Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Lipo'

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Question Lipo'

    Hej,

    Hur länge kan man låta fulladade Lipo's ligga innan de tar "skada"?

    /Tomas

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Om de ligger 1 månad i jämn temp inom tillverkarens spann (ofta så låg plustemperatur som möjligt, t.ex kyl) så ska det inte vara något problem. Vad jag märkt är dock lite självurladdning på toppen, spänningen kan ha sjunkit 0,03-0,06V/cell.

    Ungefär som följande tips vars källa jag inte känner till

    http://uterc.org/files/LipoStorageTips.pdf
    fredrik

  3. #3

    Standard

    Så 1 vecka fullt laddade i "normal" rumstemperatur gör ingen större skada på batterierna

  4. #4

    Standard

    Utökar frågan lite:

    Har hört att batterierna påverkas mycket under vintertid, nån som vet hur mycket? Hur mycket sämre blir ett lipo batteri när man flyger en kall vinterdag?

    Förstår att det inte finns nåt exakt svar eftersom det är olika pga olika förhållande men stämmer det att flygtiden förkortas "avsevärt"??

  5. #5
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Itchi42 Visa inlägg
    Utökar frågan lite:

    Har hört att batterierna påverkas mycket under vintertid, nån som vet hur mycket? Hur mycket sämre blir ett lipo batteri när man flyger en kall vinterdag?

    Förstår att det inte finns nåt exakt svar eftersom det är olika pga olika förhållande men stämmer det att flygtiden förkortas "avsevärt"??
    Jag brukar försöka hålla batterierna varma, t.ex. i en innerficka. Det är viktigt att undvika att ladda batterier som är kalla. I -20 har de förlorat en den kapacitet och mycket strömleverans. Om man har 20C och behöver 20C är de oanvändbara. Om man har 45C och behöver 20C så fungerar det. Vet ej exakt hur mycket strömleverans som förloras. Jag förlorar cirka 5-10% flygtid (där batterierna är varma från start och kyls av av fartvinden. I plan som det fungerar på kan man isolera med depron eller bubbelplast.
    mvh //Fredrik
    fredrik

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Itchi42 Visa inlägg
    Hur länge kan man låta fulladade Lipo's ligga innan de tar "skada"?
    Så kort tid det bara går. De åldras ungefär 5 gånger snabbare fulladdade än lagringsladdade vid rumstemperatur om jag fattat rätt.

    Citat Ursprungligen postat av Itchi42 Visa inlägg
    Har hört att batterierna påverkas mycket under vintertid, nån som vet hur mycket? Hur mycket sämre blir ett lipo batteri när man flyger en kall vinterdag?
    Jag flyger mycket ute på vintern med mina RC-Factory plan av inomhustyp med små batterier och har då lärt mig en del. Det gäller att hålla batterierna varma annars tappar man flygtid & effekt, vilket är mer markant ju mindre batteriet är.
    Sedan gäller det också att motorn inte drar för lite ström för då orkar de inte hålla arbetstemperatur & flygtiden blir kort.
    Är det riktigt kallt så är det en bra idé att bygga in batteriet eller i alla fall göra ett skydd för fartvinden framför batteriet har jag märkt. Det gör att de inte kyls ner så snabbt.

Liknande ämnen

  1. LiPo
    Av lekman i forum Elmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-01-14, 17:42
  2. Lipo och C?
    Av Gramse i forum Elmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-07-22, 20:01
  3. Lipo!
    Av chulie i forum Elmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-12-08, 17:25
  4. lipo
    Av Torbjörn i forum Elmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-08-08, 21:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •