Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Restriktionsområde i Skåne för modellflygare?

  1. #1

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard Restriktionsområde i Skåne för modellflygare?

    Nu dras svångremmen åt... igen!
    Men det drabbar nog främst fullskala, *puh!*.
    http://www.lansstyrelsen.se/skane/Si...flygforbud.pdf
    Retroholic!

  2. #2

    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    172
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Bjärred

    Standard

    Bra info!
    Lars

  3. #3
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Vad jag förstår är det inte alls fullskala som mest drabbas. De kan ju flyga över den föreslagna skyddszonen. I princip är det bara modellflyg, skärmflyg och ballongflyg de är ute efter.

    Jag har lite svårt att förstå påståendet om att alls dessa aktiviteter har stört djurliv. Skrivelsen kommer med ett svepande påstående utan någon källangivelse.
    Stora ballonger och skärmar är säkert skrämmande, men vad jag har sett genom åren så brukar fåglar totalt ignorera modellflyg.

    Att dessutom bunta ihop alla typer av modellflyg och förbjuda dem i en stor zon är ett tämligen farligt påfund. Störande och högljudda modeller kan ju vara en sak, men segelflyg är ju mest en form av friluftsliv som stör ingen och inget.

  4. #4
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av dvogonen Visa inlägg

    Att dessutom bunta ihop alla typer av modellflyg och förbjuda dem i en stor zon är ett tämligen farligt påfund. Störande och högljudda modeller kan ju vara en sak, men segelflyg är ju mest en form av friluftsliv som stör ingen och inget.

    Segelflyg är ju en örn om du frågar fåglarna. Så det kan nog upplevas som farligare än oväsen skulle jag tro.
    Superhero

  5. #5
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Som jag ser det drabbar det endast modellflyg, då vi nästan aldrig flyger över 300 eller 600m höjd.
    ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  6. #6

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Som jag ser det drabbar det endast modellflyg, då vi nästan aldrig flyger över 300 eller 600m höjd.
    ken
    Iofs, men jag menar att det förekommer väl inte speciellt mycket modellflyg på dom markerade områdena??
    Och då menar jag FLYGPLAN, Quaddar, Hexor och annat otyg kan ju flyga ´varsomhelst´, så dom får kanske ta åt sig...

    Och sen är det ju en BEGÄRAN från Länsstyrelsen, inga beslut är tagna ännu.
    Retroholic!

  7. #7
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jag har lagt in om FPV träff där under våren och som det ser ut nu, blir det kanske flygförbud från Tygelsjö ner runt Falsterbo till gränsen mot Trelleborg, samt Wombsjön(här flyger man med sjöflyg och båt) vilket skulle vara fruktansvärt tråkigt.

    Kan det vara herr Silvertärna som är igång igen.

    Hoppas det inte går igenom.
    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  8. #8
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Ett utmärkt tillfälle för både RCFF och SMFF att spänna musklerna.
    Superhero

  9. #9
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Modellflyg är ingen luftfart. Sedan är det ett typiskt "miljömuppe"-uttalande att i svepande termer peka ut modellflyg och andra aktiviteter. Påståenden som saknar bärighet.
    Vi får väl ställa frågan vilken undersökning som ligger till grund för påståendet att modellflyg stör viltet. Och gäller det buller måste rimligtvis samma regler gälla modellflyg som allt annat.

    Jag ser ser också att förslaget är författat av enbart " miljönissar". Snacka om ensidighet. Gruppen bakom förslaget har inte brytt sig om att bjuda in sakkunniga på de olika områdena. Detta faktum diskvalificerar förslaget tycker jag. Jag funderar på att vi ska skicka ett svar till länsstyrelsens miljögrupp, med kopia till regeringskansliet.

    En sak är dock helt klar - om vi modellflygare inte själv ställer hårdare krav på bullernivåer kommer myndigheten att hälla restriktioner ner över oss. I Tyskland är det hårda krav på buller (jag har letat förgäves över vilka värden som gäller). Därför borde vi frivilligt rekommendera vilka maxvärden som tillåts - så att vi förekommer myndigheterna.
    Senast redigerat av AM den 2014-01-23 klockan 10:54.
    Ove (AM) Nielsen

  10. #10
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Man är chanslös mot miljömaffian, vårt klubbfält (RFK Kometen i Lomma) befann sig helt plötsligt i ett fågelskyddsområde = Slutfluget
    /\/\vh // /\/\r J.

  11. #11

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Tråkigt att det blir så här.
    Misstänker att det blir svårt att övertyga Länsstyrelsen att göra ett undantag för modellflyg.
    Senast redigerat av lassebetong den 2014-01-23 klockan 13:07. Anledning: Korkat och kanske på gränsen formulerat...
    //Lasse

  12. #12
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Man får inte ge upp innan kampen har börjat!
    Jag funderar på att sätta ihop ett brev till Länstyrelsen, med kopia till regeringskansliet, där jag frågar efter underlaget till beslutet = offentlig handling. Det är oacceptabelt att beslut fattas av en fullständig jävig samling miljötjänstemän. Vi är många modellflygare som i åratal flugit bland fåglar och vilt. Jag har själv aldrig sett varken fåglar eller vilt få panikattacker. Fåglarnas revir ligger betydligt närmare boet än ute över ett öppet fält. Ljudet verkar inte heller skrämma varken fåglar eller vilt.

    Så kom gärna med lite inputs, så ska jag skriva till Länstyrelsen och regeringskansliet.
    Ove (AM) Nielsen

  13. #13
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Det riktigt löjliga är att Lomma klubbens fält gränsar till en Skjutbana, deras verksamhet stör fågellivet betydligt mer.
    Först hade Länsstyrelsen dragit gränsen så att även skjutbanan hamnade i fågelskyddsområdet, men efter en massa protester flyttades gränslinjen till precis i kanten på vårt fält, även vi protesterade men det hjälpte inte.
    Skytteklubben har betydligt fler medlemmar...
    /\/\vh // /\/\r J.

  14. #14

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Vi är många modellflygare som i åratal flugit bland fåglar och vilt. Jag har själv aldrig sett varken fåglar eller vilt få panikattacker. Fåglarnas revir ligger betydligt närmare boet än ute över ett öppet fält.

    Så kom gärna med lite inputs, så ska jag skriva till Länstyrelsen och regeringskansliet.
    Precis!
    Dom gångerna jag flyger hang så seglar fåglarna runt kärran och på sin höjd sneglar på den. Aldrig att dom blir skrämda, eller attackerar något.
    Retroholic!

  15. #15
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Precis!
    Dom gångerna jag flyger hang så seglar fåglarna runt kärran och på sin höjd sneglar på den. Aldrig att dom blir skrämda, eller attackerar något.
    Precis, det är bara när du flyger in i magen på dom som Gladorna inte blir så glada...
    /\/\vh // /\/\r J.

  16. #16
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Det är kanske dags att ställa frågan hur det kan komma sig att miljötjänstemän kan stå oemotsagda och fatta beslut UTAN andra parter deltar i beslutet? Ensidigt och snacka om jäv!
    Ove (AM) Nielsen

  17. #17
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Det är kanske dags att ställa frågan hur det kan komma sig att miljötjänstemän kan stå oemotsagda och fatta beslut UTAN andra parter deltar i beslutet? Ensidigt och snacka om jäv!
    Vi lever i en Demokratur,,,
    /\/\vh // /\/\r J.

  18. #18
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Jag ska begära ut det brev de skickat till regeringskansliet.
    Ove (AM) Nielsen

  19. #19

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr J Visa inlägg
    Precis, det är bara när du flyger in i magen på dom som Gladorna inte blir så glada...
    Den får skylla sig själv, den höll inte undan vid en omkörning (underifrån)!!
    Retroholic!

  20. #20
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Ja, det är slarvigt att flyga oanmäld i en (radio) kontrollzon på det viset
    /\/\vh // /\/\r J.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •