Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Hur varma lipo är normalt?

  1. #1

    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    35
    Jobb
    bosstabindare
    Klubb
    hässleholms modellflygklubb

    Standard Hur varma lipo är normalt?

    Hej! Jag har sökt men inte hittat så mycket om lipo och värme. Själv köpte jag min första el modell i våras. Jag har läst på forumen att ju lägre "C tal" ju varmare blir dom vid urladdning. Dock så tycker jag att mitt batteri blir väldigt (jag har ej mätt ännu men gissar på en 60-70 grader) varmt så nu undrar jag helt enkelt vad som är normal temperatur på lipo i drift eller snart efter.

  2. #2
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Det låter alldeles för varmt. Tycker inte om när mina LiPo blir varmare än drygt ljumna, tycker inte de skall vara obehagligt varma att knyta näven runt i alla fall.

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Hur varma dom blir beror ju helt på i vilken "applikation" dom köres.
    I mina "söndagsflygs-plan" är acken knappt ljummen efter ett pass på kanske 7-8 minuter. Men kör man t ex en EDF-kärra i 4 minuter så brukar acken vara klart varmare. Men 60--70 grader låter väldigt varmt. Sen får du gärna berätta om vad den sitter i för kärra och vilka komponenter inkl ack som du använder.
    Roger

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Det beror även på hur mycket du drar ur dom, om du kör helt slut på accen så blir dom ofta extra varma dock låter 60-70 grader väldigt varmt.
    Men låter du det vara kvar 20% i accen ?
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  5. #5

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Det är svårt att "känna" utan att mäta i de temperaturerna du pratar om.
    Mina "mysflygningar" ger bara ljumma battterier men jag har sett proffs som värmer upp sina batterier till 40 grader innan start för att få ut tillräckligt med ström en kort tid.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  6. #6
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Vet inte vilken acke o vilket plan du tänker på men jag testade min Mig-29 på fullgas 10-20 sekunder. blev förvånad över

    att acken blev kanske 30-40 grader efter så kort tid. Samtidigt blev mina s.k. bullets 4mm. som ska klara 94 A rent av varma.

    60-70 grader låter ju väldigt varmt. Det är för varmt att hålla i ens. Men utan att mäta gradantalet är det svårt att gissa.

    Dock mår nog inte acken väl.
    Mogge.

    P.s. Tack för hjälpenD.s.

  7. #7

    Standard

    Det är på tok för varmt, något är fel och det vanligaste är för klena kontakter, att dra 90A i 4mm guldkontakter är inte bra, det blir värme som bygger upp sig i batterierna, via LiPo cellens "tabbar" får de sig uppvärmning inifrån och ut. Är paketet sedan utanpå 60grader, är cellens kärna mycket varmare och därmed skadad. Normalt är att det ska vara behaglig och ljummet att hålla batteriet efter flygning, så man kan sätta det på laddning direkt om man vill.

    http://wattsup-power.blogspot.se/p/b...ification.html

    Direkt länk till min sida med bland annat temp info på LiPo typ.

    För att cellen skall må bra och man vill undvika skada eller försämring= lägre än +20 (cellen) så skall den värmas, varmare än +50 (cellen) skall den kylas. Vid laddning gäller 10-40grader +, om man laddar mer än 1C håller man sig till 20-40+.

    "Jag har läst på forumen att ju lägre "C tal" ju varmare blir dom vid urladdning"

    Detta är fel/ missvisande, bara för att de har lägre C tal så blir de inte varmare, ett mottagar batteri med 15C blir inte varmare än ett med 40C, belastar du dock båda med tex 30C så kommer 15C batteriet att vara varmare.

    Vad gäller urladdning, så sker den största värmen när man laddar ur de sista 10-15% kapacitet som finns i batteriet, håller man sig till kring 80% max så underlättar det för att undvika värme, och att nån cell droppar för mycket i spänning, det är under de sista 20% man drar ur som cellerna som de vill dela på sig i spänning, och man ser skillnaden i matchning mellan cellerna.


    Du bör kolla kontakterna
    Kylning i din modell
    Om batterierna klarar den ström din modell kräver

Liknande ämnen

  1. Laddare blir varm, normalt?
    Av Sickan i forum Batterier och Laddare
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-11-11, 08:58
  2. LiPo i RC Bil.......
    Av Diesel i forum Bilar
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-01-10, 13:09
  3. Räckviddstest 35MHz, vad är normalt?
    Av andreas77 i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-06-10, 01:49
  4. Lipo!
    Av chulie i forum Elmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-12-08, 17:25
  5. lipo
    Av Torbjörn i forum Elmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-08-08, 21:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •