Reklam

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

mne: Hur ladda Gens Ace bst?

Standard Hur ladda Gens Ace bst?

Har kpt 8st nya Gens Ace-ackar nyligen (4st 3S 2200 30C och 4st 4S 2200 30C).
    Jag har haft LiPo lnge och har ett drs, men det r ett tag sedan jag kpt nya LiPo's.
    Frut skulle man med vissa ackar ladda dem p ett visst stt samt inte dra ur dem
    fr mycket X antal ggr i brjan. S... hur ska jag ladda dessa nya ackar nu i brjan
    och hur ska jag anvnda dem i brjan och hur ska man skta dem sen osv?
    Jag har flera ackar som brjar svlla, redan nr dom anvnds bara f ggr och jag tycker inte jag pinat dem ett dugg.
    Har tre olika laddare.

Det str bland annat fljande om dem p acken:
    - Store long term at 3.8V per cell. Avoid unnecessary charge cycling. <-- Var gr grnsen?
    - Never exceed the maximum of discharge rate or load. <-- Allts 30C x 2200mA = 66A? Och att inte dra ur dem mer n 70-80% antar jag?

Str 5C p 4S-ackarna, s de kan laddas med 5 x 2200mA = 11 A max? Och 3S-ackarna med max 2,2A?

Dessa ackar r ju byggda med nyare teknik n mina tidigare FlightPower, Turnigy, DesirePower, Hextronic, Hyperion, HiModel, Zippy, osv... s de r skert bttre och ska tla anvndning enligt bruksanvisningen bttre, eller hur?

Vill bara ladda dessa rtt i brjan och rtt hela tiden och anvnda dem rtt... ska anvndas i 450-helis, Bormatec Maja, DJI quads i frsta hand.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Reg.datum
    jan 2012
    Inlgg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjr
    Klubb
    deshgMFK, Trans Mfk, Mfk Malmen

Standard

Ladda med 1C och lmna 15-25% kvar i accen efter flygning , s gr jag med mina och dom hller d 2-400 flighter
    ------------------------Skickat frn min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

Standard

Hittade en skillnad...

I ena ackens bruksanvisning str det att man inte fr dra ur under 2.8V per cell.
    I den andra str det att man inte fr dra ur under 3.2V per cell.

h... vet tyvrr inte vilken bruksanvisning som var till 5C-ackarna av de ovan nmnda.

Reg.datum
    jan 2012
    Inlgg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjr
    Klubb

Standard

hll dig till 3,7 och uppt att dra ner den till 2,8 r dden
    ------------------------Skickat frn min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    |FPV4FUN @ Youtube |

Standard

3.7? D har man inte dragit ur mnga procent!?

Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlgg
    993
    Jobb
    Malm
    Klubb
    Rcff

Standard

Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlgg
    Ladda med 1C och lmna 15-25% kvar i accen efter flygning , s gr jag med mina och dom hller d 2-400 flighter
    Lter helt fantastiskt jag fr ca 50 flygningar p mina iofs billiga Zippy innan de dalar och tycker jag skter dem vl ??
    Bor i Malm
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

Reg.datum
    jan 2012
    Inlgg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjr
    Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av lnning Visa inlgg
    3.7? D har man inte dragit ur mnga procent!?
    iom att 3.7 r den nominella spnningen och ca 4.2 r fulladdat s r det rtt mnga procent nd.
    ett sett som man kan mrka vad som eventuellt inte r bra fr accen r att kra rtt hrt med den ner till ca 3.8V knn sedan p vrmen p accen testa sedan att fortstta flyga lika hrt och dra ner accen under 3.7v du kommer med strsta skerhet knna att accen blir vldigt mycket varmare och kanske ven lite svullen. flygning under 3.7 v minskar enligt mig livslngden markant. flyger du sen under 3 volt finns en stor risk till direkt permanent skada vilket oftast gr att nn cell inte lngre jobbar lika bra som dom andra eller att den cellen aldrig blir full vid laddning.

Lter helt fantastiskt jag fr ca 50 flygningar p mina iofs billiga Zippy innan de dalar och tycker jag skter dem vl ??
    Det r vldigt beroende p vad det r fr maskin man har den i ocks och storlek p accar nr det gller zippy livslngden p zippys 4-6cells accar r betydligt kortare n 3cellarna verkar det som .
    Sen om man har en acc i en motorseglare eller en tokvarvande maskin pverkar ocks.

3cell 2200 30c frn zippy har klarat ver 150 flighter men det r ungefr vad dom klarat. gensace 25c accar r betydligt bttre.

Det finns nog lika mnga tankar om hur en lipo ska hanteras som det finns sandkorn i en blstermaskin.

Finns tillex dom som sger att man mste storageladda accarna annars blir dom oanvndbara p kort tid om man inte anvnder dom. jag har krt med accar som legat fulladdade i ett halvr som inte tappat ntt alls. ( inte medveten handling slarvade bort fulladdade accar )
    |FPV STUFF|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    |FPV4FUN @ Youtube |

henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlgg
    3 200
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Det finns lite olika spnningar att tnka p. Fulladdat fr aldrig verstig 4.23volt generellt fr li-po. En tom ack fr aldrig g under 3.0volt obelastat generellt och hller man sig ver 3volt per cell ven under last s r man p rtt sida helt klart. Att hlla sig inom dessa grnser gr man smidigast med en bra li-po laddare och ett fartreglage som stnger av om du gr under en specifik spnning.

Nr man drar ur en cell kan man teoretiskt krma p tills man r nere p 3volt per cell, likadant nr man laddar kan man teoretiskt mata p tills man nr 4.23volt. Sen r det andra faktorer som styr tex vrmeutvecklingen varvid tillverkaren stter snllare rekommendationer.

Inkrning av li-po ackar har jag inte mycket fr. Enl mina erfarenheter s minskar prestanda och kapacitet en smula from frsta laddningen. Har aldrig mrkt ngon upptgende trend. Dr emot kan man hlla nedgngen p en nstan frsumbar niv om man dimensionerar vettigt.

En vl dimensionerad vad vi kan kalla fr normal elflygsetup ger dig bra prestanda och lnga flygtider(15-20min) utan att du nosar p ngon grns. Fr man vldigt korta flygtider(2-4min) och landar med varma prylar s har man ngot fel i sin setup och man br justera den felande lnken. Det kan vara fr liten ack, fr hga frvntningar p prestanda etc.

Jag tror de allra flesta skulle ha ackar som hller flera r om man dimensionerat mot en tnkt flygtid p 15-20min.
    Superhero

Reg.datum
    maj 2006
    Inlgg
    7 889
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Den "dimensionerande" flygtid som Henke nmner r nog ocks i det intervall jag anvnder - utom fr inomhuskrror dr man pressar ackarna betydligt hrdare... Sen flyger man ju aldrig s lnge s de flesta av mina ackar lever nog ett rtt lugnt liv. Ett annat undantag r ju elseglare dr man har korta motortider med relativt hgt effektuttag men ven dr mste man ju avbryta motorflygningen i god tid innan acken slutar leverera.
    Roger

Standard

Hade lite hjrnsmlta nr jag reagerade t 3.7V.... =) Nr jag anvnt mina LiPos s har jag mtt dem efter de svalnat och d har de vart runt 3,6-3,8V. De blir endast varma nr jag flugit Bormatec Majan. Ljumna nr jag flyger tex 450-heli (snackar 2200 3S nu som exempel. Jag tycker jag har helt OK flygtider med 450-helisarna. Mste ha att gra med att mina ackars C-tal inte stmmer mer. Ska vl bli bttre nu med nyyyya fina ackar. =)

Reg.datum
    jan 2012
    Inlgg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjr
    Klubb

Standard

vore kul att hitta en 450setup som ger 15-20 min flygtid
    |FPV STUFF|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    |FPV4FUN @ Youtube |

Reg.datum
    maj 2006
    Inlgg
    7 889
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

vore kul att hitta en 450setup som ger 15-20 min flygtid
    Naturligtvis r det inte tillmpbart p alla typer av flygande freml och det tyckte jag framgick ocks av Henkes inlgg. Men mnga flyger mera normala, vanliga flygplan och dr passar Henkes tumregel lite bttre.
    Roger

henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlgg
    3 200
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlgg
    Naturligtvis r det inte tillmpbart p alla typer av flygande freml och det tyckte jag framgick ocks av Henkes inlgg. Men mnga flyger mera normala, vanliga flygplan och dr passar Henkes tumregel lite bttre.
    Roger

Det r faktiskt inte omjligt.

Nu kan jag absolut ingenting om helikopter men googlar jag s ser jag att man verkar kra 3S Gens ace. http://www.gensace.de/lipo-battery/a...tery-pack.html

Vger 228gram.

Kan vi kan dubbla kapaciteten utan att ka vikten s r vi ju hemma.

http://hobbyking.com/hobbyking/store...ipo_Pack_.html

2500mAh och 155gram, dvs 5000mAh och 310gram. 5C kontinuerligt enligt reklamen. 20minuter blir ju 3C i snitt. Fixar helikoptern 80gram extra vikt s r det ju grbart. Frr gjorde vi alltid s eftersom man var begrnsad i strmurtaget, de klenare ackarna i kombination med sansade strmurtag behvde heller ingen balansering alls nr man laddade, klarade flera hundra cykler utan ballancering.

Idag vljer man kortare flygtider och hrdare ackar, men gr ner betydligt i antal flygningar per ack.
    Superhero

henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlgg
    3 200
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Halv off topic... En oanvnd Thunder Power ack som jag av ngon anledning sparat i ver 9r. Aldrig laddad. Rtt kool nd

Superhero

Reg.datum
    maj 2006
    Inlgg
    7 889
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Har ngra Kokam-ackar som r 7,5 r gamla. Dessa fungerar utmrkt och anvnds varje r. Bda saknade ursprungligen balanseringskontakt men fr kanske 4 r sedan s monterade jag en sn p den ena av ackarna. Dm om min frvning nr balansen nd var p hundradels volten nr. Och detta trots att jag emellant haft dom i en flygande vinge dr toppbelastningen varit ca: 25C... Kvaliteten var nog lite bttre p i alla fall vissa fabrikat p den tiden - och priset var givetvis ocks drefter.
    Roger

Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlgg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

Standard

Jag har ocks tv stycken kvar, trodde jag var den sista 3S3200 20/25C.
    lder, tror nog de r mellan 10-7 r gamla i perfekt skick, 12.6volt balanserade.

Hade dem i pylonkrror.
    Ken
    DS-24 operatr.
    Hatar min dator, men tillbringar nd 10 timmar om dagen med den.
    lskar mina 30s med Stinger 400 size nr den gr som bst.
    FPV is das Shit! avstnd 27km med TechPod, hjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Reg.datum
    jan 2012
    Inlgg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjr
    Klubb

Standard

har ven jag ngra accar som har ett par r p nacken som balancerar perfekt men nr man pressar dom hrt
    som det ltt kan bli i en helikopter s mrker man att kraften saknas.
    |FPV STUFF|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    |FPV4FUN @ Youtube |

Reg.datum
    maj 2006
    Inlgg
    7 889
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

har ven jag ngra accar som har ett par r p nacken som balancerar perfekt men nr man pressar dom hrt
    som det ltt kan bli i en helikopter s mrker man att kraften saknas.
    2 r kontra 7-10 r....
    Nja - Kokam var ju ett mycket vlrenommerat fabrikat men numera har dom nog vergett amatrmarknaden och satsar nog mest p den professionella marknaden. Orsaken r helt skert att relatera till vad det gr att ta ut fr pris fr dom var som sagt inte billiga - men dremot bra.
    Jag har ocks ett par Nanotech-ackar som r inne p sin 4:e ssong (nja - dom anvnds i stort sett ret runt) liksom ett par likadana som r inne p sin 3:e ssong. Alla r en aning "puffade" men har fungerat utmrkt hela ssongen med nrap perfekt balans. Men nu r nog en av dom p vg att degenerera s den fr nog g till "skrotbingen" inom kort. Det skall bli intressant att se hur mina GensAce kommer att fungera - dom har varit med i 2 ssonger nu men inte anvnts s vldigt mycket ven om det blivit lite mera de sista mnaderna.
    Roger

Reg.datum
    jan 2012
    Inlgg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjr
    Klubb

Standard

fr vl utveckla lite. som jag ftt gra s mnga gnger fr min sambo gnller p att jag sger ett par r .
    ett par r = 2 eller mer kanske typ upp till 5,6 r
    |FPV STUFF|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    |FPV4FUN @ Youtube |

Standard

Helt OT men kul att se att fler anvnder uttrycket "ett par" som mig!! Ett par l r INTE 2st till exempel. Ett par minuter i garaget kan bli vad som helst.

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •