Nu sitter det ett litiumbatteri i bilen eftersom jag tröttnat på blyackar som inte levererar sin kapacitet. Visst bilen hoppar igång men den fixar inte 10min med tändning och lyse på och när dieselbrännaren går på morgonen så tar krämen slut, i synnerhet när det blir kallare ute. Jag kör ändå långa sträckor och batteriet laddar inte fullt ändå. Tar jag in det och sätter det på laddning med modellflygladdaren så tickar det i 20Ah över en veckas tid, sen går bilen som tusan någon månad innan det är tomt igen. Tror inte acken ger mer än maximum 10Ah, kanske bara 5Ah. Som sagt trött på blyack så jag köpte en Lifepo4 istället, 4S på 60Ah. Den laddas precis som ett bilbatteri och har en max laddspänning strax över vad en 6S blyacke har. Perfekt med andra ord.

Det som i första anblicken talar emot Lifepo4 är en lägre CCA. CCA är Cold cranking amps och definieras av den ström acken kan ge vid -18grader i 30sekunder utan att spänningen går under 7.2V. En fullkomligt värdelös mätmetod eftersom min Volvo D5 behöver 240A i max tre sekunder. Så att en blyack presterar 1000A där spelar liksom ingen roll.

Nåväl, acken kom hem på ett par dagar och jag monterade den i bilen. Nu startar bilen "som fan" och jag tror detta blir toppen. Jag isolerade den med 30mm isolering runt om för att skydda mot kylan en smula.


Jag anslög mig med ringkabelskor på original batteriskor för att kunna bygga tillbaka på ett enkelt sätt, därav de något klumpiga skarvarna.


Enda uppoffringen var plastbaljan som fanns under golvet på bagaget.