Reklam

 

Visa resultat för omröstning: Vad är det svåraste saken för en nybörjare? (Öppen omröstning)

Antal röster
22. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Att välja och köpa ett lämpligt plan.

    12 54,55%
  • Att att efter simulatorträning börja flyga

    0 0%
  • Att "komma igen efter de första krascherna

    8 36,36%
  • Att välja förbund och klubb att bli medlem i

    0 0%
  • Att få hjälp och tips hur man ska lära sig flyga

    4 18,18%
Flervalsomröstning.
Sidan 3 av 46 FörstaFörsta 1234567813 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 913

Ämne: Krach-kit

  1. #41

    Standard

    Och nu hittar jag inte ens det acc han rekommenderade!

    FM2700

    Hörde jag fel, ska det vara andra bokstäver?
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  2. #42
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    http://www.autopartner.se/fullymax-2...511-c-175.aspx
    Där har du det, ganska bra pris också.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  3. #43

    Standard

    TACK!

    Ok, något mer som ska ned i korgen!?
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  4. #44
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Vet inte vad de är för kontakter på multiplex accen/fartreglaget men såna hära deans kontakter använder jag.
    Tycker dessa är riktigt bra, vilka kontakter man använder är upp till var och en men de viktiga är att se till att ha likadan honkontakt på alla accar å motsvarande hane på fartreglaget så de passar.
    Sen krävs lite lödkunskaper med utrustning och krympslang för att byta kontakter.

    Detta behöver du dck inte bry dig om ifall du valt att börja med endast en acc för då passar det ju direkt.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  5. #45

    Standard

    Ha, ha!
    Trodde ju att det var typ DIN kontakter och att alla hade samma dimensioner?

    Ska jag ringa o fråga vilka kontakter som passar? Lödningen ska jag nog kunna fixa eller så får jag någon att fixa det åt mig.

    Hade tänkt att två acc kanske är lagom att ha med sig ut i terrängen..

    Nu är jag verkligen less på simulatorn och det innebär väl att jag ska fortsätta ett tag till..... Suck.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  6. #46

    Standard

    Tills på måndag tänkte jag dessutom ha en låda med texten "Krasch-kit" färdig....
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  7. #47

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    När det gäller batterier och kontakter så kan man nog inte tillräckligt betona hur viktigt det är att ALDRIG stöta mot med plus och minus. Det kommer att gå flera hundra ampere och på någon millisekund fördärva batteriet.
    1 - ha alltid ena sladden helt isolerad när man jobbar med kontakterna.
    - innebär att man ska sätta krympslang på första kontakten man lödat innan man avisolerar och börjar jobba med sladd nummer 2.

    Det finns i princip hur många typer av batterikontater som helst.
    Deans som visades var i stort sett standard på mellanstora batterier men har bytts ut mot gula XT60 kontakter på många ställen.
    Multiplex har sin egen gröna kontakt...
    Större batterier har ofta runda stift-hylsor i olika dimension beroende på strömstyrkan man vill ha.

    Med andra ord så blir det en massa övergångskontakter man får samla på sig.

    Om du köper från samma ställe så ta "fånen" och prata med säljaren så att de får vad du behöver för att tillverka övergångar till batteri, fartreglage och laddare till det som du beställer. - Även krympslang om du inte har sådant hemma i rätta dimensioner.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  8. #48

    Standard

    Kontakter "check"
    Det skulle vara Multiplex egna, precis som du sa.

    Smäller batteriet vid anod till katod eller går det bara en plågsam död till mötes?

    Well, tärningen är kastad!

    Gäller distansköpslagens returrätt efter första provflygningen?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20130517_113700.jpg 
Visningar:	165 
Storlek:	69,9 KB 
Id:	38866

    Allt ska vara med förutom krympslang, för det fixar jag själv!
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-05-17 klockan 11:58.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  9. #49

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Man får väl gratulera till en evig väntan.........................................
    Vad ska du göra hela helgen?

    Du har skaffat på dig lite reservdelar ser jag.
    Querruder vorbereitet (außer den 2 Servos ist alles im Lieferumfang enthalten).

    Det är väl självklart att du har returrätt om planet inte fungerar och det bara blir bitar kvar - men du måste ha med dig en stor säck och ta vara på exakt alla friggoporer som blir resultatet av en lyckad landning.

    Ett tips om du hinner. Be att de skickar med en hankontakt som motsvarar kontakten i batteriet du köper extra.
    Det är bättre att tillverka ett par korta adapterkablar än att klippa bort och byta på batteriet.
    Nästa plan du köper kanske har den kontakten som sitter på batteriet du köper extra. Eller är det så att batteriet inte har kontakt monterad?

    En helt annan kontakt är balanseringskontakten.
    På billiga enkla laddare så är det den man laddar genom i stället för att använda kraftkabeln till att ladda och balanseringskontakten enbart för just mätning och balansering.

    Nu kommer det trevliga - Alla batterier har inte samma balanseringskontakt men man får väl förutsätta att en sådan sak är kollad av en så kompetent handlare som du lyckats hitta. Autopartner har de flesta kvalitetsmärken i sin shop så det är bara att fortsätta med någon Extremeflight eller Sebart när du vill gå ett steg längre.
    Senast redigerat av pgrts den 2013-05-17 klockan 13:36.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  10. #50

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Adapterkabel - en felkälla extra inget jag rekommenderar iallafall

    Sent from my HTC One X using Tapatalk 2
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  11. #51
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    ...
    Smäller batteriet vid anod till katod eller går det bara en plågsam död till mötes?
    Klart olämpligt, stor eld/explosionsrisk, ja.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  12. #52

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Kontakter "check"

    Gäller distansköpslagens returrätt efter första provflygningen?
    Det kan nog bara Allmänna reklamationsnämnden svara på men jag skulle tro att det är osannolikt eftersom du själv måste göra en hel del arbete med montering och installation som kan påverka flygplanets flygförmåga. Dina insatser har inte leverantören någon kontroll över. Är det frågan om materialfel eller liknande som inte kan härledas till användningen/monteringen av flygplanet kan det vara skäl för reklamation.

  13. #53

    Standard

    Tja, i helgen gör jag inget vettigt förutom att cirkla i åttor uppochner i simulatorn och vänta på paket, som ett barn som väntar på tomten!

    Förresten, någon som har några fler övningar?

    Jo, beställde lite extra prylar. Det är Multiplex eget skevroderkit, men "informatören" på AP sa att allt som behövdes inte ingick i kitet så jag fick komplettera med lite pryttlar. När jag frågade om jag borde köpa till några reservdelar till skrovet, som han visste brukar gå sönder, svarade han uppmuntrande nog att han inte trodde det. Planet brukar bara behöva lite lim, sa han!

    Appropå krasch, fick en sak till att lägga i Krasch-kitet: Sopsäck

    Nääää! Jag ger mig inte in i massa kopplingar, än! Är glad om jag lyckas löda ihop extra accen utan att det exploderar eller brinner upp och eventuellt jag också!
    Balanseringskontakt är det nån ny form av dejting?

    Förresten, där kom en till: Brandsläckare
    (Försöker bara hålla tråden så gott det går)

    Nja, det var inte ett garantiärende jag menade utan returrätten efter att skäligen testat varan!
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-05-17 klockan 23:03.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  14. #54
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Förresten, någon som har några fler övningar?
    1. Flyg som vanligt, gärna på lite höjd i början. 2. Blunda. 3. Rör runt med spakarna så mycket som möjligt. 4. Red ut situationen. 5. Fortsätt flyga och känn dig som ett ess


    När du fixar det oftare än du missarminskar du gradvis höjden....

    Det är en nyttig (och realistisk övning) som gör att du vågar prova vilka manövrer som helst, iom att du vet att du alltid kan hämta hem kärran till kontrollerad flygning oavsett vilket läge du än hamnar i.

    Flyg runt lite som du känner för, ha en kompis att ropa "motorstopp" lite slumpvis när som helst.
    Då drar du av gasen och börjar segla hem mot banan. När du kan landa brevid fötterna oavsett när kompisen ropar, och du dessutom klarar övningen ovan hyfsat så är det goda chanser att du kan köpa nya flygplan för pengarna och inte en massa lim...
    /\/\vh // /\/\r J.

  15. #55

    Standard

    Lysande! Jag börjar på en gång! :-)
    Någon som har fler övningar!?

    Appropå lim, vad använder man om man behöver rengöra "sårytorna" innan man limmar? Antar att lacknafta etc. inte funkar.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  16. #56
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Lysande! Jag börjar på en gång! :-)
    Med den inställningen kan det inte bli annat än bra...
    /\/\vh // /\/\r J.

  17. #57

    Standard

    Den där motorstoppsövningen bättrade på mina landningar överhuvudtaget! Fick mycket bättre inflygningar även utan motorstopp. Inte på något vis perfekta men mycket bättre.
    Iofs. så hade/har jag ingen kompis, så jag fick överraska mig själv!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  18. #58
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Appropå lim, vad använder man om man behöver rengöra "sårytorna" innan man limmar? Antar att lacknafta etc. inte funkar.
    Om du nu menar Mpx Easystar, så funkar t-sprit på Elapor, som ju är Mpx egen variant av EPP.

    "Vanliga" friggokärror tål dock normalt inte detta, då smälter foamen..
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  19. #59

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Nu är det lyckligtvis så att elmodeller inte är lika äckliga som bränslemodeller så jag ser inte att det skulle behövas varken t-sprit eller något annat för att "tvätta" såren. Propellern däremot är vass om man nu skulle vara så händig att man mot all förmodan stoppar fingrarna där ;-) Sprit är väl OK för alla friggo? Däremot så är aceton lämpligt om man vill göra lim av modellen..... Sen kan man limma ihop en balsakärra.
    Vanliga handservetter är kanske smart att ha med sig. Är modellen lerig eller framförallt för att fixa händerna efter att ha grävt upp något efter en landning.........

    Som övning - testa andra plan än EasyStar på simulatorn. De som verkar vara svårast är "gamla trainers" som väldigt gärna stallar vid för låg fart.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  20. #60

    Standard

    Jaha!
    Så när jag kraschat Easy Star:en totalt samlar jag ihop delarna i säcken, häller på Aceton och går sedan o köper en balsamodell!

    Men vill jag behålla den och reparera den istället ska jag använda t-sprit.

    I lådan: Aceton, t-sprit och handservetter.

    Jodå, har kör flera andra modeller mest hela tiden. Har tränat inverterad flygning, loopar, nödlandningar, åttor etc. med allt ifrån dubbeldäckare, Spitfire, x-wing till B747! Måste erkänna att jag har en del problem med att bemästra konstflygningskärrorna, men jobbar jag jobbar på det.
    Hmmm..Iofs. så har jag en hel del att jobba på, vad det gäller de andra kärrorna också.....

    Appropå på det, jag tycker att Spitfire, Mustang mfl. av planen från WWII är helsköna att flyga. Stämmer det även när man lämnar Sim-världen??

    Har dessutom kommit på att jag använder skevroder + stigningsrodret för att svänga, mer än jag använder "rövrodret"?!!! Är det fel? Blir det mer kalabalik när jag kommer ut i verkligheten än vad det skulle bli ändå??
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-05-18 klockan 20:28.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

Liknande ämnen

  1. Hur många flygningar innan krach?
    Av Evert i forum Elmodeller
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-07-12, 09:21
  2. Hur kollar ni era motorer efter en krach??
    Av loop i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-17, 00:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •