Reklam

 
Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 66

Ämne: Megakopter Y6 Light

  1. #41

    Standard

    Skicka ett Email till Trappy med bilder osv så skickar dom nya. Dom har definitivt den bästa supporten jag har haft att göra med. Slår även dom flesta svenska firmorna.

  2. #42

    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    47
    Jobb
    IT Nörd
    Klubb
    Mantorp

    Standard Megakopter Y6 Light

    Frakt och ihopfällbarheten är klockren, tar väldigt lite plats :-) ska bli kul att ha med på semesterresor!
    Sen lär den ju lyfta i princip whatever man hänger på och flygtid löses 2st 5000 i parallell (som ska provas när den lyfter igen)
    Osd rapporterade som mest 65A från batteriet och runt 30 vid hover/enkel/långsam flygning

  3. #43
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hawken Visa inlägg
    Frakt och ihopfällbarheten är klockren, tar väldigt lite plats :-) ska bli kul att ha med på semesterresor!
    Sen lär den ju lyfta i princip whatever man hänger på och flygtid löses 2st 5000 i parallell (som ska provas när den lyfter igen)
    Osd rapporterade som mest 65A från batteriet och runt 30 vid hover/enkel/långsam flygning
    Det är inte alltid så enkelt att bara hänga på en lipo till för mer flygtid du ökar ju vikten också vilket i flera fall har gått nästan jämnt upp i flygtid för mig iaf på andra multis men rapportera gärna vad du kommer fram till i det fallet vilka vikter ligger du på nu ?
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  4. #44

    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    47
    Jobb
    IT Nörd
    Klubb
    Mantorp

    Standard Megakopter Y6 Light

    Citat Ursprungligen postat av Stiffe Visa inlägg
    Det är inte alltid så enkelt att bara hänga på en lipo till för mer flygtid du ökar ju vikten också vilket i flera fall har gått nästan jämnt upp i flygtid för mig iaf på andra multis men rapportera gärna vad du kommer fram till i det fallet vilka vikter ligger du på nu ?
    Precis, så enkelt är det inte, men rimligen borde det gå att få ut mer flygtid med mer batteri på just denna kombon :-)
    En annan Y6a vid samma tillfälle med 20AH på fick it 24 minuter flightime, lite annan konfig men ändå...

    Gissar att sweetspot på just den här ligger runt 8-10AH 4S.. Typ

  5. #45
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hawken Visa inlägg
    Precis, så enkelt är det inte, men rimligen borde det gå att få ut mer flygtid med mer batteri på just denna kombon :-)
    En annan Y6a vid samma tillfälle med 20AH på fick it 24 minuter flightime, lite annan konfig men ändå...

    Gissar att sweetspot på just den här ligger runt 8-10AH 4S.. Typ
    Jag tänker prova med 2X 4000 eftersom jag har såna till min Quad och då hamnar totalvikten på 2800 nånting med nex och 2500 med Gopro , vad ligger du på för vikter ?
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  6. #46

    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    47
    Jobb
    IT Nörd
    Klubb
    Mantorp

    Standard

    Har inte vågat väga :-) kollar det o ser ifall jag törs lägga ut siffrorna, har känsla av att den är lite tung

  7. #47
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hawken Visa inlägg
    Har inte vågat väga :-) kollar det o ser ifall jag törs lägga ut siffrorna, har känsla av att den är lite tung
    Fegis visa vikterna

    Mina tester idag visar att sweetspot åtminstone med den setupen jag har ligger lägre , provade först med 2X4000 dvs 8000 sammanlagt då med nexen innebär vikt på runt 2800 och fick endast 1 min längre flygtid dvs ca 10 min jämfört med 1 st 5000 ca 9 min , bytte setup till gopro med tarot TD 2 gimbal och fick då 10.5 min på 1 st 5000 flygvikt 2300 , provade därefter 2X4000 och fick precis som innan endast ca 1 min längre flygtid dvs 11,5 min flygvikt ca 2600

    Det var så gott som vindstilla idag och nu fick jag flugit på allvar och så här långt är jag väldigt nöjd hur den beter sig, flyger lugnt och följsamt åtminstone i denna vinden , kollade precis på bilderna och filmen och är helt nöjd med resultatet , är det lika bra i lite vind blir denna NR 1 i min filmflotta och en ny favvomaskin , kan lägga upp lite film och bilder om ni vill senare , och imorgon ska det blåsa lite mer så då testar jag igen
    Senast redigerat av Stiffe den 2014-03-01 klockan 19:40.
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  8. #48
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Här kommer lite smakprov
    Senast redigerat av administrator den 2014-03-09 klockan 13:41.
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  9. #49
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    Snyggt fluget, Stiffe!

  10. #50
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Verkar stabil och lugn, nu vill vi se lite action film. Kanske TT,annat objekt går också bra!
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  11. #51
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Verkar stabil och lugn, nu vill vi se lite action film. Kanske TT,annat objekt går också bra!
    Visst men det blir troligen inte med denna maskinen som jag ska ha till lite mer seriös flygning Foto/film utan Quaden så fort tiden och vädret är ok
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  12. #52

    Standard

    Regnar det inte så är det bra väder. vill du ha 1m/s vindar så kommer du aldrig att få flyga :P

  13. #53
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av neu Visa inlägg
    Regnar det inte så är det bra väder. vill du ha 1m/s vindar så kommer du aldrig att få flyga :P
    Vem har snackat om 1m/sek Visst jag har inga problem med lite vind iaf upp till 7-8 sekm men det har varit väldigt disigt och regnat ett tag eller iaf när jag har haft tid , och jag jobbar på dagtid på vardagarna , vi får se imorgon eller på tisdag hur det är , sen är det alltid mer kul med lätta vindar och fint väder om man vill ha snygga filmer
    Senast redigerat av Stiffe den 2014-03-03 klockan 13:19.
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  14. #54

    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    47
    Jobb
    IT Nörd
    Klubb
    Mantorp

    Standard Megakopter Y6 Light

    Nu är min hel igen... Ikväll ska den vägas :-)

  15. #55
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    Drar ihop sig till flygning...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1283.jpg 
Visningar:	227 
Storlek:	269,7 KB 
Id:	44405Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1286.jpg 
Visningar:	181 
Storlek:	180,0 KB 
Id:	44404Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1289.jpg 
Visningar:	170 
Storlek:	239,2 KB 
Id:	44403

  16. #56
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av berthrsd Visa inlägg
    Drar ihop sig till flygning...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1283.jpg 
Visningar:	227 
Storlek:	269,7 KB 
Id:	44405Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1286.jpg 
Visningar:	181 
Storlek:	180,0 KB 
Id:	44404Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1289.jpg 
Visningar:	170 
Storlek:	239,2 KB 
Id:	44403
    Har du satt på 2814 kv 710 motorer , intressant hur det funkar för såna motorer har jag ju också , tänkte sälja dom men ska kanske avvakta det
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  17. #57
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    Hoppas att ha den i luften till helgen, lämnar rapport ASAP.

  18. #58
    MasterZaps avatar
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    158
    Jobb
    Datorgrafik, rendering, 3d m.m.

    Standard

    I Göksten igen eller?
    Zap Andersson | @MasterZap | Videos: http://www.youtube.com/user/ZapAndersson
    - - - - - - - - - - - - - - "The Ground is for Dead People" - - - - - - - - - - - - - -
    Admin i Facbookgruppen "FPV Sverige" och arrangör av http://KopterFest.com

  19. #59

    Standard

    Köpte första versionen av Y6 Light-ramen och har nu fått ihop ett bygge:

    FC: HobbyKing MultiWii Pro (den röda)
    Motorer: Emax MT3506 650kv (kopior av T-motor-originalet)
    Reglage: Rctimer 20A SimonK (de vita)
    Propellrar: Rctimer kolfiber av "SF-typ" 12x3.8 uppe och 11x4.7 nere (kräver en hel del balansering för att bli OK)
    Gimbal: Rctimer IMP 3-axis för GoPro Hero 3
    Rails: Rctimer 10mm x 300mm i kolfiber för att hålla gimbalen
    Acc: Lipo 4 celler 4200 mAh 35C (438g på vågen)

    Totalvikt: 2240g inkl. acc gimbal med kamera.

    Har kompletterat med lite längre distanser (50mm) för att höja övre mittplattan några centimeter.
    Bygger alltså på höjden och inte på bredden som nya ramdesignen gör.
    Anledningen är att gimbalen hamnar lite lågt annars (och att det blir lite mer luft och "lättkopplat" kring FC).
    Har kapat till ett par aluminium-profiler för att kunna sätta fast gummibussningarna till railsen för att få cc 60m. Lite svårt att beskriva i ord, ska försöka komplettera med en bild om intresse finns.

    Håller just nu på att försöka hitta rätt PID-ar som inte är helt enkelt om man inte är så erfaren. Har i alla fall fått till något som är klart flygbart.
    Har bara flugit med några gamla "ful"-accar än så länge, och har ännu inte hittat sweetspot när det gäller acc-storlek. Tar tacksamt emot tips.

    När det gäller propellrarna är jag både nöjd och inser att det skulle kunna bli bättre.
    Hovrar på runt 22A (4 celler) för tillfället som känns lite högt om man vill ha lång flygtid.
    Tidiga mätningar indikerar att högre stigning på under propellern skulle ge bättre balans mellan uppe och nere.
    Tar gärna emot tips på lämpliga propellerkombinationer med dessa motorer.

    Största "problemen" just nu är att huvud-accen hamnar lite för långt bak för att kunna balansera upp gimbalen på ett bra sätt. Behöver nog sätta den på tvären för att inte störa bakre propellerpaketet.
    Om man får önska något mer vore det nog något lite längre landningsställ (20-30mm?). Som det är nu krävs det rätt så kortklippt gräs för att kunna starta och landa.

    Ihopfällt blir "paketet" verligen litet och smidigt att ta med.
    Jag är mycket nöjd med kvaliteten och funktionen hos ramen som verkligen kan rekommenderas varmt!
    Servicen och lyhördheten från Jonas på Megakopter är också mycket bra!

    /Johan
    Senast redigerat av Johan_H den 2014-06-06 klockan 16:49. Anledning: Nu med viktuppgifter

  20. #60
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    Tack för dom vänliga orden, Johan

    Jag har ett fällbart ställ som är 15cm högt på gång (kommer faktiskt inte ihåg hur högt stället var på Y6 Light, har expermineterat med diverse olika höjder). Kostnad för det nya stället blir ca 200kr för tre ben. Annars blir ju gräset automatiskt ganska kortklippt efter några starter/landningar

    Jag skulle rekommendera 12" proppar både uppe och nere, med lite högre stigning på de undre propparna om möjlighet finns. Exempelvis APC MR 12x4.5 upptill och APC MRP 12x5.5 nedtill, eller XOAR 12x5 upptill och 12x6 nedtill.

    Hur stora batterier kör du med? En ganska enkel lösning på balanseringsproblemen är ju att skaffa en större/tyngre ack...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •