Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Funderar på köp av Jet Joe Junior?

  1. #1

    Standard Funderar på köp av Jet Joe Junior?

    Funderar på att köpa mig en Jet Joe Junior. Någon som har erfarenhet av denna motor så vore det intressant att höra om det är ett OK köp?

    Vidare vad är en lämpliog modellstorlek för denna motor? Förslag på två olika modeller emotses med stor tacksamhet. En mera långsamtflygande historia och en mera snabbflygande för denna motor.

    Tacksam för svar.

  2. #2
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 159
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Välkommen in i jetlivet och ett råd i all välmening!
    Om du inte är väldigt duktig och hemma på jetmotorer så föreslår jag att du istället köper en motor, ny eller begangnad som går bra bra, och har bra service!
    Det blir mer pengar i inköp, men lite eller inget strul jämfört med Jetjoe motorerna som har en mer varierad kvalite!
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  3. #3
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Kul med fler som tittar på mikroturbiner.

    Här är lite bilder från en användare som är aktiv på forumen. Enklast är att läsa vad han skriver och vilka delar han bytt för det skall fungera eftersom han äger en motor, vilket jag inte gör. http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...l=1#post305027 (Från inlägg #95 i denna tråden kommer hands on info från en person som finns att fråga. http://www.rcgroups.com/forums/showt...1806601&page=7 )



    Undrar du om lämpliga flygplan så har jag där emot järnkoll. Dock behöver vi veta lite mera vad du förväntar dig och vilket fält du tänkt flyga från?
    Superhero

  4. #4

    Standard

    Det som känns vore lämpligt för mig att börja med vore något mera högvingat eller midvingat och eller inte en för kraftig deltaformad historia. Gärna så stor som det är möjligt. Närmaste asfaltfält är Karlskoga och Laxå. Eventuellt finns det möjligheter att utnyttja dragracingsträckan på 402 m i Lindesberg. Jag är en någorlunda van modellflygare men då vanligt bränsle/propeller.

  5. #5
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av The Flyer Visa inlägg
    Det som känns vore lämpligt för mig att börja med vore något mera högvingat eller midvingat och eller inte en för kraftig deltaformad historia. Gärna så stor som det är möjligt. Närmaste asfaltfält är Karlskoga och Laxå. Eventuellt finns det möjligheter att utnyttja dragracingsträckan på 402 m i Lindesberg. Jag är en någorlunda van modellflygare men då vanligt bränsle/propeller.
    Denna typ av motor fungerar utmärkt i modeller man flyger från gräs eller till och med handkastar, så titta inte för mycket på asfaltsbana, om du nu inte har speciella önskemål om att bara flyga just på dessa ställen. Min tumregel lyder att en turbins dragkraft är lika med det dubbla hos en EDF. Ytterligare en tumregel säger att en EDF ger 1kg/700watt ungefär.

    Jag har aldrig kört en Junior så jag litar på tillverkarens siffra dvs 1589gram dragkraft. Vi dubblar dragkraften och multiplicerar med 700watt/kg och får fram att det skulle ge en modell ungefär samma prestanda i snitt som en EDF med 2.2kW. Allt flyger från asfalt, men man vill ju ha lite prestanda också, så sikta in dig på de lite mera lättdriva modellerna snarare än de största.

    Så frågan är om du gärna vill flyga bara från asfalt eller om en modell du kan flyga på hemmafältet är bästa valet? För min del har jag valt modeller som funkar på hemmafältet och kan alltså använda mina jetmotorer otroligt mycket vilket gör dem väldigt prisvärda för mig.


    PS, Om du har tid och lust så finns det två träffar för mikroturbiner i Sverige som kan ge inspiration.
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...f-14-16-6-2013
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...jungby-24-25-8


    Superhero

Liknande ämnen

  1. Junior 60
    Av Deep Purple i forum Nostalgica - Oldtimers
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2015-11-05, 22:20
  2. CMP T-45 med Jetjoe Junior *Video*
    Av henke2 i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-03-09, 18:57
  3. Graupner WP Elektro Junior S
    Av McRegor i forum Segel och Hang
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-05-05, 22:06
  4. Vintage RC / Junior 60 OS26 fyrtakt
    Av Deep Purple i forum Metanolmodeller
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-11-28, 23:02
  5. Calmato sport JUNIOR :)
    Av Heda i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-28, 07:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •