Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: Använder ni kontursåg ni som bygger mycket?

  1. #1

    Standard Använder ni kontursåg ni som bygger mycket?

    Hej!

    Jag har länge funderat på att skaffa en enklare kontursåg av den typ som finns hos Clas i Sjön och Jula. Det jag tänker tänker använda den till är framförallt att såga hål i Plywood. Då jag nästan uteslutande bygger efter ritning det lilla jag bygger så blir det en del hål som ska tas upp vilket jag tycker är lite besvärligt och blir sällan riktigt bra med andra metoder.

    Ni som bygger mycket använder ni kontursåg och finns det bättre och sämre av billiga Kinasågar. En tusenkronorssåg är väl vad jag kan tänka mig. Vet att det finns Dyra Hegner men så mycket kommer jag inte att använda den.

    /Mats

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Köpte en sådan för många år sedan för jag trodde att den skulle vara användbar. Då byggde jag betydligt mera än idag men jag använde den inte speciellt mycket. Min lilla bandsåg, i stort sett identisk med motsvarande Proxxon, används dock avsevärt mycket mera och kan absolut rekommenderas om du får tag i en till hyfsat pris. Men som sagt - idag byggs det inte mycket ifrån scratch i min verkstad.
    Roger

  3. #3

    Standard

    Bandsåg har jag redan om än lite större än en ren modellbandsåg. Jag har bara inte lärt mig hur jag får in bandet i ett hål. Jag tycker aldrig att det stör att den är lite större utan är bara en fördel. Det jag är ute efter är något jag kan såga upp hål t. ex i kroppsspant där det inte fungerar med bandsåg. Men visst den kommer säkert inte att användas jättemycket. Grejen är väl att jag tycker det är så omständligt med lövsågen och lite klurigt att få det någorlunda rakt och bra.

    /Mats
    Senast redigerat av senmathal den 2013-09-15 klockan 11:47.

  4. #4

    Standard

    Man kanske ska bygga en egen Har i och för sig gjort en en gång med hjälp av en upp och nervänd symaskin. Den fungerade skapligt men är sedan länge på soptippen.

    http://woodgears.ca/reader/scrollsaw/

  5. #5

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Här är min snikvariant...
    Inte så sofistikerad, men den fyller sin funktion!
    Retroholic!

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Fördelen med min lilla bandsåg är att den har ett tunt och smalt, fintandat blad vilket sällan brukar vara fallet med de större. Sen är hastigheten steglöst inställbar och den är väldigt vibrationsfri (vilket man inte kan säga om kontursågen) så det går bra att såga även tunn balsa. Brukade bl a såga paket med spryglar och p g a precisionen med de tunna bladen gick det även mycket bra att såga ur "uttag" för lister/balkar. Den jag talar om är alltså denna - http://www.proxxon.com/en/micromot/27172.php?list - fast min är blå och det står ett annat fabrikat på skylten...
    Har även en större bandsåg men den är inte att fundera på för dessa små precisionsjobb.
    En av nackdelarna med figursågen är att den vibrerar en hel del - inte så konstigt eftersom bladet går upp och ner.
    Alternativt kan man ju använda en klassisk, manuell lövsåg när man måste såga ut hål.
    Roger

  7. #7

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej

    Har en kontursåg men den vibrerar så man inte ser linjen. Skulle haft hastighetsreglering, rekommenderar det samt lätt bladbyte.
    Hade även varit bra om man kunde höja o sänka sågbordet eftersom man då kunde utnyttja inte bara ett litet ställe på klingan utan höja hela rasket och såga på ett annat ställe på klingan.

    Hälsningar
    Peder Fyhr
    flyger i
    Eslövs mfk

  8. #8
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jag har alla dess maskiner i mitt garage och använder dem alla när så fallet passar, favorit är bandagen.

    Skall jag göra hål använder jag mig av en hålsåg på en borrmaskin. Borrar från båda hållen och snittet blir perfekt.

    Finns justerbara sådana, ju dyrare desto mindre klydd och bättre resultat.
    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  9. #9

    Standard

    Men om hålet inte är runt?

    /Mats

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Men om hålet inte är runt?

    /Mats
    En klassisk lövsåg tillsammans med en lövsågsbräda fixar detta !

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	22650_b602ee16d48843a95c99767c93b5e9e0.jpg 
Visningar:	638 
Storlek:	16,7 KB 
Id:	40849
    Roger

  11. #11

    Standard

    Jag har en kontursåg från Clas och jag använder den ganska mycket. Sågar bl.a balsa, plywood, makrolon och aluminium på den och det funkar bra mycket bättre än att såga för hand.
    Spryglar brukar jag såga 2-4 lager samtidigt om vingen har flera spryglar av samma storlek.

    /Tommy

  12. #12
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Det är en väldig skillnad på hegners figursåg och andra typ clas ohlson, biltema osv. Hegners har inga vibrationer och man använder dessutom vanliga lövsågsblad till den.

    Har själv en Hegner och gjort mig av med de andra som jag betraktar som värdelös.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  13. #13
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Då använder jag lövsågen, borrar ett 5 eller 6 mm hål där material skall bort, för igenom löv klingan och sågar.


    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Men om hålet inte är runt?

    /Mats
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  14. #14
    Carls avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    102
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Bollnäs MFK

    Standard

    Hej!

    Var köper man lövsågblad till hyfsat pris?

    Vill inte betala vad Verktygsboden begär för några blad!

    Mvh. Roger.


    Varuvärde

    60 kr



    Frakt

    250 kr



    Moms

    62 kr






    Totalt

    310 kr
    Medlemskap: RCflyg
    Flyg: Rcfactory EPP. Sbach 55 cc, Pitts Pyton 50 cc, CAP 232 30 cc bensinmodeller, HK 450, HK 500 helikoptrar. Har även en gammal Bäver!
    Radio: Futaba FF9 Super, Futaba T 12 Z.

  15. #15


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Lite billigare frakt härifrån - http://www.clasohlson.com/se/L%C3%B6...ts/Pr309185000 (tror att frakten kostar 39 kr).
    Hälsningar
    Roger

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    En klassisk lövsåg tillsammans med en lövsågsbräda fixar detta !

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	22650_b602ee16d48843a95c99767c93b5e9e0.jpg 
Visningar:	638 
Storlek:	16,7 KB 
Id:	40849
    Roger
    Jo men det är ju den jag vill slippa

    /Mats

  17. #17


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tror att det ligger mycket i det LIP säger - alltså att man får öppna börsen "lite" mera och köpa en Hegner-såg om man verkligen vill ha en bra och användbar kontursåg.
    Roger

  18. #18

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Misstänker att brorsans lösning på problemet med hålen i spryglar o spant inte faller alla på läppen, men han brukar helt sonika såga med miniatyr-bandsåg och acceptera att det blir ett ställe på detaljen som sen måste lagas. Det sättet drar ju lite åt fel håll om man vill göra ett lyckat lättviktsbygge. Orsaken är säkert att han inte hittat till nån bra figursåg, eller inte har insett att såna finns..

    /LArs

  19. #19
    Carls avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    102
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Bollnäs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Lite billigare frakt härifrån - http://www.clasohlson.com/se/L%C3%B6...ts/Pr309185000 (tror att frakten kostar 39 kr).
    Hälsningar
    Roger
    Hej!
    Kanon, just denna förp. som jag köpte senast och som jag inte hittat nu!

    Tackar!

    Mvh. Roger.
    Medlemskap: RCflyg
    Flyg: Rcfactory EPP. Sbach 55 cc, Pitts Pyton 50 cc, CAP 232 30 cc bensinmodeller, HK 450, HK 500 helikoptrar. Har även en gammal Bäver!
    Radio: Futaba FF9 Super, Futaba T 12 Z.

  20. #20

    Standard

    Hittade en Hegner på Blocket för 650 :- Tyvärr var den såld men säljaren erbjöd den här i stället Lite tung och skicka så jag hoppar nog.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	kontursåg (2).jpg 
Visningar:	1672 
Storlek:	65,7 KB 
Id:	40873

    Den finns i närheten av Kosta om någon annan skulle vara intresserad.
    600:- vill han ha för den. Gissar att den inte vibrerar.

    /Mats

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •