Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Nu har det hänt! Multiplex..

  1. #1

    Standard Nu har det hänt! Multiplex..

    (Ja, jag snodde rubriken från Mickmicks inlägg i allmänt forum! Den är så bra! )

    Multiplex har gjort en sändare för nybörjare, som inte går att ansluta till någon som helst simulator!!???

    http://www.multiplex-rc.de/en/produc...95bfd91ee495ec

    Har ju köpt en Easy Star RTF för ett tag sedan.
    Min grundträning gjorde jag i FMS med en billig USB-ansluten sändare och resultatet av den träningen kan man följa på nybörjarsidan där jag reparerar o klistrar för fullt.

    Nåväl, jag beslutade att uppgradera mig vad gäller simulator och då främst för att få använda min MPX Smart SX i min träning för att få upp känslan i styrningen av spakarna.
    Efter att kommit fram till att Phoenix vore ett bra program letade jag reda på MPX-kablage som skulle passa ihop med simulatorn.

    http://www.rubinrc.se/product_info.p...roducts_id=239

    MEN! När jag började titta närmre på bilderna på kablarna, så såg jag att kontakten som går in i sändaren inte alls stämmer överens med Smart's ingång...





    Vad jag kommit fram till nu är att Smart bara har en enkel anslutning för att kunna kopplas till en dator för uppdatering av mjukvaran och porten är inte avsedd för inkoppling mot simulator.

    http://www.multiplex-rc.de/en/produc...4e49c&type=333

    Alla andra av deras sändare har exakt samma DIN-port och har en kabel för att kunna användas för träning, MEN INTE deras nybörjarsändare!!?

    Hur f#* tänkte dom nu?

    De tekniska lösningarna på problemet jag har kommit fram till för att få använda min Smart SX är:

    1. Köpa en av deras mer avancerade sändare och slänga Smart

    2. Köpa en av deras mer avancerade sändare och sedan deras 2,4 ghz lärare/elev modul och på något vis använda min Smart genom den andra.
    http://www.autopartner.se/mulitplex-...439-c-277.aspx.

    3. Eller ska jag helt enkelt köpa en Sim stick pro och slita i och ur mottagaren i planet varje gång jag ska träna?

    http://simstick.co.uk/index.php


    Är jag helt fel ute!?
    Hoppas jag har helt fel.....

    Några idéer eller tips?
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-06-18 klockan 19:46.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Köp en billig sändare med USB för din simulator.
    Allt användande sliter ju på grejorna, så jag har en enkel 4 kanalare med fast USB kabel till min simulator, å på så vis sparar jag min radio för riktigt flyg!

  3. #3

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Det är nog helt rätt du har. Multiplex har nog gått över till trådlöst för lärar-elev med den nya generationen. Precis som att floppy försvann från PC länge sedan och i dag är CD/DVD ett tillval till många datorer som enbart har USB och trådlöst. Jag håller nog med Miracle om att man oftast sliter på ett "billigt skal" med USB när man simmar även om känslan inte är riktigt densamma som med en lite tyngre dyrare anläggning med riktiga "rejäla potar". Ska du investera i en äkta dyrare programvara för simulator brukar det finnas vettiga styrspakar med - fast kanske inte MPX. Å andra sidan så är det sommar och inget slår flygning i verklighetens skiftande förutsättningar. Skaffa dig ett lite mera snabbt eller akrobatiskt alternativ till ES. Det finns ju flera roliga modeller beroende på vilken typ av flygning man är ute efter. MPX Dogfight eller Parkmaster är två helt skilda saker men båda är bra "simulatorer" som är steget efter ES. FunCub är ju nästan Cultförklarad men den tar dig kanske inte lika långt som de båda andra.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  4. #4

    Standard

    Hmmm... Har ju en USB-sändare sedan innan.
    Men jag behöver verkligen träningen med min "riktiga" sändare.
    När jag kommer ut i verkligheten så känns spakarna som ett par oinbjudna glasspinnar i en mjukglass i jämförelse med USB-sändaren Jag lovar, det har kostat mig en hel del lim och tandgnisslan.
    För min del, där jag är i karriären, så gör det inget om den blir utsliten.

    Nja, jo... Tror jag väntar en vecka till innan jag köper ytterligare ett plan..
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  5. #5

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Tre plan med sig ut när man ska flyga var det en av mina polare som körde med länge... Ett går hårt åt. Ett har man glömt något till och det tredje kan man ju fortsätta att flyga med tills man blir trött......... Själv så har jag så liten bil att jag för det mesta bara har ett plan med ut - fast med ett par batterier - och så fegar jag ju när jag flyger förstås............
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  6. #6

    Standard

    Mycket lustigt att du skrev just så, just precis nu.... Läs i Krasch-kit om en ca. halvtimma så förstår du. Var ett plan kort enligt dom beräkningarna..
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-06-18 klockan 01:29.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Uppenbarligen har man "glömt bort" den sedvanliga 5-poliga DIN-kontakten vid konstruktionen av SMART SX, antagligen i ett missriktat försök att kapa tillvekningskostnaderna för sändaren.. På Multiplex egen hemsida står det i texten för simulatorinterfacet att

    "All MULTIPLEX transmitters (except the PROFI CAR) are fitted with the MULTIPLEX multifunction socket (Trainer / Charge socket) as standard"

    och exempelvis här står det explicit att interfacet ska passa till Smart SX, vilket uppenbarligen är fel. Vilken miss!

    Det kanske finns ett visst hopp då det i Multiplex FAQ finns en fråga från januari 2013 om just detta problem:

    Problem (public)
    Is it possible to use the Smart SX with a PC-Flight-Simulator?
    Lösning (public)
    Not yet, but there is a system in preparation, to support PC-Flight-Simulators
    with the Smart SX.

  8. #8

    Standard

    Precis, det var de uppgifterna som jag gick på till att börja med, men jag blev något irriterad när jag insåg att uppgifterna inte gick att lita på!
    Tycker som sagt att det är ytterst märkligt att en sändare som är gjord för trainerplan inte har en möjlighet att anslutas till en simulator...
    Att de skriver så betyder antagligen att de vetat om det men hoppades att ingen skulle bry sig..

    Det får antagligen bli Sim stick pro för att kunna mecka ihop det här..... Suck..
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-06-18 klockan 01:26.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

Liknande ämnen

  1. Nu har det hänt....:(
    Av mickmick i forum Allmänt och Tips
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2013-06-15, 16:13
  2. Hänt i veckan!
    Av Thomas i forum Allmänt och Tips
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-05-22, 23:18
  3. R/C Flygsimulator, mycket har hänt på 15 år...
    Av Vilse i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-01-07, 20:12
  4. Vad har hänt med Svenskt Modellflyg?
    Av senmathal i forum Allmänt och Tips
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-03-06, 20:20
  5. Hänt i veckan
    Av Sigun i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-09-11, 22:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •