Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Koppling mellan LiPo-spänning och förbrukning?

  1. #1

    Standard Koppling mellan LiPo-spänning och förbrukning?

    Rätta mig om jag har fel:

    En laddad LiPo-cell är på ca 4,15-4,20 V.
    Den får laddas till max 4,25 (helst max 4,20 för marginal).
    Den får ej laddas om den är under 3,25 / ska ej dras ur under 3,25.
    Vid användning blir acken varm.
    När acken svalnat kan spänningen stiga lite.

    När jag använder en ack och mäter spänningen efteråt kan den vara tex 3,7 V.
    Ibland är den mer, ibland mindre. Man skall inte dra ur en LiPo-cell mer än ca 70-80%.
    Detta är lättare ha koll på om man tex hovrar med en helikopter en utsatt tid man ställt i sändaren.
    Men det är inte alltid man använder en ack så enformigt.

    Frågan: Denna procent 70-80%, hänger det ihop linjärt, logaritmiskt, exponentiellt, procentuellt eller inte alls med spänningen man mäter på acken när den svalnat efter man använt den? Kan man säga att om cellen visar 3,65 V så är det dags att sluta, för då har man dragit ur 75% eller nåt?

    Är det skillnad på detta om lasten drar mer eller mindre ström under strömuttaget? Påverkar det?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Standard

    Det är inte linjärt men det går att säga lite hur mycket kraft man har baserat på vilospänningen. När du lastar så stämmer det inte dock. Spänningen sjunker ju hägre lasten är.

    En exempel kurva (kan variera lite beroende på acc etc)

    http://www.rcheliresource.com/wp-con...urve-graph.jpg

    Över lag, går du under 3.6v så kommer det gå extremt snabbt efteråt.

    Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2

  3. #3

    Standard

    Enligt den där kurvan så menar du väl egentligen att det går snabbt efter 90%?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Red face

    Det måste vara efter 3.6 volt, sedan rasar spänning i golvet.

    LiPo är spänningskänsliga, spelar ingen roll hur många mA du drar ur dem, det är volten som styr.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  5. #5

    Standard

    Jo, men ser du på lila linjen (40A) så dalar det inte alls snabbt vid 3,6 V, utan först vid 90% (samma för alla strömurtag). Det var så jag menade, enligt din länk.

    Hur som... kopplingen mellan spänningen efter flygning beror helt på strömuttaget... såå... om jag avläser 3.6V per cell efter en flygning, så har jag inte nödvändigtvis dragit ur tex 1800mAh utan det beror helt på strömurtaget, men efter 80% så verkar det börja dala lite på samtliga olika strömurtag. Men, spänningen är olika. Ju högre ström man dragit, ju lägre spänning.

    Så det blir ändå att flyga X antal minuter, ladda acken, se hur många mAh -> öka / minska tiden för flygning. Det är enklast. =)

    Fast jag var nyfiken om det fanns nåt samband...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Brukarvara så att ju bättre batteri destu rakare kurva och skarpare kurva. Toppen på 4.2 volt varar endast en kort stund och det är igentligen spänningen under last som gäller, oavsett vad mätaren visar utan.
    Ken

  7. #7

    Standard

    Det där med tid är lurigt. Jag har på min busquad allt mellan 6-7 minuter till 11-12 beroende på hur hårt jag flyger med den. Så det blir till att landa på förbrukning och så sneglar jag ibland på volten vid känd last, t ex hovring.

    --
    S

    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  8. #8

    Standard

    En på klubbens fält flög o flög och sen mitt i allt började flyget pipa. ?! Han landade och bytte ack och flög igen. Och häromdagen lossnade vingen och kroppen torpederade ner i en åker nånstans. Han stängde av sändaren och så började det pipa rejält ute i åkern. Hittade direkt!! Allt i samma grej.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Det är i praktiken svårt att utifrån vilospänningen efter en flygning säga något om hur mycket kapacitet man dragit ur batterier.
    Jag utnyttjar min radiotelemetri för att få besked om hur många mAh jag förbrukat och har satt två larm, ett för 70% förbrukad kapacitet och ett för 3.3 V/cell (mätt individuellt på varje cell). Jag gillar verkligen telemetrin i mitt Grupper Hott-system

Liknande ämnen

  1. Spänning-UBEC
    Av lekman i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-07-04, 16:05
  2. Tvåmotorig koppling
    Av Bosse G i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-12-26, 10:25
  3. Hur låg spänning?
    Av mageri i forum Elmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-03-17, 15:14
  4. Motor koppling
    Av fLa i forum Elektronik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-30, 09:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •