Reklam

 
Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 66

Ämne: Megakopter Y6 Light

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard Megakopter Y6 Light

    Inga problem för ramens del att ligga strax över två kilo, men blir den verkligen så tung?

    Återkommer imorgon med lite mer ingående analys och funderingar.

  2. #2
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Nu har jag provflugit iaf även om det var precis i mörkrets inbrott så det blev inte så omfattande och inga bilder filmer , flyger gör den med Nexen och i ca 9 min lugn flygning runt mig själv , ska prova med Gopro setup också borde ju få 10 min iaf tycker man , mer prov följer oerhört smidigt att transportera 10 + av 10 möjliga på det , hexan har man brötat igenom 4 dörrar ner i garaget där jag bor och brötat precis in i bilen med precsion och fällt baksäte , här bär man smidigt och både Y6 an och sändarväskan får plats utan att fälla säten
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  3. #3
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    Vikter enligt mina beräkningar:

    Ram 475g
    Motorer MT2212-750 x6 450g
    Fartreglage 20A x6 120g
    Proppar APC MR 10x4.5 x6 90g
    Styrkort Naza v2 (som exempel) 95g
    Batteri 4S3300 319g

    Summa 1549g plus lite kabel. Så under 2000g med gimbal och gopro3 borde inte vara omöjligt... Ramen håller som sagt för mer, men ska man upp över 2500g så rekommenderar jag min stora ram istället, mest för att det finns så mycket mer utrymme att bygga i den.
    Senast redigerat av berthrsd den 2014-01-07 klockan 11:13. Anledning: Knasräkning

  4. #4

    Standard

    Tack för bra svar!
    Jag tolkar detta som att strax över 2000g är en lämplig målvikt, och om man lägger sig högre får man betala med kortare flygtid.

    För min del tillkommer RC-mottagare 25g (Multiplex 7-kanal) och telemetrisensor 10g (acc-spänning), låda till FC och mottagare, Power-kablar ~20-40g + lite annat löst krafs. Många bäckar små...

    För mig som inte som Stiffe redan har motorer verkar det som en bra idé att satsa på den mindre modellen (?)
    Har googlat en del på frågan om olika stigning på övre och nedre propellern.
    Hur ser ni på det? Är det en bra idé att ha större stigning på nedre propellern och vilken kombination passar i så fall bäst till MT2212-750 (med en typisk 4s3300-acc)?


    Å andra sidan... Om man sedan ska hänga på en GoPro3, Gimbal, FPV-kamera + sändare och liknande är det nog inte möjligt att klara sig under 2000g även med de mindre motorerna. Är det i så fall bättre med de större MT-2216 kv 800? Vilken kombination av propellrar (uppe/nere) är i så fall den optimala?

    Är som sagt mycket tacksam för förmånen att ta del av era erfarenheter utan att behöva testa alla kombinationer på egen hand (dyrt!).

  5. #5
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    MT2216-800 är en mycket användbar motor till olika projekt, så om du står ut med 1-2 minuters kortare flygtid så ska du nog skaffa den.

    Om möjligheten finns så ökar effektiviteten något om du har högre stigning på de undre propparna. En "stolek" brukar vara lagom, exempelvis 12x5 upptill och 12x6 nedtill. Nackdelen är att man begränsar urvalet av propellrar ganska kraftigt (Känner bara till Xoar). APC MR 10x5.5 eller 12x4.5 funkar nog tillräckligt bra.

    Edit: Annars är min favoritmotor MT3506... Den tillsammans med 12x4.5-propparna kommer att ge en riktigt mjuk och fin flygning. Kommer inte ihåg exakt vilken typ av motorfäste du fick av mig, men om du väljer MT3506 och köper dessa av mig (375:-/st) så skickar jag med nya motorfästen också.

  6. #6

    Standard

    Det skulle inte funka om man körde en storlek större propeller uppe, alltså t.ex 10" uppe och 9" nere?
    Då borde man ju få ett större urval av propeller. Ingen vänlig själ som kan göra ett enkelt test typ som han med multimeter och två motorer i en arm som var skruvat i ett skruvstäd och den andra armen på en våg.
    Eller tänker jag helt totalt fel att det inte funkar?

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    47
    Jobb
    IT Nörd
    Klubb
    Mantorp

    Standard

    Skulle nån kunna lägga upp lite närbilder på hur ni byggt ihop den, vart/hur saker o ting sitter, så man kan få lite ideer till bygget som pågår :-)

    Tackar på förhand



    Sent from my iPhone using Tapatalk

  8. #8

    Standard

    Just nu pågår bygget "i huvudet", så det finns inte så mycket att ta kort på ännu liksom.

    Efter att ha kikat på specarna till MT3506-motorerna som rekommenderas, så förstår jag verkligen varför de är en favorit.
    Om man lägger upp en 12"-propeller tillsammans med ramen (designad för 10"), så ser det rätt trångt ut. Man skulle nog behöva förlänga armarna lite (typ 2.5-5 cm) om man vill klämma in MT3506-motorerna i Light-ramen.
    Alternativet är förstås att byta till den större ramen med motsvarande pris- och vikt-ökning, så det lockar såklart att "bara" förlänga armarna.
    Frågan är om det blir för "sladdrigt" (berthrsd?).

    Nästa fundering gäller kameraupphängning. Här lockar enkelheten i Windeståls variant med accen som vikt och silikon-slang som dämpare och en-axlig "gimbal" med snabba servon för att kompensera för tilt.
    Borde gå att bygga billig, lätt och smidig, i alla fall jämfört med en gimbal med borstlösa motorer.
    Kanske en möjlig förfining av ramen att flytta accen till en dämpad kameraplatta istället för fast monterad som idag?

  9. #9

    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    47
    Jobb
    IT Nörd
    Klubb
    Mantorp

    Standard

    Min light kommer nog bli allt annat än "light", ett ihopplock av escar & motorer från andra projekt, ja det kommer bli tuuungt ute i armarna + rätt OK fart i motorerna :-|
    Väntar på lite längre servokablar annars finns allt hemma (utom tid...)

    Tänkte dra en strömsladd ut till motorerna som sen får dela på densamma (bra/dålig ide?)

    Har inte räknat på vare sig vikt eller flygtid men jag hoppas på att den ska flyga iallafall :-)
    Hoppas på att ha nåt flygande om 3-4a veckor... Hobbytid är det inte gott om alltid (speciellt inte med 2 småbarn o roadracing som andra hobby)

    Tur man har en quad att flyga lite med som jag väntar på IR LEDar till så det kan bli nattflygning!

    Med vänlig hälsning, Håkan


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  10. #10

    Standard

    Skulle vara mycket intressant om du kunde publicera en komponentlista (motorer, ESC, propellerstorlek, FC etc.).

  11. #11

    Standard

    Efter en del läsande, lutar det åt någon av dessa setuper:

    1, Högre kv, mindre diameter:
    Motorer: T-motor MT2216 800kv (75g/st)
    Propellrar: Uppe: APC MR 10x4.5, Nere: APC MR 10x5.5 (14g/st?)
    Armar: Standard 25cm "totalt", 15cm "fritt"

    2, Lägre kv, större diameter (mer effektiv, dvs. längre driftstid??):
    Motorer: T-motor MT3506 650kv (70g/st)
    Propellrar: Uppe: APC MR 12x4.5, Nere: APC 12x6 SF (22g/st?)
    Armar: Förlängda 28cm "totalt", 18cm "fritt" (för att kompensera för större propellrar än standard-ramen är designad för)

    Gemensamt:
    Reglage: HK Mystery 20A + SimonK
    Acc: 4s 3300 mAh

    Vilken setup tror ni mest på?

  12. #12

    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    47
    Jobb
    IT Nörd
    Klubb
    Mantorp

    Standard

    Setup 1 känns mer safe... Min setup väger nog 150g mer... SNart är allt på plats, då blir det vågen

  13. #13
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    Jag skulle nog satsa på MT2216-800 och 10" proppar. MT3506 och 12-14" passar bättre på den stora ramen.

  14. #14
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Här kommer lite smakprov
    Senast redigerat av administrator den 2014-03-09 klockan 12:41.
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  15. #15
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    Tjusigt bygge, Stiffe. På grund av att alla envisas med att hänga på så mycket utrustning på denna ram så har jag uppgraderat den lite... Den heter numera Trilobite Compact och finns att beskåda här: http://megakopter.tictail.com/produc...lobite-compact

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC01274.jpg 
Visningar:	211 
Storlek:	200,0 KB 
Id:	44013Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC01273.jpg 
Visningar:	197 
Storlek:	180,3 KB 
Id:	44012

  16. #16
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av berthrsd Visa inlägg
    Tjusigt bygge, Stiffe. På grund av att alla envisas med att hänga på så mycket utrustning på denna ram så har jag uppgraderat den lite... Den heter numera Trilobite Compact och finns att beskåda här: http://megakopter.tictail.com/produc...lobite-compact

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC01274.jpg 
Visningar:	211 
Storlek:	200,0 KB 
Id:	44013Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC01273.jpg 
Visningar:	197 
Storlek:	180,3 KB 
Id:	44012

    Själva ramen har ju du byggt det mesta man måste ju ha så mycket grejor om man ska ha videolänk mm och det var lite trångt att få plats med allt det erkännes , funkar den bra flygmässigt vilket är prion så uppgraderar jag nog mittenplattorna
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  17. #17
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Stiffe Visa inlägg
    Själva ramen har ju du byggt det mesta man måste ju ha så mycket grejor om man ska ha videolänk mm och det var lite trångt att få plats med allt det erkännes , funkar den bra flygmässigt vilket är prion så uppgraderar jag nog mittenplattorna
    Tanken när jag designade ramen var en lätt gimbal, något kompakt styrkort typ CC3D, 5.8 videolänk och sen inte så mycket mer... Detta på MT2212-750 motorer och 10" proppar. Men jag inser att det lätt blir en hel del prylar, så nya planen är MT3506 motorer och 12" proppar, Tarot T-2D eller liknande gimbal + FPV-utrustning.

  18. #18

    Standard

    Regnar det inte så är det bra väder. vill du ha 1m/s vindar så kommer du aldrig att få flyga :P

  19. #19
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av neu Visa inlägg
    Regnar det inte så är det bra väder. vill du ha 1m/s vindar så kommer du aldrig att få flyga :P
    Vem har snackat om 1m/sek Visst jag har inga problem med lite vind iaf upp till 7-8 sekm men det har varit väldigt disigt och regnat ett tag eller iaf när jag har haft tid , och jag jobbar på dagtid på vardagarna , vi får se imorgon eller på tisdag hur det är , sen är det alltid mer kul med lätta vindar och fint väder om man vill ha snygga filmer
    Senast redigerat av Stiffe den 2014-03-03 klockan 12:19.
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  20. #20
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    Alla som har köpt Y6 Light får uppgradera mittplattorna till denna version till självkostnadspris, 400:- plus porto.

Liknande ämnen

  1. Megakopter Trilobite Y6/X8
    Av berthrsd i forum Octo
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2016-04-25, 08:46
  2. Teaser: Megakopter Voodoo
    Av berthrsd i forum Hexa
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2014-07-21, 17:19
  3. Megakopter Trilobite Y6/X8
    Av berthrsd i forum Hexa
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2014-03-01, 06:47
  4. Megakopter Y6 Light
    Av Hayvosh i forum Hexa
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-12-03, 10:29
  5. Trush light
    Av Casimir_rc i forum Elmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-11-04, 16:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •