Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Film-sikte

  1. #1
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard Film-sikte

    Det är så här att man anlitar gärna mig för filmning. Har en simpel Sony Cyber shot. Grejen är att det är hopplöst att titta i displayen när solen skiner. Vad jag gjorde var ett simpelt Jaktsikte med lite dubbelhäftande tejp o en liten balsabit. Längst fram en pinnnål- längst bak same same men ned en trekants knappnål. Sedan kör ja bara max Zoom o kollar så att det är rätt i höjd o sida, Voila.Filmar genom mitt sikte med ca 5-7 ggr Zoom. Bulls Eye.

  2. #2
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Jag satte fast en siktpinne med häftmassa, funkade det också.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  3. #3
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Hööruuudu Pekalla. Jag tror vi har en bra idé som borde kopieras. Har sett så många i grund o botten fina filmbilder, men dom försvinner ju i knappstorlek. Här kör vi med Zoom(captain) och bilderna blir ju betydligt bättre. Keep up the good work. Eftersom kameran ännu inte tjänat ut sitt syfte så vill jag inte göra större ingrepp än en bit dubbelhäftande tejp o en liten balsa bit med en nål. Men detta måste annamas av flera för då får man mera närbilder. Heeeppp..

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Lite lustigt Mogge att jag och en kompis snackade om precis den typen av sökarbehov i lördags när vi stötte ihop på ett meeting. Har man blixtsko på kameran så borde det ju vara rätt enkelt att göra en liten "ram" att sikta med. För ännu jävligare blir det ju när man zoomar in t ex en kärra och råkar hamna lite vid sidan av den - då är det ju nästan omöjligt att hitta den igen utan att zooma ut. Så tillbaka till gamla tiders "ramsökare" är nog lösningen... Ibland är low-tech bättre än high-tech.
    För den som aldrig haft glädjen att stifta bekantskap med ramsökaren så kan den t ex se ut så här:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ramsokare.jpg 
Visningar:	65 
Storlek:	11,6 KB 
Id:	40813

    Roger

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Bra tips.

    Om man vill filma modellflyg i luften på ett bra sätt, om man vill ha en videokamera med "inbyggt" sikte dvs kika i sökaren på vanligt vis (och inte kika i displayen) - vad är vettigt att använda då?
    Dels om man skall ha den i handen eller på stativ när man filmar flygning men även ha den på "kepsen" om man vill filma egen flygningen när man är ensam på fältet?

    Nåt tips? (Budget, mellan och riktigt bra)
    Kan noll om videokameraror.

    Flyger mest F3A så där flyger man ca 150 meter framför sig på en tänkt linje ca 520 meter lång (och max 60 grader i vertikalled) så det är de avstånden jag är mest intresserad av för fílmning i luften.


    /Bo

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •