Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 38 av 38

Ämne: Megakopter Trilobite Y6/X8

  1. #21

    Standard

    Nej, flyger du manuellt förstår jag att du inte vill ha fpv-kameran på gimbalen.
    Jag flyger sällan fpv helt manuellt. Är väl lite för feg för det....
    C

  2. #22

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    232
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    Västerås Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Stiffe Visa inlägg
    Har du så tajta landningsplatser att du inte kan göra det visuellt ??
    Nej inte alls men det är en extra utmaning att kunna flyga FPV var som helst om man kommer i tidsnöd...
    Göran
    En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

  3. #23
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    För dom som inte gillade min lösning för att fästa landstället så kommer här en "blingad" uppdatering. Dessa kommer limmade med Hysol Aeropoxy på armen, och sitter utav h-e. Landstället limmas fast med icke-permanent lim alternativt fästs med magneter, tejp, tuggummi eller vad du nu föredrar.

    Före:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1891367_10151987378246523_683163968_o.jpg 
Visningar:	123 
Storlek:	64,0 KB 
Id:	43853


    Efter:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1599096_10151987378241523_1182630404_o.jpg 
Visningar:	108 
Storlek:	57,7 KB 
Id:	43852

  4. #24

    Standard

    Har du någon bild på hur det ser ut med landstället monterat? Eller har jag förstått helt fel eller ser det fortfarande
    ut som så att rören går rakt ner i backe eller är landställen som upponer T?
    Hur ser framtiden ut för Trilobite, några övriga uppdateringar eller options?

  5. #25
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    Fortfarande "raka rör", inte T-bensställ. Lägger upp en bild när jag har monterat komplett. Blir eventuellt ett fällbart ställ om testerna faller väl ut.

    I övrigt så kommer strax en uppdaterad Y6 Light kallad Trilobite Lite, en fällbar quad arbetsnamn "FPV-in-a-Box" och slutligen en Heavy lift-maskin vid namn Voodoo.

  6. #26

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av berthrsd Visa inlägg
    Fortfarande "raka rör", inte T-bensställ. Lägger upp en bild när jag har monterat komplett. Blir eventuellt ett fällbart ställ om testerna faller väl ut.

    I övrigt så kommer strax en uppdaterad Y6 Light kallad Trilobite Lite, en fällbar quad arbetsnamn "FPV-in-a-Box" och slutligen en Heavy lift-maskin vid namn Voodoo.
    Ahhh. Såg när jag postade att man bytte ut "skruv" delen mot alu historian. MEN, jag antar att vill man ha
    T bensställ så använder man befintlig skruvdel och sätter den nya alu delen uppochner med ett kolfiberrör
    igenom och plastpluppar i ändarna. Borde funka väl? Så länge man landar på mjuka material så borde den
    stå stadigt. Borde funka även om man landar på hårda material typ asfalt. Då borde den ju stå på sina
    tassar om man byter ut alla ben mot T.

  7. #27
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    Problemet är att alu-delen har 80 graders vinkel mellan rören, inte 90. Men om denna funkar som den ska så tänkte jag ta fram även 90 graders varianter, samt någon form av fäste som skruvas i mittkroppen istället för i armarna...

  8. #28

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av berthrsd Visa inlägg
    Fortfarande "raka rör", inte T-bensställ. Lägger upp en bild när jag har monterat komplett. Blir eventuellt ett fällbart ställ om testerna faller väl ut.

    I övrigt så kommer strax en uppdaterad Y6 Light kallad Trilobite Lite, en fällbar quad arbetsnamn "FPV-in-a-Box" och slutligen en Heavy lift-maskin vid namn Voodoo.
    Ett fällbart ställ? Menar du fälbart för transport eller ett elektrisk uppfällbart?
    Dom övriga projekten låter intressanta.

  9. #29
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Johansson939 Visa inlägg
    Ett fällbart ställ? Menar du fälbart för transport eller ett elektrisk uppfällbart?
    Ja.

  10. #30

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av berthrsd Visa inlägg
    Problemet är att alu-delen har 80 graders vinkel mellan rören, inte 90. Men om denna funkar som den ska så tänkte jag ta fram även 90 graders varianter, samt någon form av fäste som skruvas i mittkroppen istället för i armarna...
    Men om man monterar ännu en 80°-vinkel så blir ju benet också horisontellt så egentligen fungerar det ju redan, de horisontella benen blir helt parallella med armarna.

    Jag har funderat dels på 3d-printade fötter med större area alternativt bollar (ca 50-100mm diameter) i EPS men kanske snarare EPO eller EPP om det finns att få tag på. De skulle vara en billig lösning som ökar arean samt gör landningarna lite mjukare på hårda underlag.

  11. #31
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    Mjuka landningar sitter i tummen, inte i landstället

  12. #32

    Standard

    Finns det något fäste till Fpv kamera, videosändare eller får man snickra ihop nåt själv?
    Samt finns det något fäste till gimbal?

  13. #33
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    Finns inga fästen för FPV-kamera och videosändare, men gott om plats att fästa dessa på. Det ingår en platta med ett antal hålbilder för olika gimbaler, finns även möjlighet att fästa 60mm rails på denna.

  14. #34

    Standard

    Riktigt fin ram du har tagit fram

    Har du testat den med 6s setup? Har ett gäng 6s 4500-5500mah accar som jag skulle vilja använda till något.

  15. #35
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    Tack
    Inte testat 6S ännu, men det finns ingen anledning till att det inte skulle funka. Ramen är trots låg vikt riktigt styv och hållbar, inga problem att lasta på den...

  16. #36

  17. #37
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard Megakopter Trilobite Y6/X8

    En av mina kunder ställde en stol under varje motorfäste på sin Y6 och lastade på 53kg på mittplattan... Du får ha bra starka motorer om du ska komma upp i dom belastningarna

    Edit: ska väl tillägga att ramen höll också...

  18. #38

    Standard

    Nu har jag inte tänkt lyfta något tungt men det låter ju som det inte är något problem om man skulle vilja i framtiden då

    Tanken är att ha en plattform att växa i, börja med gopro med gimbal och fpv utrusting för att senare kanske uppgradera kamera och gimbal.
    Har testat lite på ecalc men blir inte så mycket klokare på setup. Har du något förslag på motorer och proppar för 6s?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •