Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: göra om 2.4 radio till 35?

  1. #1

    Standard göra om 2.4 radio till 35?

    Hej
    jag undrar om någon vet hur man gör om en 2.4ghz radio till en 35 mhz radio om det går. jag funderar på att börja med fpv och har en futaba 7c radio. jag funderar på att köra videolänken på 2.4ghz eftersom att frekvänsen är lägre än 5.8 och ska ha bättre prenetation ifrån vad jag har förstått. det är därför jag ställer denna fråga, jag är väldigt tacksam för svar.

    mvh william

  2. #2

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Köp en gammal 35mHz radio alt ett 433 mHz system till din 2,4 radio.
    Att sända video på 2,4 bandet kan ju ställa till det den dagen du ev vill flyga med andra.
    Idag flyger ju de flesta på 2,4.
    Nackdelen med 35:an är att mottagarna kan vara lite kinkiga med störningar ifrån esc.
    I ett flygplan går det ju alltid att separera vtx och rx ganska bra, men i en quad o liknande kanske det blir lite svårare.
    //Lasse

  3. #3

    Standard

    tack lasse
    jag har redan en gammal 35 mhz, skulle ha velat använda futaban eftersom att den är programerbar men ett 433 mhz system var en bra tanke

    /william

  4. #4

    Standard

    433mhz skapar bara problem för en nybörjare och kostar en hel del.
    5.8ghz är bra mycket bättre än du tror. Jag har inga problem med träd och människor(nyfikna som inte förstår att man inte ska stå framför antennen...) mellan sändaren och mottagaren och 5.8ghz varken blir eller stör din radio (2.4ghz).
    Men måste du ha lägre frekvens så är det 1.3ghz som gäller men det stör din radio om man inte gör rätt och har ett low-pass filter.

    Vad är det för miljö du hade tänkt att flyga?

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    ezuhf har då inte skapat några problem , det är ju plug&play
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  6. #6

    Standard

    Du borde kunna ta en 35 MHz modul från en gammal futaba eller hitec och ansluta via en strömbrytare till det befintliga TX kortet där du har alla anslutningar du behöver.
    Dock måste du göra ett bra fäste till teleskopantennen eftersom det blir ganska hög brytverkan på fästet då antennen är ganska lång.
    Du kan ha den här sidan http://rcexplorer.se/diy/2010/07/ass...ule-futaba-7c/ som referens även om dom bygger in en till 2.4 GHz modul i radion så är det samma anslutningar som görs.

    /Jonas

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    ezuhf har då inte skapat några problem , det är ju plug&play
    Stämmer tyvärr inte. Ta en titt på FPVlab hur många trådar det finns med folk som har problem med ezuhf. Eftersom man måste va bra mycket försiktiga med hur man placerar antenner och all elektronik i jämförelse med 2.4ghz så tycker jag knappast att det kan kallas för PnP (räcker med ett bec som sitter för nära sen så har man bara 200m räkvidd istället för flera km). PnP är för mig släng i mottagaren och ut och flyg utan att behöva bygga om hela flygplanet/mk.

  8. #8

    Standard

    Tack för alla svar
    Min nästa fråga är ungefär hur långt man kan nå med 5.8 om man flyger i lite till medium kupperat landskap?
    Hur illa är det att flyga på 1.3 eller med för hög effekt utan att ha amatörradio cert, är det många som gör det?

    //William

  9. #9

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av neu Visa inlägg
    Stämmer tyvärr inte. Ta en titt på FPVlab hur många trådar det finns med folk som har problem med ezuhf. Eftersom man måste va bra mycket försiktiga med hur man placerar antenner och all elektronik i jämförelse med 2.4ghz så tycker jag knappast att det kan kallas för PnP (räcker med ett bec som sitter för nära sen så har man bara 200m räkvidd istället för flera km). PnP är för mig släng i mottagaren och ut och flyg utan att behöva bygga om hela flygplanet/mk.
    låter som många med otur då.
    jag och många med mig har mycket goda resultat och inga bökigheter.

    för mig har det varit släng i mottagare och flyg
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  10. #10

    Standard

    Jag gjorde just en sökning på PTS om vad som gäller för 1.3 GHz och vad jag kan utläsa så är det enbart sändaramatörer (amatörradio) som får använda det bandet utan tillstånd med det krävs giltigt amatörradiocertifikat.
    Och enda slutsatsen jag kan komma fram till är att alla som kör FPV på 1.3 GHz bryter mot radiolagen eftersom om det ska vara amatörradio ska anropssignal anges då man påbörjar sändningen.
    Så vi som är radioamatörer kan alltså använda våra frekvenser på 1296 MHz under förutsättning att vi först anger våra anropssignaler med röst eller telegrafi innan videolänken startas eller via bild i början på länk sändningen.

    /Jonas

  11. #11
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av wilun123 Visa inlägg
    Min nästa fråga är ungefär hur långt man kan nå med 5.8 om man flyger i lite till medium kupperat landskap?
    //William
    Beror på vilka/hur bra antenner man använder. Allt från 500 m till 15 km...

  12. #12
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    William!
    Glöm ej att alla olika system kan skilja väldigt ex protokollen på min Spektrum dsm2 och futaba s-fhss, Spektrumen använder 2 lediga kanaler i 2.4-bandet och futaban hoppar mellan (12?)olika, blixtsnabbt, Spektrumen kan sända med 200mw medan Futaban bara sänder 100mw, dock har den senare dubbla antenner i mottagare och sändare och är mer pålitlig fast spektrumen säkert skulle ge ett högre mätvärde vid en given distans - och allt detta gömmer sig under två st "2.4ghz radio"

    sen har du hela laborerandet med olika antenner ovanpå det och att välja frekvens för videon...

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hmmm...det är 2,5 år sedan denna tråd var aktuell...
    Sen är inte Spektrum godkänd för mera än 100 mW även om det möjligen kan ändras (lagvidrigt) på vissa modeller.
    Roger

  14. #14
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    haha, det var som.. loggade in via datorn och ej Tapatalk, såg ej det, syndes som en "ny" tråd.. .

    Jo, Ni lärde mig att man kan ändra till USA-läge(200mw) från EU(100mw) lätt som en plätt i inställningarna, Nu hade jag problem med brown-out och behövde mer kräm, därav den kriminella livsstilen.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •