Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Kraschar Tundran hårt i den frusna asfalten

  1. #1
    Bjs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    388
    Jobb
    Sjukpänsjonär
    Klubb
    Bj's Modellflyg Klubb (Sveg)

    Standard Kraschar Tundran hårt i den frusna asfalten

    Detta är första gången jag och min son flyger tillsammans, dock blev inte slutet helt som vi hade planerat.

    Jag flyger med en skadad tumme efter en kort möte med min bord cirkel såg och gjorde något som resulterade i en hel del smärta så jag inte kunde flyga. Så absolut ett rent pilot fel. Skadorna tog ungefär 30 minuter att fixa, bara en skid, propeller och ett vingstag gick sönder. Vingstaget gick också lätt att fixa.

    Man kan nog slå fast att Durafly Tundra kan klara av rejält stryk.

    Hoppas ni tycker om videon.



    Glöm inte att prenumerera på min kanal.......................
    Mvh
    Bjarne Kvilvang

    Flyger el och metanol plan och har flugit sen tidig 80-tal
    För närvarande har jag ungefär 20 flygplan i hangaren, spännvidd från 50 cm till 250 cm.

    Blir mycket glad om ni vill prenumerera på min Youtube kanal, normalt laddar jag upp flera videoer vare månad.

  2. #2
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Usch det såg riktigt otrevligt ut.

    Imorgon blir det förhoppningsvis lite Tundraflyg här också. Och med skidor för snön har äntligen kommit till Gbg

  3. #3
    Bjs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    388
    Jobb
    Sjukpänsjonär
    Klubb
    Bj's Modellflyg Klubb (Sveg)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JonasH Visa inlägg
    Usch det såg riktigt otrevligt ut.

    Imorgon blir det förhoppningsvis lite Tundraflyg här också. Och med skidor för snön har äntligen kommit till Gbg
    Gick jo rätt så bra, sen är det jo en del av gemet detta oxo........

    Blir flygande här också, vi skall ut med två Tundra, en Carbon Cub Z och sen har jag en som skall börja skola så den goda gamla Multiplex Magister skall också ut och luftas. Får bara hoppas att tummjäveln inte krånglar till det igen bara, den har jo blivit rätt mycket bättre på en vecka så borde gå bra.
    Mvh
    Bjarne Kvilvang

    Flyger el och metanol plan och har flugit sen tidig 80-tal
    För närvarande har jag ungefär 20 flygplan i hangaren, spännvidd från 50 cm till 250 cm.

    Blir mycket glad om ni vill prenumerera på min Youtube kanal, normalt laddar jag upp flera videoer vare månad.

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tråkigt med trasiga tummar och dessutom en trasig flygmaskin. Men maskinen gick ju snabbt att reparera men tummen tar väl tyvärr lite längre tid att få riktigt flygfärdig.
    Själv premiärade jag min nya E-Flite Valiant igår men snötäcket är så tunt så det går bra med hjul här i Mellansverige just nu.
    För några veckor en så var det även premiär för min lilla Turbo Duster 44" från "3D Hobby Shop" - eller lite mera konkret så var det Autopartner i Torshälla som stod för leveransen. En mycket trevlig och likaså välbyggd liten kärra som till min stora förvåning är en av de bättre skalaliknande kärrorna när det gäller att rolla... Bilden är från mitten av januari när vi helt saknade snö.
    Idag blir det nog flygning med nya Valianten och antagligen också med den gamle trotjänaren Sport Cub - så Turbo Dustern får nog vila i hangaren denna dag.
    Krya på dig Bjarne och ge inte upp bara för att tummen är otymplig.
    Roger

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20170123_133755.jpg 
Visningar:	98 
Storlek:	168,9 KB 
Id:	61638Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Valiant.jpg 
Visningar:	99 
Storlek:	40,6 KB 
Id:	61639

  5. #5
    Bjs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    388
    Jobb
    Sjukpänsjonär
    Klubb
    Bj's Modellflyg Klubb (Sveg)

    Standard

    Nej här ges det inte upp, efter drygt 35 år flygande är det väl hellre det svåra att låta bli när man inte borde.......

    Vilka två underbart snygga maskiner, lite avundsjuk här ja. Tycker rätt mycket om Duster modellerna och denna ser rätt fin ut. Har du någon video av den, om så blivit jag mycket tacksam om du kunde dela med dig..... Det samma gäller Valianten också, har sett video av den men går utmärkt med fler videos. Den ser jo riktigt snygg och stabil ut på det jag har sett.

    Oavsett hoppas jag ni får en riktigt underbar dag med fina flygningar..........
    Mvh
    Bjarne Kvilvang

    Flyger el och metanol plan och har flugit sen tidig 80-tal
    För närvarande har jag ungefär 20 flygplan i hangaren, spännvidd från 50 cm till 250 cm.

    Blir mycket glad om ni vill prenumerera på min Youtube kanal, normalt laddar jag upp flera videoer vare månad.

  6. #6
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Tråkigt med trasiga tummar och dessutom en trasig flygmaskin. Men maskinen gick ju snabbt att reparera men tummen tar väl tyvärr lite längre tid att få riktigt flygfärdig.
    Själv premiärade jag min nya E-Flite Valiant igår men snötäcket är så tunt så det går bra med hjul här i Mellansverige just nu.
    För några veckor en så var det även premiär för min lilla Turbo Duster 44" från "3D Hobby Shop" - eller lite mera konkret så var det Autopartner i Torshälla som stod för leveransen. En mycket trevlig och likaså välbyggd liten kärra som till min stora förvåning är en av de bättre skalaliknande kärrorna när det gäller att rolla... Bilden är från mitten av januari när vi helt saknade snö.
    Idag blir det nog flygning med nya Valianten och antagligen också med den gamle trotjänaren Sport Cub - så Turbo Dustern får nog vila i hangaren denna dag.
    Krya på dig Bjarne och ge inte upp bara för att tummen är otymplig.
    Roger

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20170123_133755.jpg 
Visningar:	98 
Storlek:	168,9 KB 
Id:	61638Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Valiant.jpg 
Visningar:	99 
Storlek:	40,6 KB 
Id:	61639
    Turbo Dustern gillade jag skarpt, vilken skönhet! Flyger den bra?

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jonas - ja, den flyger alldeles utmärkt av det jag hittills upplevt. Behöver dock en modifiering i landställsinfästningen för hjulen hamnar lite för långt bakåt som standard vilket medför att kärran ställer sig på nosen även om man landar på ett fruset gräsfält - och den är nästan omöjlig att taxa. Starta fungerar dock bra. Löstes med en bit 4-5 mm ply som jag slipade som en kil och la emellan stället (alu) och infästningen i botten av kroppen. På det sättet kom hjulen lite längre framåt. Kan kombineras med att sätta stället i skruvstycket (bottenplattan av stället) och "böja" fram stället ytterligare nån mm (bilden är tagen innan jag gjorde modifieringen). Har talat med Autopartner om detta så Pelle skulle ta upp det med tillverkaren.
    Men frånsett detta så är det en mycket välgjord modell och landställsinfästningen i kroppen är synnerligen välgjord så jag tror knappast att man kommer att "tappa" landstället. Jag har en 100 g motor i min (E-Max), 40 A reglage, 6 st E-Max ES09D-servon och 3S2200-ack. Mycket gott om utrymme för att flytta om acken eller testa andra storlekar.
    Idag blev det dock flygning med Valianten i riktigt lugnt och fint väder och den kärran går också väldigt fint. Fick till inmixningen av dykroder till flapsen närmast perfekt och med fulla flaps så kan man få riktigt brant inflygning - i alla fall i relation till flapskonstruktionen. Men Tundran slår den definitivt inte i det avseendet men fullt OK ändå.
    Kör Valianten med 3S1300 (Graphene) för att få TP så lång bakåt som möjligt men det fungerar nog även med 3S2200 men då blir den nog lite framtung. Men nöjer man sig med 5--6 minuters flygtid (motortid) så räcker 3S1300 utan vidare - när jag klockade runt 6 minuters motortid så fick jag ladda i acken runt 650--900 mAh. I det avseendet så är Turbo Dustern törstigare men inga problem med rimlig flygtid på 3S2200.
    Roger
    Roger

  8. #8
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Jonas - ja, den flyger alldeles utmärkt av det jag hittills upplevt. Behöver dock en modifiering i landställsinfästningen för hjulen hamnar lite för långt bakåt som standard vilket medför att kärran ställer sig på nosen även om man landar på ett fruset gräsfält - och den är nästan omöjlig att taxa. Starta fungerar dock bra. Löstes med en bit 4-5 mm ply som jag slipade som en kil och la emellan stället (alu) och infästningen i botten av kroppen. På det sättet kom hjulen lite längre framåt. Kan kombineras med att sätta stället i skruvstycket (bottenplattan av stället) och "böja" fram stället ytterligare nån mm (bilden är tagen innan jag gjorde modifieringen). Har talat med Autopartner om detta så Pelle skulle ta upp det med tillverkaren.
    Men frånsett detta så är det en mycket välgjord modell och landställsinfästningen i kroppen är synnerligen välgjord så jag tror knappast att man kommer att "tappa" landstället. Jag har en 100 g motor i min (E-Max), 40 A reglage, 6 st E-Max ES09D-servon och 3S2200-ack. Mycket gott om utrymme för att flytta om acken eller testa andra storlekar.
    Idag blev det dock flygning med Valianten i riktigt lugnt och fint väder och den kärran går också väldigt fint. Fick till inmixningen av dykroder till flapsen närmast perfekt och med fulla flaps så kan man få riktigt brant inflygning - i alla fall i relation till flapskonstruktionen. Men Tundran slår den definitivt inte i det avseendet men fullt OK ändå.
    Kör Valianten med 3S1300 (Graphene) för att få TP så lång bakåt som möjligt men det fungerar nog även med 3S2200 men då blir den nog lite framtung. Men nöjer man sig med 5--6 minuters flygtid (motortid) så räcker 3S1300 utan vidare - när jag klockade runt 6 minuters motortid så fick jag ladda i acken runt 650--900 mAh. I det avseendet så är Turbo Dustern törstigare men inga problem med rimlig flygtid på 3S2200.
    Roger
    Roger
    Man får fler och fler plan på önskelistan

    Ja, det roligt med flaps och har också trimmat in flaps/höjd så att den känns stabil. Ska nu öka flapsutslagen lite mer nu när jag känner mig bekvämare med kärran. Just nu har jag ca 45 grader som mest. Tror att det går att öka det till närmare 90 grader.

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jonas - på Tundran kan du nog köra på närapå 90 grader - det vill jag minnas att kompisen gör. Tundrans klaffsystem är ju osedvanligt effektivt. Och snart kommer det en uppdaterad Tundra i flera färgkombinationer och med mjukare däck efter vad jag förstått.
    Roger

  10. #10
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Jonas - på Tundran kan du nog köra på närapå 90 grader - det vill jag minnas att kompisen gör. Tundrans klaffsystem är ju osedvanligt effektivt. Och snart kommer det en uppdaterad Tundra i flera färgkombinationer och med mjukare däck efter vad jag förstått.
    Roger
    Tack tipset ang klaffarna. Och jag har sett de nya färgerna på Tundran och den blå-röd-vita är grymt snygg Nästan så att man nästan önskar en totalkrasch så att man måste byta haha

  11. #11
    Bjs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    388
    Jobb
    Sjukpänsjonär
    Klubb
    Bj's Modellflyg Klubb (Sveg)

    Standard

    Jag kör med 90 graders klaffar. Använder en Taranis 9X Plus och har klaffarna på höger pekfingers slider så att jag kan ha allt mellan 0-90 grader. Slideren har ett markant mittpunkt och där har jag 50% (45 grader). Använder dock mest att flyga på 50% då man verkligen kan bara glida sakta runt utan allt för stor risk för en tippstall, får dock kontrollera lite extra i svängarna med motorn när man ligger på riktig låg fart.

    Men när man skall ha riktig kul med STOL egenskaperna då är det fulla 90 grader som gäller, starta på mindre en 1 m och landa på 2-4 m för lite roligt i den delen måste man jo också ha med en sådan modell............
    Mvh
    Bjarne Kvilvang

    Flyger el och metanol plan och har flugit sen tidig 80-tal
    För närvarande har jag ungefär 20 flygplan i hangaren, spännvidd från 50 cm till 250 cm.

    Blir mycket glad om ni vill prenumerera på min Youtube kanal, normalt laddar jag upp flera videoer vare månad.

  12. #12
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Det blir till att programmera om klaffarna ikväll Tack Bjarne för inputen. Det är ju du som har lurat in mig på detta förträffliga plan! Supertrevligt allroundplan med perfekta egenskaper tycker jag. Idag blåste det ca 6-8 sekundmeter och det var inga problem. Förutom att det höll på att blåsa bort hela tiden när jag skulle sätta på vingarna.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •