Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Tur i otur, borttappat plan.

  1. #1
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard Tur i otur, borttappat plan.

    Var ute och lekte med min lilla 50mm EDF F35 i lördags.

    Vid andra passagen kom jag lite långt bort, tappade orienteringen lite över ett skogsområde och vände kärran om för att komma emot mig igen... Trodde jag...

    Efter några sekunders flygande till så inser jag att jag nog inte lyckades vända om alls, utan fortsatte bortåt. Då var jag redan några hundra meter bort och med 49cm vingspann så är den rätt liten.
    För att säkerställa orienteringen gjorde jag några manövrar med planet, och kollrade bort mig själv totalt såklart

    Jaja, leta efter plan har man gjort innan, bara inte så långt bort från starten (svårt att avgöra var den gick ner, bara generell riktning). In i den täta skogen och traska med sändaren i hand, gav gas lite då och då för att försöka höra den ettriga lilla EDFen. Men det var tyst sånär som på fågelkvitter och sus i trädtopparna.

    Efter en bra stunds letande var det bara att kasta in handduken och inse att det var en nål i höstacken när batteriet uppenbarligen hade fallit ur eller mottagaren skadats då den var helt tyst. Den gråa lilla frigolitkroppen i snårskog är väldigt väl kamouflerad.


    Med förhoppning om att i alla fall LiPo varnaren satt kvar på batteriet även om batteriet kanske hade trillat ut så borde den låta så småningom när LiPo varnarens diod drar sluta på batteriet, eller om någon vänlig själ råkar snubbla på planet skrev jag ut några "Efterlyst!" lappar och satte upp i närområdet med beskrivning, karta över troligt område och mitt telefonnummer samt löfte om hittelön.

    Och tro sjutton att jag får ett SMS på söndagen med att någon hittat mitt plan!

    Mycket riktigt hade batteriet, canopy och lipoladdare lossnat och omhändertagits av en vänlig själ samt löfte om att visa trädet där planet sitter i kväll.

    Så trädklättarkängor på, oömma kläder i kväll efter jobbet och ge sig upp i trädtopparna för att rädda min lilla F35a!

    WOHOO! Snacka om flyt att någon faktiskt hittade det lilla planet som var en bit från närmaste stig.


  2. #2
    DennanHMFKs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 137
    Blogginlägg
    4
    Jobb
    hobbytroll
    Klubb
    Hallstahammars MFK

    Standard

    haha jäklar tur i oturen

  3. #3
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Ut i skogen gick vi och hittade planet fint liggandes högt upp i ett träd. Naturligtvis var det drygt 10m upp till planet och det fanns inte en chans i F-E att klättra på vare sig det trädet eller andra omkring då det var minst 6meter till lägsta gren.

    Efter ha samlat lite drivved i skogen och gjort 7-8m långa petare av dv döda mindre träd och försökt ruska i trädet och peta på alla möjliga sätt så återstod bara en sak. Fällkniv modell XXXXXL aka. Biltemas Campingsåg




    Så med lite svett och svordomar fällde vi trädet (väldigt tät skog och mycket döda fallträd pga. för tät skog så hade inte särskilt dåligt samvete av att fälla detta lilla trädet). Till höger ser ni trädet som är halvfällt.









    Planet hamnade i träden runt lunch på lördagen, varit utomhus (tack och lov inte regnat) i drygt 2 dygn.
    Killen som letade hade sett min lapp och tyckt det var en kul utmaning, hittade först LiPot (Zippy 3s 1000mAh), sedan canioy och LiPo-varnare och därefter planet som var halvt dolt i trädkronan.

    Upphittaren Anders är han som håller i planet på bilden, hjälpte till under hela räddningsaktionen och var en allmän ängel. Anders verkade tycka detta var en intressant utmaning och trevlig eftermiddagsunderhållning.

    - Batteri, canopy och LiPo-varnare hade fallit ur vid kraschen hittades.
    - Planet kom ner nästan oskatt när trädet fälldes.
    - Enda skador var några mindre kosmetiska och ett roderhorn som bör bytas/lagas.
    - Elektroniken, EDF och LiPo fungerar alldeles utmärkt.

    Kommer behöva ca 15minuter för att få den flygduglig igen.




    /En mycket nöjd pilot


    Slutet gott, allting gott och supertack till Anders som både hittade planet och hjälpte till att rädda det. En riktig ängel

    Och stort tack till min kära fästmö Malin som var med, hjälpte till, koordinerade attackerna mot trädet och var allmänt moraliskt stöd.

  4. #4

    Standard

    Grattis, kul att du fick tillbaka den !

    Gjorde ungefär samma grej fast med en modellraket ett par år sen
    Hittade en lång död gran på ett par meter som jag kunde peta med. Tog typ 1,5timmar att få ner hehe.


  5. #5

    Standard

    Sånt där är ett helvete. För många år sedan satte jag en Kyosho Minix (som för övrigt var min älsklingsmodell) längst upp i toppen av en 20 m hög gran. Flög för långt bort och tappade bort orienteringen av planets läge i luften. Försökte med alla möjliga roderutslag att hitta rätt läge igen men det blev bara värre. Detta hände i slutet av Juni det året. Planet satt ordenligt planterat i granen. Var och kollade ett par gånger i veckan i flera månader i förhoppningen om att det skulle komma ned någon gång. Ville absolut inte att någon skulle hitta planet och sno med sig det hem. Var väldigt nära att jag tog lagen i egna händer och sågade ned granen men samvetet sade nej. Hade heller ingen aning om vem som ägde marken. Vid ett tillfälle tog jag med mig kikare och ett luftgevär och försökte skjuta ned planet. Lyckades få ned det några meter i alla fall men efter det så trasslade det in sig ännu värre så det var lönlöst till sist. Men så när första höststormen kom i oktober någon gång så gick jag dit och tittade och där låg det på marken. Gissa om jag blev lycklig! Planet i balsa var ju bara att kasta i sopsäcken men elektroniken och motorn var det inga fel på.
    Såld på allt som går att styra med radio...utom båt såklart!

  6. #6

    Standard

    Snyggt gjort av killen som hittade det
    Mvh Kenj

  7. #7

    Standard

    Vet inte varför jag känner igen mig...


  8. #8
    DennanHMFKs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 137
    Blogginlägg
    4
    Jobb
    hobbytroll
    Klubb
    Hallstahammars MFK

    Standard

    Gött att den inte satt i en tall. :-D

    Skickat från min GT-I9300

  9. #9

    Standard

    Har fått för mig att jag en dag kommer svära över att jag inte köpte de här prylarna...

    http://www.carbix.se/product.html/gl...category_id=34

    http://www.clasohlson.com/se/Pr364497000/Pr364497000
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  10. #10
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag som satte mitt plan 22-24 meter upp i en tät kastanj. Planet syntes väl men inte ens 4 ihopsatta biltemametspön räckte. Det som hjälpte mig i stället var första höststormen 90 dagar senare. Med 22 meter räcker inte ens ett 9-metersspö
    fredrik

  11. #11

    Standard

    Hmmmm... Jag får budgetera för en sky-lift..
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  12. #12

    Standard

    Skaffa en gps Tracker för 250kr!

  13. #13

    Standard

    2:25 in i filmen... flyg uppe i träd. =) Helt i trädet, skrot innan vi fick ner det med ett annat träd... ojoj...
    http://www.youtube.com/watch?v=eenncBDm1xM
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  14. #14
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Inte som min första flygning med mitt första flygplan någonsin.

    27 sekunders flygning innan kram med björk (bara att klättra, den gången gick det lätt och bra).


  15. #15

    Standard

    Räddnigstjänsten kan ställa upp med assistans ibland.
    Fick hjälp att plocka ner ett plan från toppen av en BautaTall förra sommaren.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2.jpg 
Visningar:	137 
Storlek:	66,9 KB 
Id:	39857
    Skadar inte att höra efter om de har tid.
    Förutsätter även att det är fast mark för StegBilen.

  16. #16

    Standard

    Jag gillar det råa skrattet när planet fastnade i trädet... :-)

  17. #17
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av radiocontrol Visa inlägg
    Jag gillar det råa skrattet när planet fastnade i trädet... :-)
    Min älskade fästmö där, mycket supportande för min flyghobby.. ibland..


  18. #18

    Standard

    Skönt att veta att jag inte hunnit lära och uppleva allt inom krascher än. Det är bra att ha en hobby man kan känna att det finns möjlighet att utvecklas inom...
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  19. #19
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Skönt att veta att jag inte hunnit lära och uppleva allt inom krascher än. Det är bra att ha en hobby man kan känna att det finns möjlighet att utvecklas inom...
    Helt rätt inställning!

    Ni skall se min fästmö i simulatorn, hon kan krascha på sätt som tekniskt inte borde vara möjligt (ja, hon försöker krascha spektakulärt med flit i simen)!

    Flög med F35an i dag. 4LiPo utan några som helst konstigheter, klockades till 120km/h i medvind och 90km/h i motvind (mätt med HK Dopler iPhone app). Klart godkänt för ett flerfaldigt kraschat plan som dessutom fått bo själv i en trädtopp i flera dagar. Helt i grundutförande PnP dessutom.

    Riktigt gott väder att flyga i idag helt klart!
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  20. #20
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Alla har vi varit där...
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	227.jpg 
Visningar:	164 
Storlek:	116,3 KB 
Id:	39861

Liknande ämnen

  1. Tips: Hitta borttappat plan/helo mm
    Av rikardn i forum Elektronik
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-08-23, 20:28
  2. PNP plan
    Av Brandt i forum Elmodeller
    Svar: 50
    Senaste inlägg: 2012-05-29, 23:10
  3. Kul läsning om ett borttappat plan!
    Av bogieboy i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-06-30, 16:28
  4. Otur i oturen.
    Av pilotkalle i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-11-09, 20:09
  5. Attans otur...
    Av Thomas i forum Allmänt och Tips
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-08-23, 19:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •