Reklam

 
Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 96

Ämne: Borstlös persontransport

  1. #21


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 923
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Gullans ord är din lag, Bokis !
    Snart står det en Leaf på din gård...
    Roger

  2. #22

    Standard

    Leafen va trevlig, men lite väl spejsad, som att sätta sig i en rymdkapsel och irra runt bland futuristiska halvt ologiska instrument och mätare. Golfen däremot va som en golf, fast helt tyst, inga växlar och ett €$+*%~} vridmoment, 11kw ombordladdare också.

    Vad man behöver vänja sig litevid är motorbromsen, behöver knappt röra bromsen alls.

    McRegor, det finns små platta LiFe också, Vapex som exempel, 800-1600mAh osv.... Upp till 25-30C.

  3. #23


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 923
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Jocke,
    OK - riktigt små platta finns alltså men heter dom Vapex så är väl priset därefter. Tänkte typ de platta du länkade till men kapacitet runt 4--10 Ah.
    Hälsningar
    Roger

  4. #24

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Införskaffade mig själv en borstlös persontransport av det mindre slaget.
    http://www.evolveskateboards.com/
    Har bara haft den en dryg vecka men redan hunnit åka en 12-15 mil.
    Tar mig ca 20km innan det är dax att ladda, 36V 7A Lipo.
    Mycket uppskattad leksak.
    //Lasse

  5. #25

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Den där brädan var häftig! Vilket habegär jag fick!!

  6. #26
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 202
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Det snidas på nya prylar för att montera motorn på stora cykeln. Kanske får jag delar från fräsen i eftermiddag och då blir det lite pusslande i helgen.

    Ett 6S A123 pack på 20Ah är också lockande. Jag tror de cellerna kan passa multikoptrar också. Fint format och god energimängd per viktenhet.
    Superhero

  7. #27
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 202
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Full fart idag! Powersvarvade en adapter och distanser på fikarasten då original inte kunde stötta axeln i andra änden. Av någon outgrundlig anledning blev det riktigt bra! Utgick från en M12 8.8. Ett 608 lager stöttar andra änden och ett 51mm skateboardhjul är mitt drivhjul.

    Jag ritade ihop mitt koncept i går kväll innan läggdax och mailade filerna till en firma i stan med CNC fräs. Efter jobbet idag var delarna färdiga. Stabilt i 3mm G10 glasfiber. Perfekt passform och självlåsande konstruktion gör att CA-lim räcker att hålla ihop det hela.

    Denna bygel kommer monteras istället för bakbromsen på min cykel. Om det passar och om det fungerar blir ett senare äventyr









    Superhero

  8. #28


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 923
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Du är händig, Henke... Men det var ju förstås ingen nyhet.
    Kul att få följa dina projekt inom elektrisk persontransport. Dom inspirerar !
    Roger

  9. #29
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 202
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Du är händig, Henke... Men det var ju förstås ingen nyhet.
    Kul att få följa dina projekt inom elektrisk persontransport. Dom inspirerar !
    Roger
    Händig är rätt bra att vara, har jobbat upp en viss grundkunskap på div maskiner varav svarven och TIG svetsen är väldigt bra att kunna hyffsat. En vettig svarv hade varit bra att ha även hemma i verkstaden.

    Nåväl, monterade prylarna på plats och det passade helt okej. Jag provkörde och den nya setupen drog betydligt mera ström, men det gick fortare också. Hobbykings motorer fungerer så att man kör dem 5min sen lossnar magneterna, så att man kan limma om dem med lim och inte torkat manetslem.

    Toppeffekten är fortfarande den samma 2500watt, men snittet är högre, mest pga den högre farten. Skall testa mera i lite mera rimligt tempo i morgon...

    Så efter min provtur blir det motorrenovering och ev lägga på en kedja på cykeln ;-) Mötte för övrigt polisen, så jag trampade på lite på pedalerna, såg lite tagen ut och vinkade glatt, utan nämnvärd reaktion...




    Superhero

  10. #30

    Standard

    Vill ha! Du råkar inte ha lite tid över för att bygga en till? :P Har ju tyvärr inte tillgång till en svarv och cnc maskin.

  11. #31
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 202
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av neu Visa inlägg
    Vill ha! Du råkar inte ha lite tid över för att bygga en till? :P Har ju tyvärr inte tillgång till en svarv och cnc maskin.
    Allt går att lösa. Dock är min variant anpassad just för min cykel. Googla på Kepler friction drive så finns en variant som är universal att köpa.

    Vill du fortfarande att jag bygger åt dig så löser vi det givetvis, men det blir mer komplicerat.
    Superhero

  12. #32

    Standard

    Coolt! Cyckel måste ju fixas

    Vi va ute 4timmar med båten och den konverterade motorn igår, den har gått många timmar nu riktigt bra. Outrunnern är en Robbe roxy model större för 50cc konverteringar, men vridet och kv talet stämmer bra och vikten är inga problem, bra mycket lättare än orginal spruttifräsmotor. Som Henke, så har jag fått modda motorn för att hålla i längden, den satt ett tag i 1/3 Cub och ganska snart fick jag byta lager, fixera linningar, passade på att baka in magneterna också med lim.

    Sen är det bara ett fartreglage kopplat till en vridpott. Så %#>€ enkelt men fantastiskt bra praktisk, motorn i ena handen och batteriet i andra, ner till båten och njuta

  13. #33
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 202
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    I natt fick jag ett mail(geocaching) och jag förberedde mig på en liten åktur. Jag har som bekant ingen kedja på cykeln och att klara av de 4.4milen var omöjligt så jag laddade på två gamla 5000mAh ackar också. Jag hann inte vänta tills de var fulla utan nöjde mig med att få i 2500mAh i dem.

    Jag valde att köra ett lite lugnare tempo, kring 25km/h och riktade kursen mot cachen. Inga som helst problem att komma dit, inga temperaturproblem på vare sig motor eller reglage. På plats signerade jag loggen, nöjd med min FTF så vände jag hemåt igen. Efter en stund tog batterierna slut och jag bytte till mina 5000mAh ackar och tutade vidare. Vid stadsgränsen tog det slut igen och jag fick promenera sista biten.

    Jag tog mig 40km på sammanlagt 555Wh det blir 13.8Wh/km. Helt okej Översatt i begripliga siffror så kommer man alltså 1km på ett mobiltelefonbatteri(Note 2).

    Kring halv 4 tiden så mötte jag polisen igen som inte heller denna gången gjorde annat än att vinka lite.
    Superhero

  14. #34


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 923
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Henke,
    Vore intressant att se lite mera bilder runt infästning m m av ditt drivpaket på hojen - och givetvis de övriga lösningarna med styrning av fartreglaget m m. Vilket fartreglage använder du förresten ? Inga problem med "misständning" vid start ?
    Denna lösning ser ju väldigt enkel ut om man nu får den att fungera - http://endless-sphere.com/forums/vie...p?f=28&t=21771
    Genom att låta axeln gå ut på "kann-sidan" borde man ju kunna lagra den på den sidan av motorfästet - sen är frågan om det är en bra eller dålig idé att låta kannan agera drivrulle....
    Hur har du löst problemet med att rullen inte skall ligga an om inte motorn är igång ?
    Måste säga att detta med en enkel friktionsdrift låter attraktivt - sen är frågan om det sliter mycket på däcket och om rullen "knådar in" sten i däcket med punktering som följd... Det kanske skulle behövas nån form av borste före "rullen" för att rensa bort så mycket småsten/grus som möjligt ? Fast det skapar ju friktionsförluster å andra sidan...
    Skriv vidare om dessa dina experiment - mycket intressant för många här skulle jag tro.
    Hälsningar
    Roger

  15. #35
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 202
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej Henke,
    Vore intressant att se lite mera bilder runt infästning m m av ditt drivpaket på hojen - och givetvis de övriga lösningarna med styrning av fartreglaget m m. Vilket fartreglage använder du förresten ? Inga problem med "misständning" vid start ?
    Skall fixa bilder inom kort. Jag använder ett gashandtag med hallsensor som styr en modifierad servotester. Fungerar riktigt bra. Den drar fint från stillastående utan problem. Det är ett 200A Red brick reglage med BEC.

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Denna lösning ser ju väldigt enkel ut om man nu får den att fungera - http://endless-sphere.com/forums/vie...p?f=28&t=21771
    Genom att låta axeln gå ut på "kann-sidan" borde man ju kunna lagra den på den sidan av motorfästet - sen är frågan om det är en bra eller dålig idé att låta kannan agera drivrulle....
    Jag valde att använda drivrulle pga flera olika skäl. Dels smutsen, dels värmen som blir och dels pga hållbarheten. Kinamotorerna är inga under av kvalitet direkt och jag tror inte det håller helt enkelt.

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hur har du löst problemet med att rullen inte skall ligga an om inte motorn är igång ?
    Problem? Det är nog närmare till hand att köpa en kedja till cykeln i så fall ;-)

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Måste säga att detta med en enkel friktionsdrift låter attraktivt

    Hälsningar
    Roger
    Det fungerar bra för system med lägre effekt och vid torrt väglag. Jag skulle nog till nästa version sikta på 30km/h toppfart(Största problemet just nu är nämligen att åka runt med halvgas. Det är jobbigt att sitta och hålla gasen jämn hela tiden), fler celler i serie för lägre ström men behålla den större motorn pga värmeutvecklingen. Alternativt någon form av kedje/remdrift. En ytterligare större motor med lägre Kv är lockande.
    Superhero

  16. #36
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 202
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Det släppte för motorn och den rullade in sladdarna typ som en dammsugare. Jag kunde inte förstå varför sladdarna helt plötsligt inte nådde fram till reglaget, så det blev demontering... hmmm. Vet ju hur hobbykings prylar är så hade en reserv som jag förstärkte med förstärkt epoxylim. Får se om det håller. Monterar även en 90mm EDF impeller på baksidan av motorn och gör en kylduct runt motorn... Vi får se om det funkar eller inte

    Superhero

  17. #37
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 202
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Nya motorn på plats, en Emax 5345 från lokala hobbyaffären. Gamla var en 5330 från hobbyking. Nu med en liten kylfläkt som blåser in på frontsidan och ut på motorns baksida, den får även hjälp av motorns inbyggda fläkt. Nu har jag en setup som toppar strax under 40km/h och går väldigt kallt! Så rackans snyggt lindad motor jämfört med G160 Turnigyn, råttboet...

    Jag gissar att friktionsdriften inte är jätteeffektiv och att 10S vore bättre än 5S. Skall klura på en växellåda, förmodligen med remdrift och sedan kedja som drivning, dvs gå tillbaka till en cykel utan kedja till pedalerna, det ger mig som sagt innan fri effekt men max 20km/h toppfart istället för fri fart och 250watt. Filurar på att använda Biltemas Lloyd som utgångsobjekt. 999kr är ju okej för en ny cykel och växlar behöver jag ju inte.









    Superhero

  18. #38
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 202
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Fd Turningy G160...



    Superhero

  19. #39

    Standard

    Typisk tgy motor :P Samma grej hände min EDF motor Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2013-07-31 01.26.37.jpg 
Visningar:	140 
Storlek:	72,0 KB 
Id:	40031

  20. #40


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 923
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jag har ett antal Emax-rovor och alla har fungerat bra hittills. Har nog ingen enda Turnigy i drift om man frånser de små 19 g inomhusrovorna. Har dock inte öppnat och kollat i Emax-rovorna men det har ju tydligen du Henke gjort så jag hoppas att mina är lika snygga som din tydligen är...
    Roger

Liknande ämnen

  1. Borstlös MCPX = kool
    Av henke2 i forum Helikopter
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-01-10, 19:28
  2. GWS CUB Borstlös
    Av DavidFlygare i forum Allmänt om flyg
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-01-17, 10:51
  3. söker borstlös motor
    Av alex.e i forum Elmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-06-24, 12:44
  4. Felkopplad borstlös?
    Av fredrikr i forum Elmodeller
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2008-01-22, 18:43
  5. Gws borstlös
    Av Frippe i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-10, 08:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •