Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 34 av 34

Ämne: Använder ni kontursåg ni som bygger mycket?

  1. #21

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lekman Visa inlägg
    Misstänker att brorsans lösning på problemet med hålen i spryglar o spant inte faller alla på läppen, men han brukar helt sonika såga med miniatyr-bandsåg och acceptera att det blir ett ställe på detaljen som sen måste lagas. Det sättet drar ju lite åt fel håll om man vill göra ett lyckat lättviktsbygge. Orsaken är säkert att han inte hittat till nån bra figursåg, eller inte har insett att såna finns..

    /LArs
    I vissa fall är det nog en användbar metod men man får ju se till att man inte försvagar detaljen.

    /Mats

  2. #22

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Hittade en Hegner på Blocket för 650 :-
    /Mats
    ja den skulle man haft. Här har ni nypriser....http://hegnerpunktnu.mamutweb.com/Shop/List/HEGNER/13
    vh/multi

  3. #23

  4. #24

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej

    Jag tycker att en bra metod vid icke runda hål är att använda ett sk "fräsborr" finns på Biltema i olika diametrar. Har 3 mm och 5 mm. Man borrar då hål med spetsen och fräser sen ut materialet med kanten av borret som är utformat som en fräs. Man kör i en Dremel eller liknande på ganska högt varv och kör medurs så fräsborret själv vill dra sig inåt mot centrum så man inte åker utanför linjen oavsiktligt. Sen sätter man en liten sliptrumma i maskinen och slipar till kanten. Går fort och blir bra med lite träning men man kan ju bara göra en bit i taget, inte ett helt paket av t.ex spryglar.

    Hälsningar
    Peder Fyhr
    flyger i
    Eslövs mfk

  5. #25


    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    95
    Jobb
    Dagdrivare
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

  6. #26
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Köpte min för ca 6 år sedan, då kostade den ca 4200:- Har blivit en skaplig prishöjning sedan dess.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  7. #27

    Standard

    I min gröna ungdom tillverkade jag faktiskt en egen kontursåg med hjälp av en gammal upp och nervänd trampsymaskin och en liten elmotor. Som fjäder hade jag en lång träpinne av ek. Otroligt nog fungerade den riktigt bra tills ekpinnen gick av. Tyvärr har jag den inte kvar längre men den hade säkert gått att bygga vidare på. Kan inte minnas att den vibrerade särskilt mycket heller. På den tiden hade jag ingen bandsåg så den användes flitigt så länge den höll. Man fick dock begränsa varvet om ekpinnen skulle hänga med.

    /Mats

  8. #28

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hur står sig en Proxxon figursåg DSH eller DS 460 mot en Hegner Multicut-1?

    http://www.proxxon.com/en/micromot/28092.php?list

    http://www.proxxon.com/en/micromot/27094.php?list

    /Bo

  9. #29

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LIP Visa inlägg
    Det är en väldig skillnad på hegners figursåg och andra typ clas ohlson, biltema osv. Hegners har inga vibrationer och man använder dessutom vanliga lövsågsblad till den.
    Har själv en Hegner och gjort mig av med de andra som jag betraktar som värdelös.
    Det vore konstigt om en såg som kostar 8ggr mer inte är bättre än min Clas-såg...
    För det jag sågar är det inte värt merkostnaden.

  10. #30
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Åk till Clas och prova vet jag, prova Jula och biltema samtidigt, de kanske har något som duger åt dig.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  11. #31


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Även Bauhaus kan ha en del sådana här maskiner - t ex Proxxon.
    Roger

  12. #32

    Standard

    Nu undrar jag hur stora möjligheter det brukar finnas att provköra maskinerna hos nämnda handlare. Men det kanske går.

    Det beror väl väldigt mycket på vad man ska såga för något. För min del är det mest plywood upp till 3 mm. Jag skulle tro att även en Classe såg är användbar till det. Det jag är ute efter är en såg där jag kan lossa bladet i ena änden och stoppa det genom ett borrat hål i materialet jag ska såga. Precis som med en lövsåg.

    /Mats

  13. #33


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tänk på att de flesta sågar använder blad med en "pinne" tvärs så det räcker inte med ett litet 3 mm hål utan det måste vara klart större - om nu detta skulle vara viktigt i ditt fall.
    Hälsningar
    Roger

  14. #34

    Standard

    Jag använder en gammal Dremel kontursåg som räcker ganska långt.

    Den finns ju inte mer men nu finns det en annan som verkar ganska praktisk.
    http://www.dremeleurope.com/se/sv/oc...C2%AE-moto-saw
    http://www.clasohlson.com/se/Figurs%...to-Saw/40-8928

    Peter
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1 Dremel Scroll Saw 1.jpg.opt552x413o0,0s552x413.jpg 
Visningar:	702 
Storlek:	29,7 KB 
Id:	40898  

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •