Reklam

 
Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Strömtåliga kontakter?

  1. #1

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard Strömtåliga kontakter?

    Hej alla, mitt första inlägg
    Jag har ett plan med en 64 mm edf som drar mycket ström, idag kraschade det pga av att Deanskontakterna smälte och nu undrar jag vilka kontakter som är att föredra istället.
    3,5 mm bullet, är de strömtåligare eller ska jag gå på ännu kraftigare kontakter?
    Deanskontakterna funkade fint på 3s men på 4s så var de för klena.

  2. #2
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Hur mycket ström drar den? Att bara lägga till en cell är ofta för mycket. Det blir som 100hk lustgas i en Renault som knappt tål originaleffekten. Då är ju inte bredare däck lösningen
    Superhero

  3. #3

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    "Bullet" är ofta att föredra jämfört med kontakter där två poler sitter gjutna tillsammans.
    Speciellt Deans hårda plast är känslig när man löder. Någon hundradels skevhet orsakad av att plasten fått för mycket värme gör att i stört sett hela kontaktytan byts mot en smal kant.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    "Bullet" är ofta att föredra jämfört med kontakter där två poler sitter gjutna tillsammans.
    Speciellt Deans hårda plast är känslig när man löder. Någon hundradels skevhet orsakad av att plasten fått för mycket värme gör att i stört sett hela kontaktytan byts mot en smal kant.
    Just därför är det viktigt att man alltid har den typen av kontakter ihopsatta hona/hane när man löder för att undvika att kontaktstiften kantrar i plasten. Det kan vara bra att veta för de som är nya inom elflyget. Sen håller jag med Henke till 100 % - alltså att lägga till en cell kan få avsevärt större konsekvenser än man kan tro så återigen måste man mäta för att veta i dessa fall.
    Skall du Ted ändå byta kontaktsystem så är det väl lika bra att gå upp till minst 4 mm bullet - kanske t o m 5 mm för att minimera riskerna.
    Roger

  5. #5

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    291
    Jobb
    Vindkraftverkstekniker
    Klubb
    Malmö

    Standard

    Jag kör med anderson powerpoles på min 600 el heli. Och den drar uppemot 80ampere på 12celler, å kontakterna har klarat sig bra i två års tid.

  6. #6

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Det är en T 45 Goshawk från Hobbyking. Det finns en tråd på rc-groups om den men jag kommer inte ihåg vad de har mätt upp för strömstyrkor med 3s respektive 4s, den ska dock funka med både och om man bara har bytt ut fartreglaget.
    Jag tror det var runt 65 ampere med 4s, åtminstone så rekommenderas ett esc på 80 amp till den om man ska köra på 4s.
    Jag har beställt andra batterier till den, 4s 2650 mAh, 30 eller 35c, de ska levereras med 4 mm kontakter.
    De borde räcka till antar jag??

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av theailer Visa inlägg
    Jag kör med anderson powerpoles på min 600 el heli. Och den drar uppemot 80ampere på 12celler, å kontakterna har klarat sig bra i två års tid.
    Det är väl ett fabrikat och ingen specifik modell av kontakt såvitt jag sett. Vilken modell använder du ?
    Roger

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ted - det räcker tyvärr inte med att tro när det gäller eldrift - man måste veta vilket man gör genom att mäta. Det kan skilja så mycket mellan olika fabrikat, modeller, generationer och storlekar på ackar så det är närmast omöjligt att tro/gissa, tyvärr.
    Jag har flera olika mätare men den jag använder mest är min tångamperemeter (för likström) för den är det bara att "knipa till" över en av sladdarna till acken när man skall mäta strömmen. Sen finns det andra mätare som man ofta kopplar i serie med acken men jag gillar enkelheten i strömtången.
    Roger

  9. #9

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    291
    Jobb
    Vindkraftverkstekniker
    Klubb
    Malmö

    Standard

    Det är pp45, dom är specade till 55A vid 600Volt så lite overkill är det nog Nackdelen med dessa kontakterna är att man behöver en krimptång till dom, men å andra sidan får man ju lite bättre kontakt än vid lödning har jag hört.

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av theailer Visa inlägg
    Det är pp45, dom är specade till 55A vid 600Volt så lite overkill är det nog Nackdelen med dessa kontakterna är att man behöver en krimptång till dom, men å andra sidan får man ju lite bättre kontakt än vid lödning har jag hört.
    Ställer mig ändå lätt tveksam till den kontakten så personligen skulle jag välja 4 mm runda guldkontakter istället ("bullet").
    Är inte PP45 flatstifts-kontakter ? Är dom guldpläterade ?
    Roger

  11. #11

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    291
    Jobb
    Vindkraftverkstekniker
    Klubb
    Malmö

    Standard

    Flatstift men inget guld. De större kontakterna används mycket till olika typer av el truckar, det var så jag hittade kontakten till att börja med.

  12. #12
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Spänningen (V) gör ingen skillnad på kontakterna i sig, det är strömmen (A) som avgör hur varm kontakten blir.

    Körde med Deans innan men var inte imponerad, gick över till XT60 (upp till 60A kontinuerlig) istället som känns mer gediget. XT90 för upp till 90A finns även. Det löser de flesta mellansize flygsaker.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  13. #13

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    jag använder alltid ec5 på allt över 50 A tycker det är en bra stabil kontakt som tål mycket.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  14. #14

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    291
    Jobb
    Vindkraftverkstekniker
    Klubb
    Malmö

    Standard

    Xt60 har jag till alla mina andra modeller med, funkar bra.

  15. #15
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av theailer Visa inlägg
    Xt60 har jag till alla mina andra modeller med, funkar bra.
    Knappast om det ska stå 80 på escet
    Superhero

  16. #16
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ted_B Visa inlägg
    Det är en T 45 Goshawk från Hobbyking.
    En Wattmätare kostar inte mycket och är ett bra verktyg. Delayking skickar iväg precis vad som helst i sina lådor så du ska mäta upp din egen maskin för att vara säker. Står det 80 på escet och 2650 på acket så är ju 35C absolut i underkant.
    Superhero

  17. #17

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    De på rc-groups rekommenderar 80 A på esc för 4s för att ha lite marginal. Ett 2650/35c-ack ska ju kunna lämna över 90 A så det borde räcka om strömbehovet ligger runt ca 65 A så som flera andra har mätt upp.

    Det är trots allt ett plan från hobbyking och kostar därefter också så det är inte ett plan jag vaktar med mitt liv precis
    Esc:t är bytt till ett Hobbywing som kostade mer i Sverige än det kompletta planet från HK.

  18. #18

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    291
    Jobb
    Vindkraftverkstekniker
    Klubb
    Malmö

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Knappast om det ska stå 80 på escet
    Men det gör det inte lite dumt att skriva som jag gjorde då jag inte har så strömkrävande modeller förutom helikoptern.

  19. #19


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ted_B Visa inlägg
    Ett 2650/35c-ack ska ju kunna lämna över 90 A så det borde räcka om strömbehovet ligger runt ca 65 A så som flera andra har mätt upp.
    .
    Tro inte på vad ackarna är specade till - och absolut inte om du skall köra dessa höga belastningar längre stunder åt gången. Tycker att 2650-ackar till en EDF som säkert drar minst 60 A låter väldigt klent. Tänk på att 10C i snittförbrukning (26 A i ditt fall) i teorin ger en max flygtid på¨6 minuter men kanske 5 i praktiken eftersom du inte skall tömma acken helt. Ökar du på detta till 20C (drygt 50 A i ditt fall) så har du kanske 2--2,5 minuters flygtid med en sån ack. Men som sagt - man måste VETA vad grejorna drar speciellt när det är högförbrukare som EDF-kärror så köp nån mätare det första du gör innan du bränner ackar, reglage eller motorer.
    Roger

  20. #20
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ted_B Visa inlägg
    De på rc-groups rekommenderar 80 A på esc för 4s för att ha lite marginal. Ett 2650/35c-ack ska ju kunna lämna över 90 A så det borde räcka om strömbehovet ligger runt ca 65 A så som flera andra har mätt upp.
    Det är antaganden ur luften. Men visst, som du säger det är små billiga saker och läropengarna är ju ganska marginella. 5 Pizzor med läsk eller nått sånt
    Superhero

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •