Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 46

Ämne: Lifepo4 till Volvo D5:an

  1. #21
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 159
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Det här är väldigt intressant!
    Jag har en Nissan primastar med diselvärmare och trött batteri, 4km till jobbet och alltid starthjälp med mig.
    har tänkt byta batteri nu höst och har inget emot att prova något nytt.
    Vart köpte du Henke ditt batteri?
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  2. #22
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pekkala Visa inlägg
    Det här är väldigt intressant!
    Jag har en Nissan primastar med diselvärmare och trött batteri, 4km till jobbet och alltid starthjälp med mig.
    har tänkt byta batteri nu höst och har inget emot att prova något nytt.
    Vart köpte du Henke ditt batteri?
    Jag köpte det via en hobbybutik här i stan, inte lagervara men riktigt snabb leverans gick på ett par dagar. Finns i 40Ah, 60Ah och 90Ah men 90Ah börjar bli dyr och för stor för min bil.
    Superhero

  3. #23

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    El-tekniker på Hyundai.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Nu börjas det. 1bil,2bilar,.......
    Se vad du ställt till med Henke. Det sprider sig som en löp eld.

    Själv har jag 90Ah "bllää-ack" i lilla Clion med 1.6l motor.
    Tror att den går lika fort på startmotorn som bensinmotorn.

  4. #24
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SA3BGM Visa inlägg
    Nu börjas det. 1bil,2bilar,.......
    Se vad du ställt till med Henke. Det sprider sig som en löp eld.

    Själv har jag 90Ah "bllää-ack" i lilla Clion med 1.6l motor.
    Tror att den går lika fort på startmotorn som bensinmotorn.

    Jag tror absolut fler kommer välja lifepo4 till sina bilar, kanske inspirerad av mina tester eller på eget bevåg. 40Ah acken är ju perfekt till mindre bilar.
    Superhero

  5. #25
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 159
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Jag köpte det via en hobbybutik här i stan, inte lagervara men riktigt snabb leverans gick på ett par dagar. Finns i 40Ah, 60Ah och 90Ah men 90Ah börjar bli dyr och för stor för min bil.
    Du har det bra med en lokal hobbybutik du! ska undersöka lite innan jag bestämmer hur jag ska göra, så fortsätt att hålla oss underrättade om hur det fungerar.
    På min bil/buss så sitter batteriet helt ute i kylan, under golvet på förarplats, det vill säga ingen värme från varken motor eller hytt, vad betyder det vid 25-30 minusgrader?
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  6. #26
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pekkala Visa inlägg
    vad betyder det vid 25-30 minusgrader?
    På elbilsforumet kom man fram till att vid extrem kyla så kommer batteriet inte ta laddning lika bra. Exakt vad detta innebär vet jag inte. Jag vet heller inte hur bra en blyack är i kyla jämfört mot värme. Att motorn går tungt i extrem kyla kan ju lika gärna bero på en seg olja som på ett dåligt batteri.

    30mm isolering gör dock mängder och jag hoppas det räcker. Iaf här i krokarna är det sällsynt med så låga temperaturer mer än ett par timmar på natten. Det dröjer ju inte många veckor innan det blir så kallt nu.

    Kanske en termometer innanför isoleringen är på sin plats.
    Superhero

  7. #27
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag tror att man inte ska ladda LiFePo4 om det är minusgrader i batteriet. Något du får prova ut ifall det har någon inverkan på livslängden. Ett blyack i min bil brukar hålla 4 år oavsett hur jag kör, det enda som påverkar är om man har småbarn som sätter på lampor och lämnar bilen... då var det kortare livslängd. Kanskne dieselvärmarn sänker livslängd också, har haft dieslebil för kort tid (2 år) för att veta.
    fredrik

  8. #28
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SA3BGM Visa inlägg
    Start/stop bilarna (volvo v70) har ju ett extra batteri men det kanske går att sätta Lifepo4 där också.
    På dessa bilar sitter ett mätsystem på ordinarie batteri som inte är att leka med tyvärr.
    Det är kopplat till motornstyrenhet. Vill det sig illa så startar inte bilen alls.
    Inte för jag vill ifrågasätta men var sitter det batteriet? Jag har start/stop i en V70 och har aldrig upfattat att så skulle vara fallet.
    fredrik

  9. #29

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    El-tekniker på Hyundai.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Fredrik! På höger sida i torkardiket.

    Skickat från min GT-S5660 via Tapatalk 2
    Senast redigerat av SA3BGM den 2013-11-01 klockan 10:59.
    Våga vägra Facebook.

  10. #30
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SA3BGM Visa inlägg
    Fredrik! På höger sida i torkardiket.

    Skickat från min GT-S5660 via Tapatalk 2
    Då lärde man sig nåt idag igen. Jag visste ärligt talat inte om de två batterierna, kunde man inte ha ett lite större i stället? Jo då jag hittade batteriet. Verkar rätt skumt, om jag får spänningstorksk så kan jag bara ladda stora batteriet vad jag förstår.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	f57201290521Pc5cc.jpg 
Visningar:	224 
Storlek:	57,2 KB 
Id:	41581
    fredrik

  11. #31

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    El-tekniker på Hyundai.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Jag visst är det kul. :-)
    Förstår att du inte visste. Du är inte ensam.
    Ja du kan bara ladda huvudbatteriet. Jag tror inte du kommer att få tillgång till
    styrningen av Relä 2/246.

    Dessutom så fungerar inte start/stop om du inte har bältet på dej. Jag testade (omedvetet) detta
    vid första provkörningen. Visste inte att denna funktionen fanns. Dåligt utbildad. hihi
    Är det kallt och fuktigt ute så brukar kupéfläkten gå fortare när motorn är stoppad vid trafikljuset.
    Det är en egen vetenskap med bara start/stopp funktionen.
    Sorry Henke för OT.
    Fredrik! Skicka PM om du vill att jag skall förklara något. Kan jag inte så ringer jag jobbet.

  12. #32
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Start/stopp.... en metod för att sänka förbrukningen på pappret
    Superhero

  13. #33

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    El-tekniker på Hyundai.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Ja och det fungerar bättre i en stor stad än en liten utan trafikljus. :-)
    Själv blir jag bara rädd att ett fel inträffat då jag provkör dessa. :-)

    Skickat från min GT-S5660 via Tapatalk 2
    Våga vägra Facebook.

  14. #34

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    På elbilsforumet kom man fram till att vid extrem kyla så kommer batteriet inte ta laddning lika bra. Exakt vad detta innebär vet jag inte. Jag vet heller inte hur bra en blyack är i kyla jämfört mot värme. Att motorn går tungt i extrem kyla kan ju lika gärna bero på en seg olja som på ett dåligt batteri.

    30mm isolering gör dock mängder och jag hoppas det räcker. Iaf här i krokarna är det sällsynt med så låga temperaturer mer än ett par timmar på natten. Det dröjer ju inte många veckor innan det blir så kallt nu.

    Kanske en termometer innanför isoleringen är på sin plats.
    Hur en blyack tar emot laddning i kyla vet jag inte men moderna bilar och moderna laddare brukar väl höja laddspänningen för att kompensera. Det jag däremot vet både av erfarenhet och det jag läst mig till är att spänningen sjunker rejält i en blyack vid kyla. Jag tror att man brukar räkna med c:a 9 V vid 25 minus.

    Oljans inverkan är dock försumbar vare sig man har syntet eller mineralolja. Jag tror att tjock olja fått skulden felaktigt ibland. Jag bodde några år i Uppsala utan tillgång till motorvärmare. Vid ett av de få tillfällen det var minus 20 ute startade inte min gamla Opel Rekord och det gick väldigt segt att dra runt motorn. Jag tog då in batteriet i lägenheten över natten och laddade det. Det var inte dåligt laddat innan men jag hade ju dragit ut det vid startförsöket. Nästa dag var det lika kallt men med varmt batteri var det full snurr på startmotorn. Precis som på sommaren. Som fattig student på 80 talet har jag väldigt svårt att tro att jag hade syntetolja i motorn.

    Ska isoleringen göra någon nytta så förutsätter det att det alstras värme innanför isoleringen, den skapr ju inte värme, bara håller kvar den. Men det kanske alstras så pass mycket värme vid laddning att det gör skillnad. Nu vet jag inte var batteriet sitter men nackdelen är väl att du isolerar bort den värme som alstras från motor eller i kupèn om det sitter inne i bilen. Jag minns att det har sålts isolering till batterier tidigare men det har väl aldrig blivit någon hit.

    Det som skulle varit perfekt vore om du kunde köra in lite värme innanför isoleringen. T. ex. dra vattenslangen från värmaren förbi batteriet innanför isoleringen. Men då kanske det blir för varmt. Sedan är det väl inte säkert att värmaren sitter nära batteriet men på min bil skulle det gå perfekt. Värmaren sitter precis under batteriet.

    /Mats
    Senast redigerat av senmathal den 2013-11-02 klockan 07:17.

  15. #35

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    El-tekniker på Hyundai.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Godmorgon Mats! Här finns info om bil och fritids batterier.
    http://tudor.se.loopiadns.com/wp/wp-...h-funktion.pdf
    Se speciellt sid7-8Jo då viss påverkan på rörliga delar har ju kylan. Men som du säger så är ju ett varmt fulladdat batteri bästa
    medicinen för att starta en frusen stålbit.

    Batteriet sitter på vänstersida under bagagerums golvet nära bakluckan. Där blir det kallt. Iallafall underifrån.
    Det ända som värmer där är reservhjulet och hjulbytes verktygen.
    //Tony

  16. #36

    Standard

    Väldigt intressant och informativ sida om batterier.

    /Mats

  17. #37
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Ett halvår har gått mer eller mindre och jag uppdaterar med hur det funkat. Nu har jag helt glömt bort att det sitter litiumack i bilen, man faller in i vardagslunken och man blir hemmablind. Enda skillnaden är att den fortfarande startar "som fan" vilket jag av en slump kom att märkte idag när en betydligt nyare V70 diesel vevade igång på jobbets parkering. Den var trött, inte att batteriet var tomt eller dåligt, men absolut inte samma fjång som i min bil.

    Nu var det ingen jättekall vinter, men de kallaste dagarna med -15grader var inga som helst problem trots att jag alltid använder dieselvärmaren först. Jag kör även samma sträckor som förr, samma mönster - så mycket bättre.

    Jag är fortfarande helnöjd med min lifeYPO4 ack och rekommenderar verkligen ett byte. Minns inte om jag bubblat om "Y:et" innan, det är i alla fall yttrium som ger batteriet bättre egenskaper vid kyla. Är helt övertygad om att jag spar in batterikostnaden både på bankkontot och på svordomskontot.
    Superhero

  18. #38
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Bumpar tråden igen med lite mera input. Ju mer man skruvar desto fler användningsområden hittar man. Bilbatteriet fungerar fortfarande klockrent. Jag monterade även en 4cells A123 på min crosshoj som sedan bara stått över vintern, den var lite tjurig att få igång efterosm jag glömde öppna soppakranen, men acken gav full power! Helt suveränt.

    Man kan alltså rakt av byta 12V bly eller geleackar mot en 4S lifepo4 och det funkar. Ett tips till på den linjen är att om robotgräsklipparen behöver nya geleackar så kör på lifepo4 istället, jag är helt säker på att halva kapaciteten räcker jämfört mot vad som står på gamla geleacken.
    Superhero

  19. #39

    Standard

    Hur fungerar det med laddning av dessa? robotgräsklipparen är ju van att ladda sig själv

  20. #40
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pumpe Visa inlägg
    Hur fungerar det med laddning av dessa? robotgräsklipparen är ju van att ladda sig själv

    Ja, men en blyack laddas till en något lägre spänning än en full lifepo4, i övrigt laddas bly på samma sätt som litium. Så just för att ersätta 12V gelackar så blir en 4S lifepo4 perfekt.
    Superhero

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •