Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Reservdels HJÄLP!!!

  1. #1

    Standard Reservdels HJÄLP!!!

    Hej, Jag är en gammal flygare som inte flugit på flera år och nu blivit sugen igen. Jag äger sens tidigare en Arttech P51-Mustang (borstlös), som är lite halvt kraschad. Med detta menar jag att ena sidan på vingen är av, och motorfästet är brutet. Det jag behöver hjälp med är just att få detta lagat då jag inte har några kunskaper längre om vart jag hittar reservdelar eller hur jag överhuvudtaget lagar vingen?? Jag har försökt hitta motorfästet nu i flera veckor och bara kommit fram till ¨utländska¨ sidor som jag inte litar på fullt. Jag hade varit grymt tacksam om någon hade kunnat hjälpa mig hitta detta motorfäste:

    http://www.elitemodelsonline.co.uk/P...OUNT-BRUSHLESS

    eller ett bättre på en sida som ni har god erfarenhet av och vet funkar. Samt lite tips om vad jag ska använda mig utav och hur jag ska gå till väga för att laga vingen?

    Tack på förhand!

  2. #2

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Saknar du delar till vingen eller kan du limma ihop den. Snabbepoxi är bra för den typen av lagningar men det finns flera andra typer av lim som funkar. Tejpa med exempelvis maskeringstejp tills limmet har härdat.

    En bild på spektaklet hade väl inte varit fel om du vill ha konkreta förslag?
    Jag tror att de flesta hade fixat ett motorfäste av lite ply eller annat.

    Om du skriver var du bor i din profil så kan du säkert få kompisar nära dig att komma med lite hjälp.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Saknar du delar till vingen eller kan du limma ihop den. Snabbepoxi är bra för den typen av lagningar men det finns flera andra typer av lim som funkar. Tejpa med exempelvis maskeringstejp tills limmet har härdat.

    En bild på spektaklet hade väl inte varit fel om du vill ha konkreta förslag?
    Jag tror att de flesta hade fixat ett motorfäste av lite ply eller annat.

    Om du skriver var du bor i din profil så kan du säkert få kompisar nära dig att komma med lite hjälp.
    Själva lagnings processen fixar jag nog, det handlar mest om vad för lim jah behöver och vart jag köper det, undrar även om man kan köra både lim och tejp? Som en liten ¨extra¨ förstärkning, eller kanske till och med sätta i någon(ra) slags kolfiber stav för att få ännu bättre stabilitet?

    Jag undrar även vart man kan köpa ett motor fäste som jag visade med länk i inlägget innan. Vad menar du att fixa det med lite ply?
    Jag kan säga att motorfästet är väldigt skört och det förvånar mig att man kan sätta något så dåligt och plastigt i en sådan stark modell som mustangen? Det kanske finns ett bättre alternativ, och isåfall vad/vilket?

    /Carl-Anton

  4. #4

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Gammal flygare? De brukar ha lagat det mesta.........
    Jag köper snabbepoxi på Biltema eller ännu hellre på Lidl (blir inte lika sprött) men de har oftast bara ett par dagar om året.
    Ett annat populärt lim är PU-lim som också finns på Biltema. Det limmet expanderar och är inte så kul att slipa på så det är inte min favorit.
    All extra förstärkning blir oftast tung och flygplan blir sällan bättre av att bli tunga. Man bygger ju för att flyga - inte för att crascha........
    Att bygga en box i plywood med eller utan distanser är väl knappast så krångligt - förutsatt att man har lite grejor och inte tummen mitt i näven. Måtten kan du väl plocka ut från den trasiga.

    Vill du beställa original så hade du ju själv en länk.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Gammal flygare? De brukar ha lagat det mesta.........
    Jag köper snabbepoxi på Biltema eller ännu hellre på Lidl (blir inte lika sprött) men de har oftast bara ett par dagar om året.
    Ett annat populärt lim är PU-lim som också finns på Biltema. Det limmet expanderar och är inte så kul att slipa på så det är inte min favorit.
    All extra förstärkning blir oftast tung och flygplan blir sällan bättre av att bli tunga. Man bygger ju för att flyga - inte för att crascha........
    Att bygga en box i plywood med eller utan distanser är väl knappast så krångligt - förutsatt att man har lite grejor och inte tummen mitt i näven. Måtten kan du väl plocka ut från den trasiga.

    Vill du beställa original så hade du ju själv en länk.
    Jag skrev aldrig att jag var en erfaren flygare, så hur många gånger jag kraschat och behövt att laga innan är inte relevant. Även påminnelser om att flygplanen är till för att flyga med och inte att krascha kan du också skippa, det hjälper liksom inte... Visst har jag erfarenhet om att laga plan, ¨på mitt sätt, på min tid¨, men eftersom jag inte flugit på en många herrans år sen var det enda jag bad om lite tips och upplysning om det möjligtvis fanns några nya produkter att rekommendera för att laga vingen.

    Även hjälp av någon som kan det där med motorfäste, då jag gärna hade velat ha ett helt nytt fäste i gärna något annat hållbarare material än originalet. Men inte har en endaste aning om vilket jag ska ha och hur jag vet att det passar??

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Du har fått hjälp med tänkbart lim från Patrik så ta det nu lite lugnt. Vad han menade med att de var gjorda för att flyga skulle jag tro var en syftning på att man inte kan förstärka hur mycket som helst för då blir kärran tyngre och ett betydligt sämre flygplan. Sen kan det ju vara bra att berätta t ex vilket material kärran är gjord av - det underlättar avsevärt om du vill ha råd om lagningsprocessen.
    Personligen började jag RC-flyga under tidigt 70-tal och lagningsprocessen har väl inte förändrats speciellt mycket så har du gammal kunskap så är den säkert tillämplig idag också. Den enda väsentliga skillnaden är att det idag finns många kärror byggda av EPP/EPO och dessa limmar man med t ex CA, PU (jag gillar dock inte Biltemas variant - kör hellre Cascos), epoxy eller UHU Por. Nåt snarlikt motorfäste kan du kanske hitta hos http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...r=&LiPoConfig=
    Fast man måste ju alltid anpassa mera universella motorfästen till den kärra man har så enklast är ju att beställa det du länkade till. Eller så bygger du ett själv som Patrik föreslog.
    Roger

  7. #7
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Om du lägger in foto på skadan kan du få hjälp av alla på forumet, om du bara skriver "en arttech P51 borstlös" så är i alla fall jag handfallen då jag inte haft en arttech och ännu mindre en gammal borstad.

    I vissa fall är kolfiber lämpligt att lägga in för att förstärka, man kan på vissa plaster använda genomskinlig packtejp för att förstärka, jag vet inte om det fäster.

    Limförslag du fått är utmärkta, tänk på att epoxi är tungt, inget avdunstar, så det tar man bara inne i fogen och torkar bort allt överflödigt. Tänk på att använda skyddshandskar, det är kraftigt allergiframkallande.

    Jag lagar hellre med UHU-por eller PU eller CA.
    PU ska man använda lite av, det expanderar väldigt mycket. Härdaren är vatten så fukta med en blomspruta innan du kämmer åt. Fixera med tejp då det tar 24 timmar innan det är färdigt. Saknas material i skadan är PU bäst. Jag använder kniv hellre än dremel för att ta bort överskott.

    Har du all plast (även småbitar) så fungerar UHU.

    CA kan förstöra vissa plaster, så det vet jag inte om det är bra. Det blir rätt sprött så har man en modern EPO kan det bli för hårt. Det finns "foamsäker CA" som kanske fungerar.

    väg planet innan du börjar limma. Om du ökar vikten med mer än 10% med din lagning så inverkar det negativt på flygegenskaperna. En bra lagning väger enstaka gram. Det får jag oftast med PU, UHU, vitlim och CA då det är lätta lim.
    fredrik

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Du har fått hjälp med tänkbart lim från Patrik så ta det nu lite lugnt. Vad han menade med att de var gjorda för att flyga skulle jag tro var en syftning på att man inte kan förstärka hur mycket som helst för då blir kärran tyngre och ett betydligt sämre flygplan. Sen kan det ju vara bra att berätta t ex vilket material kärran är gjord av - det underlättar avsevärt om du vill ha råd om lagningsprocessen.
    Personligen började jag RC-flyga under tidigt 70-tal och lagningsprocessen har väl inte förändrats speciellt mycket så har du gammal kunskap så är den säkert tillämplig idag också. Den enda väsentliga skillnaden är att det idag finns många kärror byggda av EPP/EPO och dessa limmar man med t ex CA, PU (jag gillar dock inte Biltemas variant - kör hellre Cascos), epoxy eller UHU Por. Nåt snarlikt motorfäste kan du kanske hitta hos http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...r=&LiPoConfig=
    Fast man måste ju alltid anpassa mera universella motorfästen till den kärra man har så enklast är ju att beställa det du länkade till. Eller så bygger du ett själv som Patrik föreslog.
    Roger
    Som sagt vet jag ingenting, jag har förlagt alla mina redan då få kunskaper om material och dyl. När jag höll på med Rc Plan som mest så var det bara flygningen jag var ute efter och allt ifrån det tekniska till modell bygget kunde jag ingenting om och var lika lite intresserad av som jag är idag. Jag var bara ute efter flygningen och fick hjälp med allt det andra om något krånglade av en äldre herr som idag tyvärr gått bort. Jag vet i princip ingenting om mitt plan förutom att det är en mustang och den är trimmad med en så kallad ¨borstlös¨motor. Jag har letat och hittat modellen här:http://www.rc-butiken.se/index.php?a...productId=3574

    Jag är helt lost i denna djungel av motorfästen och webbutiker, jag kan även ingenting om hur jag skulle kunna bygga ett fäste. Det jag helt enkelt behöver är någon som kan hjälpa mig att sätta ihop en beställning med det jag behöver för att åter få flyga min mustang!

  9. #9

  10. #10

    Standard

    [QUOTE=adolfss0n;313113]Hittade fästet på http://www.centuryuk.com/Spares/Aero...ount-Brushless och http://www.wheelspinmodels.co.uk/i/65243/
    Wheelspin har jag handlat ifrån utan problem[/QUOTE

    Tack så hemskt! Får väll bli att beställa här ifrån då, du kan inte rekommendera något lim på denna sida till mitt plan om jag nu endå ska lägga en beställning därifrån?, förresten hur mycket hamnar man på frakt och grejer eller bara ¨extra kostnade¨ allt som allt tror du?

  11. #11

    Standard

    Ingen aning om lim. Kör mest bil och heli Mitt plan har inte ens kommit upp i luften än. Frakten var inte på så mycket, det står när du checkar ut och det borde inte tillkomma något extra utöver det.

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    De flersta cellplastplan limmar man bäst med 5 -12min epoxylim.
    Det är alltid svårt att hjälpa folk över nätet med reparationer eller komma med tips , så försök att skicka över bilder på hur just ditt plan behöver lagas. Ett annat sätt är att ta hjälp från någon i din klubb, som har varit med ett tag! -För du är väl medlem i en modellflygklubb?

Liknande ämnen

  1. pilot rc hemsida uppdaterad med reservdels service
    Av helifanatic i forum Bensinmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-06-03, 19:12
  2. hjälp!
    Av Henrik.A i forum Allmänt och Tips
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-05-17, 09:46
  3. Hjälp Med Köp!
    Av Trigger i forum Allmänt och Tips
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-01-25, 14:10
  4. Hjälp med CA...
    Av Pidde i forum Allmänt och Tips
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-02-19, 17:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •