När man lärt sig krypa kan man resa sig på bena.
Som total nybörjare köpte jag en F550 i standardutförande + gimbal av en forummedlem. Det gick hyfsat lätt att komma upp i luften men sedan tog det ett tag innan parametrar var rätt trimmade och motorer och propellrar var balanserade. Då blev det mycket roligt att köra!

Mitt syfte med hexan var att filma från den och det såg jag ju på första filmerna att det skulle bli en utmaning. Efter forumläsning insåg jag att en brushless gimbal var "da shit"! Fredrik på forumet verkade ha koll så jag köpte en av honom. Styrkortet köpte jag från Hong Kong. Martinez mjukvara skulle det bli.
Det blev en utmaning det också. Av någon anledning gick laddningen av mjukvaran snett så bootloadern pajade. Efter några veckors forskning fixade jag det med ett av mina Arduinokort. Sen gick det som en dans!

Nya parameterinställningar på gimbalen tog vid och till slut fick jag upp hela rasket i luften. Ja, just, jag köpte en Sony NEX 5r också. Den verkar vara en bra kompromiss mellan bildkvalitet och vikt.

Tredje provflygningen slutade i en krasch, beskriven i annan tråd. Förutom fel parameterinställningar och snedlastad hexa tror jag att totalvikten är lite för stor för en standard-F550. Har inte vägt den dock...
Motorerna var varma efter provflygningarna vilket de inte varit någonsin tidigare.

Filmerna från flygningarna var i alla fall mycket bättre än tidigare så jag är på rätt väg. Inga konstiga fenomen i bilden förutom att det gungar till ibland. Balansering är grejen!

Nåväl, nu till trådens poäng; förbättring av hexa!
Jag kikade runt lite på olika alternativ och bestämde mig för, rätt eller fel vet jag inte än, för att bygga vidare på F550:n.
Jag satsade på Tigermotorer, MT3506-25 650kv, och Tigerproppar, 12 tum 4,5. Det kostade en slant så det måste vara bra. Jag behöll ESC:arna som satt på.
12-tummarna får inte plats på F550 ramen så jag sågade ut förlängningsplattor i glasfiberlaminat och borrade en massa hål i och fäste motorerna på och sen på armarna. Har précis provkört på golvet. Det ser ganska bra ut.

Jag återkommer med rapport efter första riktiga flygningen.

På bilderna syns också mina hemmagjorda landningsben. Lätta, starka och hindrar inte luftströmmen särskilt mycket. Billiga var de också. Blombågar böjda till rätt fason!

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Hexa förbättrad-2.jpg 
Visningar:	335 
Storlek:	66,1 KB 
Id:	40414

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Hexa förbättrad.jpg 
Visningar:	377 
Storlek:	103,9 KB 
Id:	40415