Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Batterie mätare

  1. #1

    Standard Batterie mätare

    Någon som kan tipsa om var jag kan köpa en rc batterimätare för att kontrollera om ex. Li Poly batteriet laddas som det ska och till full styrka efter en laddning

    Tacksam för svar

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag använder flera verktyg till olika saker
    en fluke DMM - "lånad" från jobbet när vi slutade med hårdvara - det finns billiga Digitala MultiMetrar för kring 100 kr och upp på ställen som kjell.com och liknande
    en WattsUp - köpt på hobbyking men finns även på rcflight.se
    en EagleTree G4 logger - köpt på hobbyking men finns även på airmedia.se
    en laddare med display som visar varje cells enskilda spänning - jag använder iCharger som jag verkligen rekommenderar. Finns på hobbyking och autopartner och rcflight.se om jag minns rätt
    fredrik

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har du en bra laddare - t ex en iCharger - så behöver du egentligen inte mäta cellspänningen med nån annan mätare. Annars kan du köpa en digital multimeter hos t ex Kjell, Classe, Jula eller Biltema. Skall du pyssla med elflyg så är det absolut inte fel att ha en tångamperemeter (för likström - viktigt) och en sån till vettigt pris finns hos Biltema (typ 450 kr - minns inte exakt). Den mätaren är också bl a en digital voltmätare.
    Roger

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    47
    Jobb
    IT Nörd
    Klubb
    Mantorp

    Standard

    Finns en fräck sak på HK som visar total o cellvolt, om volt diffar mycket mellan cellerna kan den jämna ut det, den "tar" från de celler med mer laddning o ger till de med mindre (lite robin hood)...
    Kopplas till balanseringskontakten
    Sitter på mobil just nu o hittar inte länken

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    jag har alltid denna med mig på fält. bra för att kolla både cellspänning och bra med % kvar i accen istället för bara spänningssiffror
    http://www.rubinrc.se/product_info.p...oducts_id=4152
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hawken Visa inlägg
    Finns en fräck sak på HK som visar total o cellvolt, om volt diffar mycket mellan cellerna kan den jämna ut det, den "tar" från de celler med mer laddning o ger till de med mindre (lite robin hood)...
    Kopplas till balanseringskontakten
    Sitter på mobil just nu o hittar inte länken
    Den "fräcka saken" har jag haft i många år men balanseringsfunktionen är inte speciellt användbar - däremot kan man mäta cellspänningen vilket jag emellanåt använder den till (mest för att se om acken är full-laddad eller ej innan den sätts in i kärran). Sen finns det även enklare "cell-mätare" på bl a Hobbyking och jag köpte en sån vid ett tillfälle med det ex jag fick var rätt oanvändbart eftersom det visade såpass mycket fel så det var inget att lita på.
    En bra laddare - t ex en iCharger - är alltid en bra investering och har man den så ser man ju också cellspänningen - både före laddningen och efter. Det räcker i 99 fall av 100.
    Roger

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    47
    Jobb
    IT Nörd
    Klubb
    Mantorp

    Standard

    åfasen, den lilla cellmätaren jag har är tiillochmed kalibreringsbar ifall den visar fel.
    Samma med laddaren som också kalibreringsbar om den nu skulle visa fel, tillochmed en billig imax kan kalibreras.
    vill man mäta när man är ute i fält o inte har med sig sin iCharger för att se hur mkt det är kvar i batteriet så kan en liten sak va trevligt att ha
    Dessutom med USB port så man kan ladda telefonen


    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Den "fräcka saken" har jag haft i många år men balanseringsfunktionen är inte speciellt användbar - däremot kan man mäta cellspänningen vilket jag emellanåt använder den till (mest för att se om acken är full-laddad eller ej innan den sätts in i kärran). Sen finns det även enklare "cell-mätare" på bl a Hobbyking och jag köpte en sån vid ett tillfälle med det ex jag fick var rätt oanvändbart eftersom det visade såpass mycket fel så det var inget att lita på.
    En bra laddare - t ex en iCharger - är alltid en bra investering och har man den så ser man ju också cellspänningen - både före laddningen och efter. Det räcker i 99 fall av 100.
    Roger

  8. #8
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag har antigen ordning på fältet eller med mig en WattsUp.
    http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=152
    Ordning på fältet betyder
    Alla oladdade batterier i en box märkt oladdat
    Alla laddade batterier i en box märkt laddat

    Eller i parken så är alla laddade i högra byxfickan och oladdade i vänstra. Det hjäper att vara gubbe och ha pösiga byxor.
    fredrik

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jo - som jag sa så mäter jag ackspänningen på fältet ibland om jag är osäker på om acken är laddad eller ej och inte vill koppla upp laddaren. Visst försöker jag också ha ordning men ibland hamnar man i mellanlägen där osäkerheten sprider sig... Men det är väl ungefär det användningsområde som jag har för den. Den billiga "cell-mätaren" tvivlar jag på att den är kalibrerbar men jag har å andra sidan inte letat på nätet heller så 100 % säker är jag inte. Att iChargern är möjlig att kalibrera är helt rätt men dessa är ofta rätt bra kalibrerade redan i fabriken så det är sällan nödvändigt. Däremot har jag en annan billig HK-laddare som definitivt behövde kalibreras men trots kalibrering är det inget jag litar på.
    Sen finns det några som tror att det mätaren visar är den absoluta sanningen bara för att den t ex visar cellspänningen med 2 decimaler men tyvärr så är det lätt att lura sig just för att den har flera decimaler. Den kan visa en eller flera tiondels volt fel ändå så man måste mäta med en bra mätare för att veta - och kalibrera om, det går att göra. Och i cellbalanshänseende så är tiondels volt rätt mycket i sammanhanget.
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •