Reklam

 
Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Vågar man? Orange mottagare)

  1. #1

    Standard Vågar man? Orange mottagare)

    Hejsan!! Någon som har erfarenhet av orange mottagare från hk i större kärror? Vågar man sätta en av deras dsmx mottagare i en 1/4 sukhoi 55cc?
    Senast redigerat av MrOnk den 2014-05-28 klockan 00:30.

  2. #2

    Standard

    Det finns väl inga Orange DSMX mottagare med satellitingång? Det borde väl diskvalificera dem för alla stora modeller?

  3. #3

    Standard

    Nej nej och återigen nej. Varför riskera flera tusen kronor bara för att spara 400kr eller vad det skiljer i pris mellan en AR8000 och en orangerx?

  4. #4
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
    Det finns väl inga Orange DSMX mottagare med satellitingång? Det borde väl diskvalificera dem för alla stora modeller?
    Jo det finns, deras 7, 8 och niokanalare har satellitutgångar.
    Jag har flugit ganska mycket med HK's B-17 Memphis Belle med 9-kanalsmottagaren med 2 satellitmotagare inkopplade, det har funkat förträffligt så här långt...

    Oops, NU läste jag att det gällde DSMX, min kommentar gäller DSM2
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_1101.jpg 
Visningar:	149 
Storlek:	89,7 KB 
Id:	43749  
    Senast redigerat av Mr J den 2014-02-11 klockan 18:52. Anledning: Oops
    /\/\vh // /\/\r J.

  5. #5
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av neu Visa inlägg
    Nej nej och återigen nej. Varför riskera flera tusen kronor bara för att spara 400kr eller vad det skiljer i pris mellan en AR8000 och en orangerx?
    Varje gång man undrar det får man en känga
    Superhero

  6. #6

    Standard

    Hk har ju en dsmx 8 kanaler med dubbla satellit utgångar den jag funderar på och har ligger ny i lådan här hemma.. Frågan är ju om man nu ska våga eller köpa sig tex en ar8000

  7. #7
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av MrOnk Visa inlägg
    Hk har ju en dsmx 8 kanaler med dubbla satellit utgångar den jag funderar på och har ligger ny i lådan här hemma.. Frågan är ju om man nu ska våga eller köpa sig tex en ar8000
    Jag har ungefär 20 st. Orange RX mottagare, av dessa har en varit D.O.A, en har jag avlivat genom en krasch ner i asfaltbanan på Hökafältet från ett par hundra meters höjd... Övriga har fungerat klockrent. Så jag har egentligen inga klagomål på dessa billiga mottagare,

    Men om jag hade varit i din sits så hade jag satt en mottagare i en mindre (och billigare) kärra, flugit så långt bort du vågar och om du efter det litar på den så tror jag att den är ok för ditt projekt...

    Men, till syvende och sist är det ju upp till dig, precis som tidigare inlägg i tråden vetefasen om jag hade riskerat mitt drömprojekt med en billig Kinamottagare, på nåt vis verkar det inte smart att riskera en massa tusenlappar för att spara några hundra...

    Lycka till! Vad du än väljer.
    /\/\vh // /\/\r J.

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Håller helt med Mr J - alltså att oavsett vilken mottagare du än köper så provflyg den först i en annan, mindre värdefull kärra. Så gjorde vi f ö alltid med alla nya mottagare, servon och batterier på den "gamla goda tiden" - hur god den nu egentligen var...
    Roger

  9. #9
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    "Redan på den gamla goda tiden så var det bättre förr"
    /\/\vh // /\/\r J.

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr J Visa inlägg
    "Redan på den gamla goda tiden så var det bättre förr"
    Visst - sådant är livet...
    Sen är man ju ingen bra förebild idag för nu åker nya prylarna in i kärrorna direkt. Fast å andra sidan så flyger jag inga unika och dyrbara kärror...
    Roger

  11. #11

    Standard

    Jag provar med den orange jag har ligger och återkommer här för medlidande efter dumsnålheten om yaken blir ved till maj brasan..

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    "Den som råd lyder är vis" brukar man säga. Så det allra minsta du bör göra är att testa mottagaren i en annan/billigare kärra först - men ännu bättre är nog att lyda rådet att köpa en "riktig" Spektrum DSMX-mottagare (om du har en sändare som klarar DSMX).
    Roger

  13. #13

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Varför sätta mottagaren i en annan modell och flyga under räckviddstestet?

    Montera den som den är tänkt och testa räckvidden på marken.

    Förövrigt är jag supernöjd med mina två niokanals DSM2 orangerx och orangerx JR-sändarmodul.

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    flunk - jag talar inte om räckviddstest allenast utan om funktionstest under verkliga förhållanden. En ren räckviddstest kan ju fungera men att sen flyga med mottagaren kan tyvärr sluta lite sämre om det vill sig illa. Och även om du har bra erfarenheter så finns det andra som har något sämre erfarenheter av lågprismärket Orange så jag skulle otvivelaktigt prova utrustningen under verkliga förhållanden innan jag skulle sätta den i en större/dyrbarare kärra. Men TS gör ju givetvis som han tycker är bäst.
    Roger

  15. #15
    Zazzus avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    276
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Hej.
    Räkna ut hur mycket din kärra kostar vet ej vad det är för fabrikat eller grejer i den. Sedan kan du räkna ut hur många procent dyrare den blir med en "riktig" mottagare. Själv kör jag Futaba och har fått lära mig att det faktiskt inte är något fel på piratmottagare. Jag har inga själv men har hört att Fr sky är likvärdiga, men skulle inte montera dem i en större modell.

    /Ulf A

  16. #16

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Jag är nog lite "Mr Tvärtom"...
    Jag kör bara med FrSky (med en JR PCM 9XII sändare) och har aldrig haft något mankemang med dom mottagarna. Good value for money, så att säga.
    Futaba är ju ett välrenommerat märke, men är det inte så att dom har haft lite problem med värme i vissa mottagare??
    Jag kommer bara ihåg när 'Warben' bängde sin fina kärra i skogen vid sidan av Horns flygfält vid RCFF-årsmötet/meetinget för nå'ra år sen. Orsaken lär ha varit överhettning!
    När det gäller Orange så hade nog jag oxå satsat på det i lite mindre värdefulla kärror. Men jag har aldrig sett eller hört att någon har haft problem med dom. Kanske passar på hanget, där flyger man ju inte sååå långt bort...
    Retroholic!

  17. #17


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Thomas,
    Futabas värmeproblem avsåg såvitt jag kommer ihåg deras första version av 14-kanalersmottagaren. Har lite svårt att tro att vi drabbats speciellt mycket här uppe i kalla norden men däremot i varmare klimat har det säkert hänt några gånger. FrSky har ju å andra sidan haft bekymmer med att antennen lossnat i mottagaren i nån eller några modeller så alla märken tycks drabbas av nån form av problem. Själv har jag kört Assan i mina Futaba-sändare i stort sett sen Assan kom ut på marknaden vilket idag är drygt 6 år sedan - och fullständigt utan problem trots att det är ett icke frekvenshoppande system. Men om jag skulle bygga en riktigt stor kärra så skulle nog Fasst-modulen åka in i 10C-sändaren och en original Futaba--mottagare monteras i kärran. Fast det beror ju egentligen bara på att man tror att det är en säkrare lösning - inte på att Assan-grejorna inte skulle fungera...
    Roger

  18. #18

    Standard

    Så var går prislappen på radion när man ska flyga lite större kärror.
    Inte kan man väl flyga med en radio som kostar 2000 utan man behöver en som kostar 20000

    Skämtar

    Många flyger med dessa billigare mottagare och var dom dåliga skulle det nog höras mera runt om på olika forum. Flyger själv med FrSky och Orange men i mindre modeller, varför vet jag inte. Litar nästan mera på dom än på Futaba. Dom håller att gång efter gång gå i backen så starka är dom rackarna så varför har jag dom inte i större flyg.
    Svårt att svara på den saken så jag lämnar svaret öppet.
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •