Reklam

 
Sidan 19 av 19 FörstaFörsta ... 9141516171819
Resultat 361 till 368 av 368

Ämne: Flygförbud?

  1. #361

    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    10
    Jobb
    Pilot
    Klubb
    Sigtuna MFK

    Standard

    Klart man flyger 3D när man flyger helikopter och då får det inte vara andra farkoster i min tilldelade zon...
    Som jag skrev så kan bara en FPV-flygare bara se framåt och har ingen koll på om det kommer en heli i en inverterad autorotation rakt uppifrån.
    Om du menar att det är enkelt att flyga riktig heli så borde man väl inte behöva en spotter?


    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Och hur flyger du om du inte har koll på omkringflygande farkoster? Flyger du 3D? Är det vanlig typ konstflygning bör du ha all tid i världen att hålla lite koll på omkringflygande farkoster. Man bör kunna flyga minst fyra stycken samtidigt utan att det stör varandra annars brister det i rutinerna om att kommunicera mellan varandra när det flygs och det är en anledning till att det finns pilotruta just för att prata och informera varandra när man flyger. Oavsett typ av farkost.
    Ken

  2. #362

    Standard

    Allt det där borde man kunna lösa med lite kommunikation. Det är väl bara att prata med varandra och förklara att du påbörjar ditt pass och att det specifika luftrummet du behöver bara kan användas av dig under tiden du kör ditt pass. Stå nära varandra och kommunicera och var framförallt trevliga med varandra så löser sig det mesta mycket smidigt.

    Säg arga ord och klaga och allt går åt skogen oavsett ämnesområde.

  3. #363

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    Spotter vet jag att folk (oftast de som inte flyger FPV) tycker är viktigt men som jag tycker är rätt onödigt såvida man inte flyger många samtidigt och då bör kanske samtliga, oavsett om man flyger FPV eller ej, ha en spotter/caller. Men det där tycker jag oftast ryms inom sunt förnuft. När jag flyger FPV har jag alltid verbal kontakt med andra i luften och vi hör av med varandra var vi befinner oss både i XY samt Z-led och hittills har det fungerat mycket bra.
    Det spelar ingen roll vad du tycker. Transportstyrelsen har tydligt uttryckt att flygning som ska kunna betraktas som modellflyg måste ske inom "line-of-sight". SMFF och RCFF har därför kommit med klarlägganden där de anger att vid FPV-flygning som ska betraktas som modellfyg så ska piloten eller en medhjälpare ha flygfarkosten inom visuellt synhåll (länk). Flyger du med goggles kan du inte samtidigt se flygfarkosten visuellt utan hjälpmedel och då behöver du hjälp av en spotter/caller. Alternativet är att du skaffar dig tillstånd från transportstyrelsen för UAS-flygning.

    Nedanstående citat är hämtat från den skrivelse som RCFF och SMFF gemensamt gett ut (länk)::
    "SMFF och RCFF har, mot bakgrund av Transportstyrelsen regelverk för civil luftfart, inte möjlighet att försvara verksamhet som inte uppfyller kraven i SMFF/RCFF’s regelverk. Dvs flygning bortom ”line of sight”. Med "line of sight" menas att modellen är klart synbar utan hjälp av kikare eller liknande hjälpmedel för pilot eller pilotmedhjälpare."

    Transportstyrelsen själva skriver att:

    Tillstånd från Transportstyrelsens krävs för obemannade luftfartyg som används eller är konstruerade för (bl.a.) att flygas utom synhåll för piloten.

  4. #364

    Standard

    Nä, visst känner jag till den skrivelsen och det vet du nog också att jag gör pga tidigare diskussioner. Sedan kan jag visst tycka precis vad jag vill. Det råder än så länge åsiktsfrihet i landet oavsett vilka skrivelser TS och SMFF/RCFF knåpar ihop.

    Man kan följa alla regler och ändå bete sig som en idiot mot andra på fältet eller så är man trevlig och aktsam mot varandra och hittar lösningar så att alla trivs. Med detta är INTE sagt att man måste bryta regler för det.

  5. #365

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Självklart har alla rätt till sin åsikt!
    Håller fullständigt med dig om att "så är man trevlig och aktsam mot varandra och hittar lösningar så att alla trivs."
    Vi ses på fältet framöver. Fortsatt trevlig sommar!
    /Michael

  6. #366

    Standard

    Ja vi får hoppas det. Än så länge har jag knappt haft tid att bygga klart nåt att flyga. Min Cularis skjuter jag nog fram ännu ett år...

  7. #367
    MasterZaps avatar
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    158
    Jobb
    Datorgrafik, rendering, 3d m.m.

    Standard

    Men "line of sight" beskriver bara en rymdgeometri. Står inget om att man faktiskt måste titta på dem. .. bara att man KAN se den (om man tar av goggles)

    /Z
    Zap Andersson | @MasterZap | Videos: http://www.youtube.com/user/ZapAndersson
    - - - - - - - - - - - - - - "The Ground is for Dead People" - - - - - - - - - - - - - -
    Admin i Facbookgruppen "FPV Sverige" och arrangör av http://KopterFest.com

  8. #368


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Flera av er har säkert, precis som jag, fått ett utskick från RC Groups idag avseende nytt, tänkbart regelverk för modellflyg i USA och som allra mest kommer att påverka FPV-flyget om det nu blir verklighet - http://www.rcgroups.com/forums/showt...ampaign=201407
    Har väl i o f s inget med våra regler att göra men som vanligt kan det ju "spilla över" lite tolkningar OM det nu skulle bli verklighet - bl a tolkningen av LOS om jag förstått debatten rätt. Men jag har ärligt talat inte hunnit läsa igenom hela tråden (f n 32 sidor) så jag kan definitivt ha missat nåt.
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •