Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 39 av 39

Ämne: Nybörjare behöver hjälp om laddning.(V680AC)

  1. #21

    Standard

    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...ersontransport

    Där har du lite inspiration om du inte läst det. Tycker att din motor ser liten ut men jag kör med samma som henke och den bli inte ens ljummen så den kanske är overkill.

  2. #22

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av neu Visa inlägg
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...ersontransport

    Där har du lite inspiration om du inte läst det. Tycker att din motor ser liten ut men jag kör med samma som henke och den bli inte ens ljummen så den kanske är overkill.
    Jag använder denna motorn http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=962. Tack, den hade jag inte läst. Detta är ett projekt i skolan och jag får se hur komplicerad funktionen blir.

  3. #23

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 646
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Elcykel är kul ! Blev inspirerad av Henke men till slut tog latheten överhanden och jag köpte en "färdig" istället. Körde runt 100 mil på ett par månader i höstas men nu ligger cyklandet nere under vintern för gamla gubbar skall inte utmana ödet i onödan...
    Men ser verkligen fram emot nästa säsong. Kan säga att jag verkligen inte nyttjar den som elmoppe utan cyklar det mesta själv men med lite extraknuff i motvind och uppförsbackar...
    Denna grej har verkligen fått mig att börja röra på mig för nu vågar man ju dra iväg lite längre också utan "räckviddsångest" - alltså i form av att benen blir så sega att hemfärden blir en pina... Skulle detta inträffa så har man ju hjälpen nära tillhands.
    Tips - skapa en ny tråd där ordet elcykel finns i titeln så får du nog flera som läser och kan ge dig tips och råd.
    Roger

  4. #24

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Elcykel är kul ! Blev inspirerad av Henke men till slut tog latheten överhanden och jag köpte en "färdig" istället. Körde runt 100 mil på ett par månader i höstas men nu ligger cyklandet nere under vintern för gamla gubbar skall inte utmana ödet i onödan...
    Men ser verkligen fram emot nästa säsong. Kan säga att jag verkligen inte nyttjar den som elmoppe utan cyklar det mesta själv men med lite extraknuff i motvind och uppförsbackar...
    Denna grej har verkligen fått mig att börja röra på mig för nu vågar man ju dra iväg lite längre också utan "räckviddsångest" - alltså i form av att benen blir så sega att hemfärden blir en pina... Skulle detta inträffa så har man ju hjälpen nära tillhands.
    Tips - skapa en ny tråd där ordet elcykel finns i titeln så får du nog flera som läser och kan ge dig tips och råd.
    Roger
    Ja det blir ju alltmer populärt och använda sig av elcykel. Målet är ju att cykeln rullar utan att jag behöver anstränga mig. Tips skadar ju aldrig så det ska jag göra, tack för all hjälp.

  5. #25

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 646
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jakke Visa inlägg
    Ja det blir ju alltmer populärt och använda sig av elcykel. Målet är ju att cykeln rullar utan att jag behöver anstränga mig. Tips skadar ju aldrig så det ska jag göra, tack för all hjälp.
    Skall du inte anstränga dig själv så kommer du att få kort räckvidd. Men jag tycker att det är kul trots att jag själv driver cykeln största tiden för då man verkligen behöver hjälp så finns den där - t ex när man vill köra lika snabbt uppför som på "slätan" och glatt passera övriga cyklister...
    Roger

  6. #26
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 198
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jakke Visa inlägg
    Ja det blir ju alltmer populärt och använda sig av elcykel. Målet är ju att cykeln rullar utan att jag behöver anstränga mig. Tips skadar ju aldrig så det ska jag göra, tack för all hjälp.

    Jag har lärt mig en hel del 2013 om detta och kört rätt många mil.

    Du ser ju i min tråd hur det gick. dina 325rpm/volt och en cell mer än mig gör att du behöver en drivrulle med mindre diameter än mig. Jag lyckades bäst med en teoretisk toppfart på 40km/h. Då blir det inte direkt varmt om du inte åker branta backar.

    Jag räknar på 27" och 40km/h. Du vill alltså ha teoretiskt 40km/h på hjulet vilket i praktiken blir lite lägre eftersom motorn under last dippar, men å andra sidan lite högre eftersom ackens spänning kommer vara högre än den nominella när den är laddad. Så vi siktar på det teoretiska så hamnar vi ungefär där.

    2.15meter runt hjulet och 11.1m/s blir ju 5.16rps för hjulet. Motorn snurrar (325*22.2)/60=120rps

    120/5.16= 23:1 behöver du växla. 27/23= 30mm hjul. Nu till det bra och dåliga. Växla mycket kommer ge lugna starter, men ett högre moment, mitt hjul var med motor på 220rpm/v och 5S li-po 51mm. Du behöver hitta på någonting som inte spinner på hjulet för då sliter man fort upp däck och drivrulle.

    Så till din setup rekommenderar jag dig en "servo slow" http://www.hobbyexpress.com/images_p...2157_large.jpg som gör att gaspådraget tar säg 5 sekunder samt en hallgivare som gashandtag (det är mycket enklare än det låter http://endless-sphere.com/forums/vie...12196&start=15 )

    Köp även en Wattmeter och en ackvarnare som piper när det är dax att börja trampa själv.

    http://heligeek.com/wordpress/wp-con.../wattsup21.jpg
    http://img.dxcdn.com/productimages/sku_72381_1.jpg

    (Utan servoslow, wattmeter och ackvarnare så kan du sluta redan nu)


    Hoppas det kan vara till hjälp!

    PS 2014 blir det för mig en 29" MTB med kedjedriven stor motor (12kW 80rpm/v i RC-termer för det skall hålla), 63Volt och förhoppningsvis närmare 10mil räckvidd. Vi får se
    Superhero

  7. #27

    Standard

    Jag kör samma gashandtag som denna killen och den funkar bra! Handtag för 8$ och servo testare för 3$ eller vad den nu kostade.

    Jag köpte henkes motorfäste och kör det med samma motor och 5cell. Har dock köpt ett 200amp bil esc som klarar 8cell. Är redigt overkill men eftersom det håller sig iskallt så lär det hålla bättre i längden (är från hobbyking så förväntar mig inte att det ska hålla för alltid). Är sugen på att bygga en el-driven cross med 12kw eller något annat helt vansinnigt fast det får bli när man börjar jobba och tjänar pengar :P

    EDIT: såg att det va samma typ av gashandtag som henke hade länkat till

  8. #28
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 198
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av neu Visa inlägg
    Jag kör samma gashandtag som denna killen och den funkar bra! Handtag för 8$ och servo testare för 3$ eller vad den nu kostade.

    Jag köpte henkes motorfäste och kör det med samma motor och 5cell. Har dock köpt ett 200amp bil esc som klarar 8cell. Är redigt overkill men eftersom det håller sig iskallt så lär det hålla bättre i längden (är från hobbyking så förväntar mig inte att det ska hålla för alltid). Är sugen på att bygga en el-driven cross med 12kw eller något annat helt vansinnigt fast det får bli när man börjar jobba och tjänar pengar :P

    EDIT: såg att det va samma typ av gashandtag som henke hade länkat till
    Man märker fort att 200A eller 3kW i RC-världen inte är samma inom persontransport. Då får man typ dela siffrorna med 10, eller 5 IAf för kontinuerlig drift. En cross med ambition på 12kw behöver en RC motor på typ 60kW :-p
    Superhero

  9. #29

    Standard

    hehe man inser det rätt fort men man kan ju alltid drömma. Finns en hel del hub motorer med 5-6kw till cykel. 2st på en mountainbike kan man ju tycka borde räcka? Batteritiden lär inte va så lång hehe.

  10. #30
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 198
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av neu Visa inlägg
    hehe man inser det rätt fort men man kan ju alltid drömma. Finns en hel del hub motorer med 5-6kw till cykel. 2st på en mountainbike kan man ju tycka borde räcka? Batteritiden lär inte va så lång hehe.
    Ja, nu får vi hålla isär vad det står på motorn och vad man använder. Jag tänker som sagt använda en RC motor på 12kW, det säger ingenting om min toppeffekt. Det blir förmodligen i häraden 3kW i snitt. (motorn väger 2kg) En navmotor specad 5kW väger 10kg och ger förmodligen de där 5kW kontinuerligt. Men navmotorer har ett lågt kV på i regionen 9rpm/v och gillar inte att åka sakta, tex om du kör i terräng och behöver effekten.
    Superhero

  11. #31

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Jag har lärt mig en hel del 2013 om detta och kört rätt många mil.

    Du ser ju i min tråd hur det gick. dina 325rpm/volt och en cell mer än mig gör att du behöver en drivrulle med mindre diameter än mig. Jag lyckades bäst med en teoretisk toppfart på 40km/h. Då blir det inte direkt varmt om du inte åker branta backar.

    Jag räknar på 27" och 40km/h. Du vill alltså ha teoretiskt 40km/h på hjulet vilket i praktiken blir lite lägre eftersom motorn under last dippar, men å andra sidan lite högre eftersom ackens spänning kommer vara högre än den nominella när den är laddad. Så vi siktar på det teoretiska så hamnar vi ungefär där.

    2.15meter runt hjulet och 11.1m/s blir ju 5.16rps för hjulet. Motorn snurrar (325*22.2)/60=120rps

    120/5.16= 23:1 behöver du växla. 27/23= 30mm hjul. Nu till det bra och dåliga. Växla mycket kommer ge lugna starter, men ett högre moment, mitt hjul var med motor på 220rpm/v och 5S li-po 51mm. Du behöver hitta på någonting som inte spinner på hjulet för då sliter man fort upp däck och drivrulle.

    Så till din setup rekommenderar jag dig en "servo slow" http://www.hobbyexpress.com/images_p...2157_large.jpg som gör att gaspådraget tar säg 5 sekunder samt en hallgivare som gashandtag (det är mycket enklare än det låter http://endless-sphere.com/forums/vie...12196&start=15 )

    Köp även en Wattmeter och en ackvarnare som piper när det är dax att börja trampa själv.

    http://heligeek.com/wordpress/wp-con.../wattsup21.jpg
    http://img.dxcdn.com/productimages/sku_72381_1.jpg

    (Utan servoslow, wattmeter och ackvarnare så kan du sluta redan nu)


    Hoppas det kan vara till hjälp!

    PS 2014 blir det för mig en 29" MTB med kedjedriven stor motor (12kW 80rpm/v i RC-termer för det skall hålla), 63Volt och förhoppningsvis närmare 10mil räckvidd. Vi får se
    Okej får titta närmre på det där. Men om vi säger att jag ska åka cykla cirka 1 km, är det tvunget att ha dessa saker? Alltså för att det inte ska skita sig totalt, jag vill bara få den att funka kort sträckor till att börja med.

  12. #32

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 646
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Skall du bara ha den ack du länkade till så tycker jag personligen att du borde ha en utväxling för max ca: 20 km/t för att inte överbelasta ack eller reglage. Är det bara 1 km så skiljer sig inte körtiden speciellt mycket om du växlar för 20 eller 30 km/t. Vill du åka fort så får du nog välja andra grejor. Personligen åker jag sällan mindre sträckor än 25 km när jag är ute och "åker" på min elhoj men dels trampar jag ju en stor del, dels har jag klart mera kapacitet i acken (ca: 3 ggr så mycket som i din). Som mest har jag "kört" över 70 km på en laddning utan att det tagit slut men det beror ju helt på hur mycket man anstränger sig själv. Med så korta åksträckor som 1 km kanske du skulle fundera på en elektrifierad "spark-cykel" (el-scooter) istället - tror att Henke testat även detta.
    Roger

  13. #33
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 198
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jakke Visa inlägg
    Okej får titta närmre på det där. Men om vi säger att jag ska åka cykla cirka 1 km, är det tvunget att ha dessa saker? Alltså för att det inte ska skita sig totalt, jag vill bara få den att funka kort sträckor till att börja med.
    Ja... Du är nybörjade och undrar dessutom, då är det "dubbelja"
    Superhero

  14. #34

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Ja... Du är nybörjade och undrar dessutom, då är det "dubbelja"
    Hopp okej, vart hittar jag de saker som du pratar om då?

  15. #35

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 646
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Personligen tycker jag att det är är praktiskt att låta pedalerna aktivera motorn - alltså standardlösningen på elcyklar. När man slutar trampa (eller bromsar) så slår motorn av. Annars bör man nog ha nån form av återfjädrande gasreglage så att man snabbt kan slå av motorn. Det är inte så kul att motorn fortsätter att dra när man verkligen vill ha stopp...
    Fast jag har inte läst igenom Henkes länkade tråd - det skall erkännas...
    Roger

  16. #36
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 198
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jakke Visa inlägg
    Hopp okej, vart hittar jag de saker som du pratar om då?
    Jag funkar så att jag gärna ger tips, men det ger så extremt mycket mer om man själv försöker och söker själv också. Din cykel kommer komma ungeför 5km på det batteriet du haro ch strömurtaget är inget problem annat än i acceleration när det kan skena om din rulle får grepp. 3000watt lätt. Då säger det poff här och där och du får köpa ny motor, reglare, acke OCH de delarna jag tipsat om.

    Om du gör det hela som ett skolarbete så är det ju bra referenser att du frågat "oss" och tagit till dig av tips, sedan utvecklat våra ideer själv. För i alla fall jag kan inte allt även om jag råkar kunna lite om mycket :P

    Bygger du dessutom cykeln på ett snyggt sätt så kan du sälja den sen och få igen pengarna.
    Superhero

  17. #37

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Personligen tycker jag att det är är praktiskt att låta pedalerna aktivera motorn - alltså standardlösningen på elcyklar. När man slutar trampa (eller bromsar) så slår motorn av. Annars bör man nog ha nån form av återfjädrande gasreglage så att man snabbt kan slå av motorn. Det är inte så kul att motorn fortsätter att dra när man verkligen vill ha stopp...
    Fast jag har inte läst igenom Henkes länkade tråd - det skall erkännas...
    Roger
    Gashandtagen är fjädrande så om du släpper greppet så slutar den att gasa

    Körde ner till min pappas jobb för att hjälpa han med några grejer. Va blött så ingen vidare fart men när jag hittade lite torr mark i Malmö centrum så blev det en jädra fart. På 4km så förbrukade jag 2200mah av 10.000mah blev lite blandad körning men kan glida runt i normal cykelfart på ca 7amp (på torrt underlag).

  18. #38
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 198
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    250watt ger cykelfart ungefär. Fart äter effekt, precis som när man trampar själv. Jag föreslår max 40km/h, men det går ju bra att köra saktare också. Det är dock en brytpunkt för när det börjar går åt energi :-P
    Superhero

  19. #39
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 721
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jakke Visa inlägg
    Men om vi säger att jag ska åka cykla cirka 1 km...
    Kanske en sånhär istället?
    http://www.rull.se/El-skateboards
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •