ämnen

  1. Tappad fingertoppskänsla
    Av lekman i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-06-09, 08:33
  2. Tappad kontakt?
    Av lekman i forum Elmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-03-28, 11:41
  3. Haveri pga. tappad kontakt mellan sändare och mottagare. HJÄLP!
    Av Emil i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2012-10-04, 17:08
  4. Hk kontroll kort
    Av Danne76 i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2011-10-29, 10:20
  5. Full Kontroll på Facebook!
    Av Full Kontroll i forum Allmänt och Tips
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-01-31, 15:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •