Reklam

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

mne: Autodesk "how to do" nybrjare frgor...

Reg.datum
    aug 2006
    Inlgg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blstorp
    Klubb
    III Aviatrer

Standard Autodesk "how to do" nybrjare frgor...

Sitter och pysslar lite i Inventor 2014. Har ritat upp en "mekanism" likt ett infllbart landstll dr en kolv trycker mot en cylindrisk "frare" som ska flla in och ut landstllet.

Har sakerna i assembly och har monterat samma prylarna, "problemet" jag inte lser r att kolven och den cylindriska "fraren" ska g att flytta i ett ovalt spr fr fllning resp utfllning men denna del r lst i det lget som jag satte som constraint.

Ska man stta en ny "constraint" p "fraren" kolven trycker mot i andra sidan av det ovala spret fr att kunna simulera en in resp utfllning eller hur gr man?

Standard

Kan du skicka en bild p hur det ser ut?

Reg.datum
    aug 2006
    Inlgg
    1 935
    Jobb
    Klubb
    III Aviatrer

Standard

Den lilla "pinnen" ska allts flja det vinklade spret till vnster.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	Assembly1.jpg 
Visningar:	195 
Storlek:	12,9 KB 
Id:	41501  

Standard

Jag r rdd fr att det inte hjlpte att se en bild, jag kom inte ihg hur man gjorde nd. Dassault Systmes har ofrivilligt ftt sponsra mina privata projekt med Solidworks sedan 2007. Men Lite skning p ntet gav tips om att anvnda "Transitional constraint" och att man skall anvnda en av de platta ytorna som constraint. http://forums.autodesk.com/t5/Invent...t/td-p/2323028

Reg.datum
    aug 2006
    Inlgg
    1 935
    Jobb
    Klubb
    III Aviatrer

Standard

Jag har lyckats att fsta "pinnen" mot den ena ytan av sloten. D kan jag fra pinnen lngs slotten men endast i den riktning som ytan jag lste den mot lper i. Den fljer inte vinkeln in till vnster enligt bilden.

Som sagt, hur fan fr man pinnen att lpa i det vinklade urtaget och stanna vid ndlgena?

Tack fr hjlpen s hr lngt Jorgen

henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlgg
    3 200
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Tips frn proffset, Hepp!

Superhero

Reg.datum
    aug 2006
    Inlgg
    1 935
    Jobb
    Klubb
    III Aviatrer

Standard

Henke, jag fr fortfarande inte pinnen att lpa i hela spret.

Jag fr den att lpa horisontalt eller efter den vinklade delen p spret, inte bdadelar som jag vill.
    Jag fr den heller inte att stanna vid dom bda ndlgen utan pinnen gr att i linje med ytan jag fster den att dra ut utanfr objektet.

Namn:	Assembly2.jpg 
Visningar:	105 
Storlek:	18,4 KB 
Id:	41510  

henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlgg
    3 200
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av Snickarjveln Visa inlgg
    Henke, jag fr fortfarande inte pinnen att lpa i hela spret.

Jag fr den att lpa horisontalt eller efter den vinklade delen p spret, inte bdadelar som jag vill.
    Jag fr den heller inte att stanna vid dom bda ndlgen utan pinnen gr att i linje med ytan jag fster den att dra ut utanfr objektet.
    Fljer du instruktionerna i videon? Supress p befintliga mates
    Superhero

henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlgg
    3 200
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

r ditt spr lika brett ven ver radien? Rita knt och gr stora radier, mttstt dem inte. Mttstt frst cirkelbge till cirkelbge och ange samma som spret r brett. Nu kommer alltid spret vara sg 6mm brett hela vgen(!) Nr det r klart kan du mttstta ytter eller innerradie efter nskeml. Pdin skiss ser det ut som du har samma radie pde p yttero ch innerradien.

Hr ser du hur jag ritade och det funkar kanon. Ett mate som hller pinnen i lngsled och supress p andra matet.

Namn:	contact set.jpg 
Visningar:	123 
Storlek:	34,1 KB 
Id:	41513  
    Superhero

henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlgg
    3 200
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Hr ser du i vilken ordning jag mttstter mitt spr. S med radie 2 p innerradien s blir den yttre 8mm per automatik fr att spret skall vara lika brett hela vgen. Ytterradien ska heller inte vara mindre n vad pinnen r.

Namn:	mttstt.png 
Visningar:	113 
Storlek:	27,1 KB 
Id:	41514  
    Superhero

Reg.datum
    aug 2006
    Inlgg
    1 935
    Jobb
    Klubb
    III Aviatrer

Standard

Kan det ligga i sjlva ritningen att det inte gr att genomfra det jag vill? Jag har ju ritat in med 3mm radie i bde inner och yttersvng vilket gr att spret inte blir lika brett.

Fr rita om enligt din beskrivning Henke.

Reg.datum
    aug 2006
    Inlgg
    1 935
    Jobb
    Klubb
    III Aviatrer

Standard

Henke, nu skulle du fan kunna tnkas vara vrd iaf en liten puss p kinden...
    Det funkade fin fint nu.

Nsta steg p detta, sparar man ner detta med supress och contact set fr att framver i assembly kunna testkra applikationen?

henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlgg
    3 200
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av Snickarjveln Visa inlgg
    Henke, nu skulle du fan kunna tnkas vara vrd iaf en liten puss p kinden...
    Det funkade fin fint nu.

Nsta steg p detta, sparar man ner detta med supress och contact set fr att framver i assembly kunna testkra applikationen?
    Vad bra att det lste sig. Det sparar s som det ser ut fr stunden och det som du supressat frblir supressat och inte borttaget vilket r bra fr d kan du vid behov aktivera features igen. Du har skert redan kommit p att man kan dra end of part upp och ner i trdet och lgga till saker p rtt stlle.

Det r ltt att rita fyrkanter med fina radier, men svrt att rita det man vill och p ett stt som blir editerbart. I en perfekt vrld s har du mttsatt s att du bara ndrar diametern p pinnen s breddas spret och radier fljer med automatiskt.
    Superhero

Reg.datum
    sep 2013
    Inlgg
    286
    Jobb
    El-tekniker p Hyundai.
    Klubb
    Ingen nnu.

Standard

Hej!
    Hur stor skillnad r det p Inventor LT och den "stora" Inventor fr en nybrjare?
    Finns det andra enklare 3D-program fr en nybrjare att lra sig p som r liknande men
    med att "billigare" pris?

Priset skrmde mej lite 8000euro fr PRO-versionen och utbildning fr nybrjare p nstan 3000:-/dag i 3dagar.

//tony

henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlgg
    3 200
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av SA3BGM Visa inlgg
    Hej!
    Hur stor skillnad r det p Inventor LT och den "stora" Inventor fr en nybrjare?
    Finns det andra enklare 3D-program fr en nybrjare att lra sig p som r liknande men
    med att "billigare" pris?

Priset skrmde mej lite 8000euro fr PRO-versionen och utbildning fr nybrjare p nstan 3000:-/dag i 3dagar.

//tony
    http://www.autodesk.com/products/inv...mpare-products

Det spelar nog ingen roll vilket program du anvnder i grunden, tricket r att lra sig rtt frn brjan. Jag vet att mnga hr tycker att det kan kvitta hur man gr, men det blir alltid enklare om man fljer standarden eller vad man skall sga. Finns kurser p youtube och bra lrobcker med exempel.

Tnk om du lr dig flyga i mode 3 tex med spakarna omkastade, det gr ju kanonbra nda tills du skall testa ngon annans flygplan eller tvrt om.
    Superhero

Reg.datum
    sep 2013
    Inlgg
    286
    Jobb
    El-tekniker p Hyundai.
    Klubb
    Ingen nnu.

Standard

Hej Henke!

Tack fr lnken. Ser att det r betydande skillnad p dom. :-)

Jag har testat att installera flera Cad program men man behver ju andra
    operativsystem n det som jag har (XPSP2) fr att f dom att fungera. :-)
    SP3 nu installerad. Bttre sent n aldrig.:-)

AutoCad 2000 hittade jag p CD s det fr duga en stund. Och den var fr Win95,98,NT
    s det gick ju inte heller. :-)

Ha en bra dag- //Tony

Reg.datum
    aug 2006
    Inlgg
    1 935
    Jobb
    Klubb
    III Aviatrer

Standard

Fortsttning:

Mitt "projekt" r frdig ritad (i mitt tycke), en assembly r gjord och funktionen r mig tillfreds. En dwg fil sparades ner frn det objekt som ska frsas ut.

Har Vcarve Pro6 dr jag tnkte ppna upp dwg filen som ska frsas. Vcarve hitttar inte denna dwg fil ifrn Inventor nr den ska laddas upp i programmet. Enda filen Vcarve hittar r en pdf som jag provade att spara objektet till i inventor men denna pdf gr inte att ppna.

Fr ett felmeddelande som sger " Failed to import vector data from pdf" och undertill str "The file probably contains only bitmap data".

Som vanligt, mest troligt ett anvndare fel frn en oinsatt i cnc vrlden som hoppas ngon vnlig sjl kan bringa lite klarhet i detta.
    Vad gr jag fr fel?

henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlgg
    3 200
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Jag r inte vldigt insatt i CNC program, dock brukar man alltid exportera i dxf fr 2D frsning och i STEP fr vriga 3D prylar. Notera ven att mnga av formaten har versionsnummer med och gamla CNC system kanske inte kan hantera DXF frn 2013 utan du fr spara i 2000 eller s.

just dwg lyckas jag sllan med nr jag frskt.
    Superhero

Reg.datum
    aug 2006
    Inlgg
    1 935
    Jobb
    Klubb
    III Aviatrer

Standard

Henke, har du, eller fr den delen ngon annan, ntt tips p hur man fr ut en dxf ur inventor?
    Fan, det hr r som att lra sig g igen....

Sent from my HTC One X using Tapatalk

henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlgg
    3 200
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Markera den yta du vill exportera, hgerklicka och vlj export surface as.
    Superhero

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •