Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Olycka med helikopter i Brooklyn

  1. #1

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard Olycka med helikopter i Brooklyn

    En händelse som manar till en stunds eftertanke.
    Modellflygplan och helikoptrar är inte leksaker och vi måste flyga med förstånd.

    Remote control helicopter kills man i Brooklyn (5 sep)

    Fox News video
    Senast redigerat av Michael den 2013-09-05 klockan 23:23.

  2. #2

    Standard

    man hittar lite olika berättelser när man söker på det

    http://www.theepochtimes.com/n3/2793...s-him-in-head/

    "decapitated" (halshuggen)
    Senast redigerat av UndCon den 2013-09-06 klockan 13:06.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  3. #3

    Standard

    Ush :/ RIP.
    Han var riktigt duktig pilot, undra vad som gick snett..

  4. #4
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Vila i frid och låt övriga utövar ta lärdom.

    Efter omständigheterna trevliga rapporter med, tydliggör passionerad hobby, säkerhetstänk, att det är farligt men att dödsfall är extremt sällsynt (jämför dödssiffror med valfri annan sport). Ingen pajkastning på hobbyn eller utövarna som man ibland annars kan se.

    Själv är jag väldigt nöjd med att flugit på min egen vad själv med en 250 som hade plastblad.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  5. #5

    Standard

    så otroligt synd när sånt här händer.

    gäller o ha respekt för grejerna man kan aldrig garantera att inget brister eller radion lägger av i luften o om de gör de gäller de o ha marginal mellan sig själv/andra o maskinen men generellt är vi bra på o ta fasta på säkerheten i sverige.

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    det händer allt otäcka grejer i sverige också , har varit med om ett par riktigt otäcka händelser som tur är slutat bra.
    när det gäller Amerikanare så har dom nån skum förkärlek till att flyga så nära sig själva som går så jag är inte förvånad att det händer. grymt trist.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  7. #7
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av helifanatic Visa inlägg
    så otroligt synd när sånt här händer.

    gäller o ha respekt för grejerna man kan aldrig garantera att inget brister eller radion lägger av i luften o om de gör de gäller de o ha marginal mellan sig själv/andra o maskinen men generellt är vi bra på o ta fasta på säkerheten i sverige.
    Jättetrist händelse och vi får hoppas att inget sådant händer mer vare sig i Sverige eller världen framöver.

    Håller delvis med dig om att vi är duktiga i Sverige, eller i alla fall har varit. Trenden går åt andra hållet tyvärr. Fler och fler lämnar modellflygfälten och klubbarna fler och fler tänjer gränserna med exempelvis FPV utom synhåll. Man lättar på regelverk och hänvisar till sunda förnuftet osv. Det är i min mening att gå åt fel håll.

    Jag tror snart man hamnar i det läget att reglerna börjar bli tvingande istället och först ut gissar jag att FPV blir, om nu myndigheterna kan hålla isär de olika grenarna i modellflyget.
    Superhero

  8. #8
    remsans avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    595
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    det händer allt otäcka grejer i sverige också , har varit med om ett par riktigt otäcka händelser som tur är slutat bra.
    när det gäller Amerikanare så har dom nån skum förkärlek till att flyga så nära sig själva som går så jag är inte förvånad att det händer. grymt trist.
    Det stämmer. Om man kollar på en av hans video (http://www.youtube.com/watch?v=ZTH9huiodVc min 03:22 t.ex.) så ser man hur han flyger nära sig.
    .................................................. .............
    http://www.youtube.com/user/picmovmedia

  9. #9
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    Går tydligen att smyga in lite FPV-hat i vilken tråd som helst...


    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Jättetrist händelse och vi får hoppas att inget sådant händer mer vare sig i Sverige eller världen framöver.

    Håller delvis med dig om att vi är duktiga i Sverige, eller i alla fall har varit. Trenden går åt andra hållet tyvärr. Fler och fler lämnar modellflygfälten och klubbarna fler och fler tänjer gränserna med exempelvis FPV utom synhåll. Man lättar på regelverk och hänvisar till sunda förnuftet osv. Det är i min mening att gå åt fel håll.

    Jag tror snart man hamnar i det läget att reglerna börjar bli tvingande istället och först ut gissar jag att FPV blir, om nu myndigheterna kan hålla isär de olika grenarna i modellflyget.

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Tror inte Henke2 är speciellt hatisk mot FPV, men han har en poäng. Kollar man (inför din egen favorit videokanal här), så ser man oftast att folk inte har riktigt koll på det där med "Ögonkontakt" med modellen. Majoriteten kanske sköter sig, men resten?. Svensson som inte har pejl på regler etc, som köpt sin "leksak" på OkQ8 typ Kan jämföra med min rakethobby, där måste jag ha fri sikt rakt upp, dvs får inte vara några moln som kan raketen kan gå igenom. En raket går inte att styra.. dessutom så är det krav att jag ansöker om tillstånd om raketen väger över 500gram (inkl bränsle), samt befinna mig mer än 3km från närmsta flygplats och allra helst ha telefonkontakt med dem under tiden man skjuter. En raket når med lätthet en rätt rejäl höjd.. och kan utan större problem spränga ljudvallen. =) Ja, det kräver en del, här måste jag som sagt ha koll på flygtrafik och annat som kan tänkas dyka upp under tiden. Och sist men inte minst, försöka vara 2 eller flera ifall att.

  11. #11
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    Man kan absolut ha åsikter om FPV, var absolut inte meningen att dra upp en debatt om det, men just denna tråd var väl kanske den sämst tänkbara att ta upp detta i... Problemet var ju knappast att han flög sin helikopter utom synhåll.

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av berthrsd Visa inlägg
    Går tydligen att smyga in lite FPV-hat i vilken tråd som helst...
    Ser inget FPV hat i det han säger. Flyger själv mycket fpv och håller med om vad henke säger. Flyger jag utom synhåll så är jag jvligt noga med att inte flyga över hus, vägar eller andra ställen som det kan finnas folk. Tyvärr så är det inte alla som planerar sin flygning eller bryr sig om vad dom flyger över och om något händer så är det inte bara den personen som får skit utan det bli alla som flyger rcflyg.

    on topic: RIP sjukt tråkigt när det händer

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Henke beskriver ju bara trenden inom modellflyget i Sverige och riskerna med detta - och exemplifierar. Ser heller inget "hat" i detta. Tror att vi liksom Henke måste tala klarspråk betydligt oftare än vi gör.
    Roger

  14. #14
    tomasstroms avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    136
    Jobb
    System engineer - Saab Aeonautics

    Standard

    This is not a toy! Som brukar stå på kartongerna är allvar. Får alltid någon nojja att rotorhuvudet ska explodera när jag tittar på en heli som varvar upp. Oavsett rc eller en riktig.
    - Zeitgeist -

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •