Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Trainer med Spektrum DX6i och JR 347

  1. #1


    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    180
    Jobb
    Automation på pappersbruk
    Klubb
    MFK Looping

    Standard Trainer med Spektrum DX6i och JR 347

    Nån som har testat nåt liknade? Jag tänkte att grabben skulle på flyga lite med kabel så jag plockade fram min gamla JR347 vilken ska fungera ihop med DX6i. Det gör den ju, men det märkliga är att det bara fungerar nån sekund i taget, sen slocknar lampan på mottagaren och allt dör. Fortsätter jag att hålla in trainerknappen på DX&:an så tänds lampan igen efter några sekunder och så går det att styra nån sekund igen till allt upprepar sig. Släpper jag trainerknappen och återtar kontrollen till Spektrumen så fungerar allt som det ska igen även när trainerkabeln sitter kvar.

    Signalerna går ju fram till Spektrumen från JR:en eftersom jag kan styra alla roder en kort stund innan det dör, så kabeln borde ju vara rätt.

    Det mysko är ju att lampan på mottagaren som visar att den bundit mot sändaren slocknar när det dör.

    Provade nyss med bara kabeln i, alltså utan JR-sändaren. Då slocknade inte lampan när jag slog om trainerswitchen. Det händer alltså bara när JR-sändaren är med i matchen.

    Det slog mig nu medan jag skriver det här att jag läste att Spektrum har + och - tvärtom mot andra sändare på laddjacket, kan det gälla även trainerjacket? Det antyds att det är så på några ställen jag hittat... Nån som vet närmare hur det ligger till?


    Edit: Provade att växla polaritet på trainerkabeln och då funkade det inte alls. Så det var alltså inte felet.
    Senast redigerat av Peter_L den 2013-06-09 klockan 12:31.

  2. #2

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Du har DX8 som master och JR som elevsändare. Och du har ställt in DX8 i det läget? Du har inte någon annan funktion kopplad till trainerknappen i DX8 väl? Det finns olika moder i DX8 (pro link master). Hur är det med Power, ska den vara från på elevsändaren?
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  3. #3


    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    180
    Jobb
    Automation på pappersbruk
    Klubb
    MFK Looping

    Standard

    Det är en DX6 jag har och det jag har hittat om den är att man ska slå på den och sen sätta i elevkabeln så ska den själv förstå att den är master. JR:en som är slav ska vara avstängd och vaknar till när jag sätter i kabeln.
    Dom olika moder som du skriver om såg jag att DX8 har men min DX6i har inga som helst inställningar för lärare/elev i menyerna.

    F.ö. så gav jag upp efter några timmar och beställde en Spektrum DX7i i stället. Fast kommer nån med nån lösning som fungerar så är jag tacksam ändå, vore kul att få det att fungera.

    Jag har en handikappad grabb i rullstol här och han är jättesugen på att komma ut och flyga så jag blev tvungen att lösa det här snabbt kändes det som, eftersom han inte har särskilt mycket andra intressen. Han flyger jättebra i simulator så förhoppningsvis klarar han sig utan kabel rätt snabbt.

  4. #4

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Du har rätt. Kan det vara kabeln? Jag har varit med om att kontakten inte varit helt i botten och då får man skumma grejor trots att slaven vaknar. Det bör normalt fungera med en "vanlig" stereokontakt men mono är ju alltid säkrast. Du har väl din JR i PPM mode?
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  5. #5

    Standard

    Är inte så mycket till hjälp för dej men kanske för någon annan: JR DSX9 som master och JR PCM9X 11 som slav fungerar. JR DSX9 som master och SPEKTRUM DX6i som slav fungerar med lärare/elevkabel.

  6. #6


    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    180
    Jobb
    Automation på pappersbruk
    Klubb
    MFK Looping

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Det bör normalt fungera med en "vanlig" stereokontakt men mono är ju alltid säkrast. Du har väl din JR i PPM mode?
    Jag har provat med både en stereo och en monokabel, och vad jag tror så bottnar dom båda två ordentligt. Monokabeln är förresten originalkabeln som följde med JR-sändaren en gång i forntiden.

    Jo det där med PPM kollade jag och så var det...

    Det är så mysko att bindlampan på mottagaren slocknar när jag slår om trainerswitchen som jag skrev i första inlägget. Precis som att Spektrumsändaren försöker binda om mottagaren trots att lärare/elevkabeln sitter i.

    Det kan ju helt enkelt vara så att sändaren är felaktig slog det mig. Får se hur det fungerar när jag får den beställda Spektrumsändaren, krånglar det då också så blir det nog reklamation av nånting.

  7. #7


    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    180
    Jobb
    Automation på pappersbruk
    Klubb
    MFK Looping

    Standard

    Provade nyss med min nya fina DX7 och då fungerade det perfekt. Verkar alltså som att det inte går nåt vidare med en JR som slav till en Spektrum. Åtminstone inte mina två JR347. (Jo jag har två och provade båda två med samma resultat.)

Liknande ämnen

  1. Spektrum dx6i eller futaba 6ex ?
    Av addde i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2013-03-19, 23:39
  2. Trainersladd spektrum dx6i - dx8
    Av UlfB i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-03-02, 21:44
  3. Krånglande Spektrum Dx6i
    Av UlfB i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-03-09, 13:40
  4. Spektrum återkallar vissa serier med Spektrum DX6i
    Av DanneG i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-02-27, 02:01
  5. Spektrum DX6i med AR6200 DSM2
    Av js_ i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 116
    Senaste inlägg: 2008-06-03, 22:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •