Reklam

 
Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: RVOSD inställningar etc

  1. #1

    Standard RVOSD inställningar etc

    Hej, jag ser att det dyker upp frågor om RVOSD lite varstans och det kanske inte vore helt fel att dra samlas i en tråd?

    Diskussioner med inställningar etc har bla funnits i dessa trådar tidigare:

    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...flygande-vinge

    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...26-OSD-med-RTH

  2. #2

    Standard

    Vet du om det kommer finnas ett uppgraderingsboard för 5.1 till V6?

  3. #3

    Standard

    Skulle behöva hjälp att uppdatera min rvosd ,finns det nån runt eköpings trakten som kan hjälpa mig med det
    Uffe

  4. #4

    Standard

    Det är enkelt, skaffa bara en pickit programmerare och programmera enligt guiden i manualen.

  5. #5

    Standard

    Har det men funkar tydligen inte till MAC
    U

  6. #6
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Tycker mitt plan är lite slött på att svänga vid WP eller ta sig runt när RTH kickar in samt att när den cirkulerar så ser det ut att vara i en avsevärt större cirkel än inlagt.

    Vilka settings är det man skall pilla på för att få den lite mer aggressiv i sina svängar?
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  7. #7

    Standard

    Alex skrev följande:

    "Stabilization roll(pitch) gain and Max roll(pitch) angle is all you need to tweak if you feel lazy. The defaults work for most airplanes but this two menus need to be adjusted on the less aerodynamic models with low surface control authority. The other gains are there for those on the quest for excellence. You can ignore them if you want, like most people do.

    You have to start by increasing the stabilization proportional gains, get them up until the associated axis start to oscillate, then get them down again like 5 points past the no oscillation point. Then follow the suggestions here: http://rangevideo.com/forum/showthre...er-turn-radius Do all tests at enough altitude so you can get manual control back on case anything goes wrong. A low value on the loiter radius does not cause any problem, just that the autopilot cant keep the radius and will make close to figure eight patterns instead.


    Start with defaults, then you can check whats the effect by increasing it 5 points at a time. Increase heading proportional gain until you see the turn gets tighter, or until it does not has any more effect. Then increase the limit and proportional gains alternating.


    The algorithm is:




    Calculate the heading error = Actual heading - desired heading. Heading error is limited by Heading limit
    Heading error * proportional gain = desired angle. Desired angle is limited by Max roll angle
    Servo movement = (desired angle - actual angle) * Stabilization roll gain. Servo movement limited by internal servo limits, set when you run the wizard."

  8. #8
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Tackar Tim
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  9. #9

    Standard

    Hallå var ute idag med min rvosd stog på en 15 min ,hitta inga satelliter ,när man startar rvosd så säger den gps disconnect,iförgår tog det 4 min så hadde den hittat satelliter undtrar varför
    U

  10. #10

    Standard

    Om "GPS disconnected" dyker upp så ska du kolla gps kabeln om den glappar.

  11. #11

    Standard

    Har ordnat en ny kabel , ska testa i morrn om vädret tillåter 😀

  12. #12

    Standard

    Jodå det var kabeln som va dålig,,nu hittar den satelliterna

  13. #13

    Standard

    Ok 6an är släppt, är det värt att uppgradera? vilka är de nya funktionerna?

  14. #14

    Standard

    Det främsta med G6 är den nya RF-modulen som inte finns att tillgå ännu.

  15. #15
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Upptäckte i helgen att S.BUS inte fungerar utan den tar bara CPPM verkar det som (har en FrSky Taranis+X8R) bidde det att beställa en FrSky S.BUS to CPPM converter för 10£. Tog en del kliande i huvudet när jag inte fick in några vettiga signaler.

    Eller vet någon en annan lösning på att köra seriell signal från X8R mottagaren till RVOSD v5?
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  16. #16

    Standard

    Det verkar som att det tar sin tid med g6 och rf-modulen.. Någon som vet när den kommer?

  17. #17

    Standard

    Den är färdigutvecklad. Jag tror att det kan vara problem med leveranserna. RV vill nog säkerställa att de kan använda samma modul lång tid framöver utan att behöva byta pga leveransbrist.

  18. #18

    Standard

    Ok bra, vet du något om TX-modulen? Pris osv?

  19. #19

    Standard

    Känns som eagle tree vector kan vara ett bättre alternativ än RVOSD

  20. #20

    Standard

    Det beror väl på vad man vill ha, något särskilt du tänker på?

Liknande ämnen

  1. Rvosd med lcfilter
    Av uffe40 i forum FPV OSD
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-03-19, 10:47
  2. RVOSD V5 med waypoints
    Av flunk i forum FPV OSD
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2012-09-15, 21:20
  3. Tips: Fyndpris på RVOSD
    Av Boopidoo i forum FPV OSD
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-08-05, 21:36
  4. Servojitter med Thomas Scherrer LRS och RVOSD G5??
    Av kajakmannen i forum FPV Radio 35 - 2.4 - LRS
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-01-14, 12:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •