Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Nu har det hänt....:(

  1. #1

    Standard Nu har det hänt....:(

    Det var väl bara tidsfråga innan vår hobby skulle användas av terrorister och onda människor.
    Möjligtvis har det hänt tidigare men just nu finns det en artikel bla på Aftonbladet...

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16887135.ab

  2. #2
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Ja, det har ju legat i luften länge. Uppgiften i artikeln om att planen skulle kunna leverera giftigas upp till 1.5 km bort är ju därtill väldigt moderat. Med hjälp av de nya systemen för automatisk flygkontroll (openpilot etc) så kan ju vem som helst släppa iväg ett plan som flyger mot ett förprogrammerat mål. Det är väl mil, snarare än kilometer som det rör sig om. Med nervgas behöver man ju inte ha någon milimeterprecision i nedslagen.
    Min gissning är att system för automatflygning och kanske även alla system för flygning bortom synhåll (dvs 2.4Ghz) kommer att vara förbjudna om några år. Åtminstone i stora delar av världen. Modellflyg som helhet lär förbjudas ganska omgående i länder som Irak så fort någon verkligen lyckas få iväg giftigas i ett plan...

  3. #3
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Modellflyg är redan förbjudet i exempelvis Bahrain. Jag tycker personligen inte att det finns någon vits i att spekulera i när och om modellflyg blir förbjudet.
    Ove (AM) Nielsen

  4. #4
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Men det tycker jag att det finns, så därför gör jag det :-)

  5. #5

    Standard

    Är vi på väg mot tider då linflyg kommer tillbaks och blir vanligare ?

  6. #6
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Eller kanske friflyg utan radiostyrning, som de stora segelplan jag byggde som pojke. Veckor av byggtid för sekunder av flygtid. Allt var inte bättre förr ;-)

  7. #7

    Standard

    Var det inte mattknivar de använde under 9/11? De blev iofs förbjudna men bara ombord på flygplan!
    Snacka om lågbudget för att ställa till med totalt kaos i världen...

    Allvarligt, friflygning? Har hört det nämnas, hur funkar/funkade det?

    Var inte V1 och V2 bomberna friflygande?
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  8. #8

    Standard

    Var det inte matknivar ?

    Finns ju ingen anledning att ha mattknivar ombord på ett flygplan LOL

  9. #9

    Standard

    Brytbladskniv är det om vi ska vara så nogräknade!


    Förresten så blev ju inte flygplan förbjudna heller!?
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  10. #10
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Var det inte mattknivar de använde under 9/11? De blev iofs förbjudna men bara ombord på flygplan!
    Snacka om lågbudget för att ställa till med totalt kaos i världen...

    Allvarligt, friflygning? Har hört det nämnas, hur funkar/funkade det?

    Var inte V1 och V2 bomberna friflygande?
    Det finns folk som fortfarande pysslar med friflygning. I princip bygger man ett modellflygplan och skjuter iväg det med ett gummiband eller använder en liten motor med begränsad flygtid. Sedan väntar man in kraschen. Om det fortfarande går att flyga efter första kraschtillfället så startar man igen. Osv, osv. Förr eller senare blir det dags att laga planet och då får man gå hem. En sport för masochister. Jag var så duktig att jag alltid förstörde planet på första försöket, så jag slapp starta om :-)
    V1orna var friflygande flygplan med pulsjetmotorer. V2orna var missiler med raketmotorer, så de flög inte direkt utan gick mer i en kastbana.
    Mina minnen av friflyg är att jag trodde att mina plan skulle flyga som V1or, men att de snarare uppförde sig som V2or. Rakt upp och rakt ned.

  11. #11

    Standard

    Friflygning låter lite som det jag håller på med, fast jag har ju motor och radiostyrning!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  12. #12


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Men det har ju inte hänt!!??
    Det var ju bara en plan att använda ett plan men den planen gick ju åt skogen.
    Där vill vi ju normalt inte att våra plan skall vara men deras passar bra där.
    Vi kan nog lugnt planera för vidare användning av våra plan tror jag?
    Bara mina 50 öre.... :-)

    //Mats W

  13. #13

    Standard

    dom har ju inte förbjudit användandet av bilar trots att dessa använts i terrodåd med sprägningar så kan knappast förbjuda modellflyget då

  14. #14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av helifanatic Visa inlägg
    dom har ju inte förbjudit användandet av bilar trots att dessa använts i terrodåd med sprägningar så kan knappast förbjuda modellflyget då
    Vårt problem är att det är politiskt mycket enklare att förbjuda modellflyg än till exempel bilar eller flygplan. När det är sagt kan man utgå ifrån att terrorister kommer att använda den enkla och billiga teknik som faktiskt finns utan oroa sig för eventuella förbud.
    /Leif

  15. #15
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Och det är nog den anledningen till att ett förbud dröjer- terroristerna följer inte lagarna.
    Ove (AM) Nielsen

  16. #16

    Standard

    Vore bättre att förbjuda mobiltelefoner då, de används ju till fjärr triggning av bomber... Kommer väl en dag då man får tanka bilen med max 2liter om man nu skall göra alla nyheter som tidningarna skriver till verklighet.

    Det påminner mig om hetsjakten på Jetski under slutet -80 början på -90, å vad vart det av det? Jo man satte på en relingslist så kunde ingen göra nått... Vart det bättre? Tveksamt, bara ytterligare ett bevis på fjantiga regler utan baktanke...

    Använd modellerna på ett säkert sätt och följ de enkla regler som finns. Det är genom att bryta reglerna å lägga ut korkade videos på nätet som gör att medierna vaknar, å de formligen älskar att göra en höna av en fjäder!
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  17. #17
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Bevara modellflygarna. Det är kanske en modellflygarna som upptäcker att någon experimenterar med något skumt... Vi är ju faktiskt experterna. :-)
    Ove (AM) Nielsen

  18. #18
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Thumbs down

    Jag tycker vi förbjuder allt.

    Slutar med att utveckla ny teknik och bosätter oss i grottor igen.

    Ett hurra för Media som ännu en gång lyckats skrämma upp den hemma trygga svensson.

    Det kanske är dags att förbjuda TV:n, den sprider om nått; elände, kaos samt ger tips till förbrytare.

    Kenneth
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  19. #19

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Förbjud FÖRBUD!

    Retroholic!

  20. #20
    Ernies avatar
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    59
    Jobb
    Boendestödjare inom psykiatri i Hässelby
    Klubb
    Ingen! men är öppen för förslag

    Standard

    Att styra mekaniska händelser via radio är inget nytt, däremot verkar fantasin för vad man kan hitta på för jävulstyg inom terror-industrin vara på topp. Förbjud terror, bättre radiostyrt än mediastryrt.
    Det är tanken som styr, vem f:n kommer på tanken att sprida giftig gas från sin radiostyrda farkost? Inte ens svärmor förtjänar något sådant! (En stinkbomb från buttricks kanske?) :-)
    Jag har inte misslyckats, jag har bara funnit hundra tusen sätt som inte
    fungerar! - Albert Einstein

Liknande ämnen

  1. Nu har det hänt! Multiplex..
    Av Medeashusse i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-06-17, 22:11
  2. Hänt i veckan!
    Av Thomas i forum Allmänt och Tips
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-05-22, 23:18
  3. Östersunds Modellhobby - Vad har hänt?
    Av MagnusStrömqvist i forum Allmänt och Tips
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-18, 09:04
  4. Hänt i veckan
    Av Sigun i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-09-11, 22:05
  5. Vad har hänt med mitt lipo ack?
    Av Ompa i forum Batterier och Laddare
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-08-23, 14:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •