Reklam

 
Sidan 2 av 19 FörstaFörsta 123456712 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 368

Ämne: Flygförbud?

  1. #21
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Zallisen Visa inlägg
    Har du inget som helst intresse kvar för att nöjesflyga då da? Jag trodde också jag bara skulle filma men det visade sig att det var kul att nöjesflyga också samt att alla andra som jag känner som filmar med multirotor även de nöjesflyger både med flygplan och multirotor. Finns ju filmnöjesflygning i gränslandet också med FPV-maskiner.
    Det ena utesluter inte det andra och tanken har slagit mig att köpa någon ARF warbird jag bara menar att för mig är det 2 helt olika företeelser och inte RC flyg utan i första hand en fotoplattform det är det jag försöker förmedla , jag förstår RC flygarna absolut och tycker det är fantastiskt det de håller på med för jag har själv varit där men för tillfället är det kicken med Multikopter filmande och fotande som gäller för min del och vägen dit att få allt tekniskt att funka
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  2. #22

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Problemet är nog inte att säkerhetsreglerna inom det organiserade flyget (klubbarna) skulle vara alltför diffusa utan det är nog det oorganiserade flyget som utgör den största risken för oss alla för där saknas ju av naturliga orsaker säkerhetsregler ö h t.
    Så att sikta in sig på att strama upp klubbarnas säkerhetsregler är nog nåt som inte leder så långt utan det gäller nog istället att få upp säkerhetstänkandet hos de oorganiserade flygarna eller ännu hellre få så många som möjligt att söka sig till klubbarna.
    Kan man inte hoppas att det finns oorganiserade som läser våra forum, man hittar ju t.ex. länkar på transportstyrelsens web. Då vore det ju bra om de hittade tydliga säkerhetsregler där det står t.ex. var och hur man får flyga utanför klubbfälten, t.ex inte på hög höjd i närheten av storflygplatser med liknande regler som för raketer, ballonger och lyktor men kanske inte tillstånd utan vara med i ett förbund istället:
    https://www.transportstyrelsen.se/Lu...janst/Raketer/
    Bara ett exempel, men det kanske klarnar vad jag menar när jag refererade till britternas regler:
    http://www.caa.co.uk/docs/33/CAP658%...une%202013.pdf

  3. #23

    Standard

    Bäst vore det om alla blev medlem i en klubb men så länge som klubbar är bundna av sina flygfält tror jag det är svårt. Måste till mer lokala aktiviteter, platser att träffas på och lokaler för aktiviteter. Det vore konstigt om man inte skulle kunna få kommunerna att ställa upp på detta, förklara för dom risker och fördelar och kalla det sport.
    Men sedan gäller att ta fram regler som gäller för alla kommuner och klubbar.
    Flyger gör vi all men med olika farkoster så splittra oss inte.

    Bert
    Difference between men and boys is the price of their toys

  4. #24


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    I en ideal värld har du säkert rätt Ingemar men tyvärr tror jag inte att många av de som är ointresserade av att kontakta flygklubbar verkligen kommer att läsa och ta till sig. Detta kan givetvis vara en förutfattad mening och i så fall är ingen gladare än jag.
    Det finns ju redan grundläggande rekommendationer inom RCFF - http://www.rcflyg.se/rcff/sakerhetsr...egler_RCFF.pdf och även inom SMFF - http://iof2.idrottonline.se/SvenskaF...kerhetsregler/. Dock är ju SMFFs rekommendationer huvudsakligen centrerade till regelverk vid flygning på RC-flygfält och det är ju knappast aktuellt för de som skippar klubbmedlemskap och flygning på klubbfält. Dessutom är ju SMFFs försäkring begränsad till att omfatta flygning på fält som är sanktionerade av resp klubb så där finns nog knappast nåt incitament att skriva rekommendationer för flygning utanför konventionella RC-fält. Detta hindrar ju i o f s inte att vi skribenter på detta forum själva sammanställer rekommendationer men att våra organisationer skulle skapa rekommendationer hur oorganiserade flygare skall förhålla sig till omgivningen tror jag inte så mycket på. Och som jag redan nämnt - säkerhetstänket på RC-fält är nog inte det mest akuta att ta tag i trots allt.
    Men alla initiativ är bra och kan dessa rädda oss ifrån nån skada så är det ju positivt. Sen är frågan vem som har ansvaret att informera just de oorganiserade flygarna för det torde knappast vara SMFF, RCFF eller resp klubbar... Och handlarna är ju idag spridda över hela världen så dessa kan vi rimligen inte heller ålägga nån informationsplikt. Helt lätt är det tyvärr inte.
    Till Bert vill jag säga att klubbarna kan visst sanktionera andra ställen som "godkända" flygplatser och för SMFF-klubbar är ju detta också nödvändigt för att försäkringsskyddet skall gälla. Överhuvudtaget är ju försäkringsfrågan i allra högsta grad aktuell när man flyger utanför gängse flygfält och då speciellt inom tätbebyggt område men jag är rädd för att detta inte ligger överst på agendan för många oorganiserade flygare.
    Och tyvärr så är det inte speciellt enkelt att engagera kommunerna numera och skall det lyckas i nån grad så måste man ha en rätt omfattande ungdomsverksamhet vilket nog inte många klubbar har idag, tyvärr. Så vi får nog räkna med att klara oss själva utan kommunal hjälp. Sen hjälper det nog inte att "kalla" nåt sport. Men de klubbar som är medlemmar i SMFF är ju också via FSF medlemmar i RF och därmed betraktat som ett idrottsklubb/förening - men tyvärr tror jag inte det har nån större betydelse gentemot kommunerna.
    Roger
    Senast redigerat av McRegor den 2014-02-18 klockan 19:21.

  5. #25

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    I en ideal värld har du säkert rätt Ingemar men tyvärr tror jag inte att många av de som är ointresserade av att kontakta flygklubbar verkligen kommer att läsa och ta till sig. Detta kan givetvis vara en förutfattad mening och i så fall är ingen gladare än jag.
    Det finns ju redan grundläggande rekommendationer inom RCFF - http://www.rcflyg.se/rcff/sakerhetsr...egler_RCFF.pdf och även inom SMFF - http://iof2.idrottonline.se/SvenskaF...kerhetsregler/. Dock är ju SMFFs rekommendationer huvudsakligen centrerade till regelverk vid flygning på RC-flygfält och det är ju knappast aktuellt för de som skippar klubbmedlemskap och flygning på klubbfält. Dessutom är ju SMFFs försäkring begränsad till att omfatta flygning på fält som är sanktionerade av resp klubb så där finns nog knappast nåt incitament att skriva rekommendationer för flygning utanför konventionella RC-fält.
    Roger
    Citerar transportstyrelsen https://www.transportstyrelsen.se/sv...uftfartyg-UAS/
    "Övrig verksamhet med obemannade luftfartyg kan betecknas som modellflyg om ändamålet är till exempel tävling, sport, hobby eller rekreation. I dessa fall rekommenderas att respektive modellflygförbunds säkerhetsföreskrifter för flygning följs."

    Ordet rekommendera kanske är svagt men då kan vi åtminstone hävda att det finns regler t.ex. om någon skulle få för sig att flyga i inflygningen till en flygplats. RCFF tillåter "nästan" detta i sina regler. Jag tror man ska vara tydligare i reglerna. SMFF lär inte bry sig i dagsläget, det håller jag med om men detta är ju RCFF forum jag skriver på.

    /Ingemar

  6. #26
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av IngemarTh Visa inlägg
    Citerar transportstyrelsen https://www.transportstyrelsen.se/sv...uftfartyg-UAS/
    "Övrig verksamhet med obemannade luftfartyg kan betecknas som modellflyg om ändamålet är till exempel tävling, sport, hobby eller rekreation. I dessa fall rekommenderas att respektive modellflygförbunds säkerhetsföreskrifter för flygning följs."

    Ordet rekommendera kanske är svagt men då kan vi åtminstone hävda att det finns regler t.ex. om någon skulle få för sig att flyga i inflygningen till en flygplats. RCFF tillåter "nästan" detta i sina regler. Jag tror man ska vara tydligare i reglerna. SMFF lär inte bry sig i dagsläget, det håller jag med om men detta är ju RCFF forum jag skriver på.

    /Ingemar
    Jag vet att det är en känslig fråga, men är RCFF ett förbund då enligt lagen eller regelboken eller vad vi nu skall kalla det?
    Superhero

  7. #27

    Standard

    Alla som försökt söka stöd från kommun och inte haft förutfattade meningar om det räck upp en hand. Jag har provat en gång, fick till både hus och tomt för en struntsumma. Det vill jag bara säga att fann ni någon ungdom där så glöm det. Nu blev det inget beroende på helt andra saker men det var gratis att fråga.

    Bert
    Difference between men and boys is the price of their toys

  8. #28

    Standard

    Så länge vem som helst kan köpa vad som helst så går ingenting att styra och reglera.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #29
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Huruvida RCFF är ett förbund eller ej är ju ganska ointressant. Belackare hävdar att vi inte är ett förbund - enligt Riksidrottsförbundets kriterier får vi inte ha direktanslutna medlemmar. Men vi strävar inte efter att ingå i RF - det är en förlegad form av föreningsliv och en koloss på lerfötter. Vi vill inte att huvuddelen av våra medlemmars pengar ska bekosta resor och traktamente för styrelsen. Vinsten av det är diskutabel. De pengar kommer till mycket större nytta ut i klubbarna där de lokala medlemmarna kan arrangera flygdagar och se till att klubbfältet är i topptrim. Så det behövs inga gubbar i klubbjackor som kommer på besök och "inspekterar" de lokala klubbarna.

    RCFF växer sakta men säkert. Vi har passerat 1000 medlemmar och har medlemmar från hela Norden. Vi blir starkare om vi ägnar oss åt kärnverksamheten - RC-hobbyn. Alla våra medlemmars avgifter går oavkortat till verksamheten. Vi tar inte ut några traktamenten eller bor på hotell på medlemmarnas bekostnad.

    Så till diskussionen om regelverk. Engelsmännen är ju kända för devisen att "varför göra något enkelt - om man kan krångla till det"... Min övertygelse är att det bästa är frihet under ansvar. Så länge vi kan påvisa en tydlig gräns mellan modellflyg - oavsett storlek och tyngd - och allt annat typ UAV, FPV, etc - så bör vi kunna hålla undan regelfantasterna. Som jag skrev tidigare - vissa slutar exempelvis inte att köra rattonyktra för att det är förbjudet. Däremot är det viktigt att civilkuraget hos oss andra slår till och att man tar nycklarna ifrån personen i fråga. Vi ska hålla efter i våra egna led och se till att våra medlemmar kan få så bra klubbfält som möjligt med god säkerhet och trivsel.
    Ove (AM) Nielsen

  10. #30


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Märklig jämförelse tycker jag mellan att vara spekulant på en tomt med hus på kommunal mark kontra att få bidrag i nån form till en RC-klubb som skall anlägga nån form av flygfält - och en klubb utan ungdomsverksamhet. Sen kan det förvisso skilja emellan kommuner och min egna erfarenhet är i det fallet att det kan vara enklare i mindre kommuner än i stora där det i praktiken är omöjligt utan omfattande ungdomsverksamhet. Jo - hyra mark kan man säkert få göra ändå men bidrag brukar vara svårare att få. Däremot brukar man inte ha mycket att säga till om beträffande hyreskostnaden och framtida höjningar och kontraktsändringar. Och det är definitivt egna erfarenheter, Bert.
    Och f ö är jag nog (tyvärr) benägen att hålla med Ålänning i hans senaste inlägg...
    Jo förresten - styra går ju att göra lagvägen men det vill vi ju helst undvika....
    Roger

  11. #31

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    En förening med medlemmar i hela Sverige kan nog kalla sig förbund, jämför med t.ex. fackförbund där i alla fall Sveriges Ingenjörer har direktanslutna medlemmar.

    Jag gick igenom en lång lista av bidragsmöjligheter för ett nytt fält, men alla krävde barn/ungdomsverksamhet och det är svårt i en klubb med 58 års medelålder. Och att hitta någon frivillig som vill börja jobba med att starta en ungdomsverksamhet verkar vara svårt.

    Apropå regler så har man nog än mer regler i Tyskland där en del modellflygklubbar till och med får utfärda certifikat till professionella uav piloter. Lite annat än det vi har i Sverige.

    /Ingemar

  12. #32

    Standard

    Försökte i det längst att hålla mig borta ifrån diskussionen, eftersom jag tycker jag lägger näsa i blöt i för många frågor här på forumet, men kan trots det inte avstå i varjefall.

    Har ju pysslat på med modellflyg i snart i ett år och upplevt upp gång och nedgång. Särskilt nedgång bildligt set vad gäller mina egna förmågor.

    Jämförelsevis gentemot andra hobbies måste jag säga att rc-flyget tillhör något av de mest välorganinserade hobbies/sporter jag varit i närheten av, med ett säkerhetstänkande långt utöver vad andra sporter har!

    Min egen ovetenskapliga analys är att hobbies och sporter ofta har en hög tolerans mot skador och dödsfall, så länge den håller sig inom sina egna utövare och för rc-flyget finns det en liten risk för att utomstående kan skadas vilket kan leda till eventuell negativa skriverier och än värre eventuella restriktioner.

    Jämförelsevis så kan vi ta budo och ridsport där ridsporten toppar i antalet döda och skadade, men där höjs inte antaler röster i kör för förbud och restriktion gentemot utövarna utan allt som oftast endast om djurskyddet. Antalet utövare är betydligt större, men mer för att visa på toleransen.
    Artikel från 2010:

    http://www.fokus.se/2010/11/ridtur-f...-an-kaftsmall/

    Detta torde sätta vår hobby/sport i en reell verklighet och kanske nyansera debatten.

    Vi har en god framförhållning i reglementen, men det allvarligaste vore om det började skadas icke utövare.
    Har sett en del bilder på propellerstrimlade armar och fingrar, men detta drabbar utövarna i första hand och där höjs inte ögonbrynen speciellt högt utanför modellvärlden. Inte mer än om någon råkar stoppa in fingrarna i grästrimmern hemma i trädgården.

    Tycker att det som ska poängteras är hur man undviker att utomstående kan skadas och vilka riskbedömningar som kan/ska göras utanför ett flygfält som uppfyller de uppställda kraven. Det finns vad jag vet inte idag ett formellt förbud att flyga rc-plan utanför ett klassat flygfält och så vill det flesta att det förblir och om rcff ytterligare hjälper till att informera hur man gör riskbedömningar och övervägande kanske man kan öka medvetenheten hos de som är "vildar".
    Senast redigerat av Medeashusse den 2014-02-19 klockan 04:54.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  13. #33

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    [QUOTE=Medeashusse;340043
    Tycker att det som ska poängteras är hur man undviker att utomstående kan skadas och vilka riskbedömningar som kan/ska göras utanför ett flygfält som uppfyller de uppställda kraven. Det finns vad jag vet inte idag ett formellt förbud att flyga rc-plan utanför ett klassat flygfält och så vill det flesta att det förblir och om rcff ytterligare hjälper till att informera hur man gör riskbedömningar och övervägande kanske man kan öka medvetenheten hos de som är "vildar".[/QUOTE]

    Du formulerar mycket bra det jag menar men kanske skriver lite korthugget. Finns det något bättre sätt att informera "vildar" än regler som många andra länder gör? Som utomstående har vi människor, djur, markfarkoster, luftfarkoster, natur, odlingar, byggnader etc. att förhålla oss till vilket är mer än vad de flesta andra hobbies har och därmed blir det mycket regler. Men de borde gå att ställa upp på en kortare form än vad britterna gör och finnas mer lättillgängligt här.

    Det finns nog ganska många "vildar" som läser här, iallafall fler än på SMFF motsvarande web och facebook där man istället diskuterar om att en klubb inte får ha mindre än tio medlemmar. Oj kanske lite "off topic" men jag kunde inte låta bli då jag ser mer och mer att RCFF har en funktion att fylla som inte SMFF har i dagsläget.

    /Ingemar
    Senast redigerat av IngemarTh den 2014-02-19 klockan 06:25.

  14. #34
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Ni är duktiga på att skriva om hur man skall följa reglerna, hur vore det om ni istället kom med tankar om rekrytering till modellflyget. Att vara paragrafryttare är lätt att gömma sig bakom men att komma med nya idéer och införa dem är svårt. Jag säger bara fy fan för sådana som håller på, skulle vilja ta er alla och stoppa er i ett brev och skicka er till ett kallare land. Använd er kreativitet till något vettigt istället och som inte skapar osämja och får ännu fler att fly klubbarna och förbunden.
    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  15. #35


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Ni är duktiga på att skriva om hur man skall följa reglerna, hur vore det om ni istället kom med tankar om rekrytering till modellflyget. Att vara paragrafryttare är lätt att gömma sig bakom men att komma med nya idéer och införa dem är svårt. Jag säger bara fy fan för sådana som håller på, skulle vilja ta er alla och stoppa er i ett brev och skicka er till ett kallare land. Använd er kreativitet till något vettigt istället och som inte skapar osämja och får ännu fler att fly klubbarna och förbunden.
    Ken
    Nu tror jag att du Kenneth vaknat på fel sida - och dessutom tycker jag faktiskt att du är väldigt oförskämd mot oss som diskuterar ämnet. Jag ser ingen osämja och det står dig själv fritt att också bidra med kreativa idéer istället för att skriva inlägg som det citerade ! Och nu handlade väl inte just denna tråd i första hand om hur man skall nyrekrytera... Man måste tåla att också diskutera ämnen som kanske inte är så bekväma för alla.
    Roger

  16. #36

    Standard

    Med risk att bli vakuumpackad och sänd till ett kallare ställe än här (-5 grader).
    Regler måste finnas, det ända är att få fler till klubbarna. Så länge som klubbarna inte kan tänka sig annat än flygplatser lär dom nog inte få fler dit. Jag tror att det kommer att öka med flyg som inte kräver flygfält.
    Jag kan bara tala för där jag bor, klubbens flygplats ligger i grannkommun. Det är ca 2 mil dit med bil, har man inte bil går det knappast att ta sig dit.
    Jag tror inte heller att kommun skulle lyfta på plånboken och betala klubbarna något så länge som medelåldern är ungdomar på 58 år.
    Min tanke var en plats, en äng att kunna träffas på där kommun har sagt sitt om flygning. Kan man sedan få till kommunal bänk, soptunna och bajamaja är det ju en bonus. Detta inom kommun där man lätt kan ta sig dit. Och en förening som håller i det men välkomnar alla dit.
    Difference between men and boys is the price of their toys

  17. #37


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej igen Bert,
    Om du hittar en bra plats att flyga på i din närhet, t ex nåt som kommunen anvisat, och är intresserad att vara med i klubben 2 mil bort så finns det alla möjligheter att du kan få denna plats godkänd som ett flygfält för just den klubben - om du är intresserad av detta och ditt "flygfält" bedöms lämpligt för våra lekar. Då flyger du där ibland och på det normala klubbfältet ibland där du förmodligen också träffar flera likasinnade. Dessutom får ju klubbens medlemmar ytterligare ett ställa att flyga på vilket inte verkar fel. Sen har jag personligen 16 km till klubbfältet men det stör mig inte speciellt mycket.
    Roger

  18. #38

    Standard

    Eftersom det finns förbund och organisationer som satt upp regler så bör vi aktiva utövare följa dessa, inte förespråka att man skall bryta mot dem.

    Blanda nu inte in ditt egna personliga tycke i detta sammanhang....

    Att man sedan _väljer_ att inte följa regler är en helt annan sak och det får var och en stå till svars för.

    En del tycker det är viktigt att förespråka att man skall strunta i reglerna vilket är galet.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  19. #39

    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hökaklubben - Halmstad

    Standard

    Viktigaste är väl att hitta ett sätt att upplysa och informera om reglerna men inte bara det utan om varför reglerna finns och vad de gör för nytta. Precis som vi redan beskrivit nyttan med en flygklubb.
    Är dock själv lite oinformerad på detta. Reglerna som finns i mina ögon just nu har bara ett ekonomiskt och ett militärt intresse bakom sig. Där finns inga regler baserade på integritet och säkerhet?

    Försöker få reda på mer om dem för jag jobbar lite på en informationssida för just detta.
    Senast redigerat av Zallisen den 2014-02-19 klockan 14:53.
    ________________________________________
    Mina maskiner

  20. #40

    Standard

    Håller med Zallisen.

    Eftersom det inte finns några direkta lagar (typ lagen om modellflyg) som styr förutom de som gäller de flesta aktiviteter man kan syssla med, så borde det primära vara att upplysa om vad man bör tänka på innan man skickar upp någon form av flygetyg.

    Ett klistrat inlägg på nybörjarsidan där man kort och sakligt informerar om saker att tänka på, utan att inveckla sig i allt för djupa diskussioner och ta till brösttoner skulle vara en början.

    Sprida kunskap istället för att ge pekpinnar och kanske skrämma bort folk ifrån hobbyn.

    Visst, en klubb är kanske att föredra men alla varken vill eller har möjligheten att bli medlem i en sådan och då är det väl bättre att lära ut säkerhetstänkandet.

    Det är trots allt inte förbjudet att ägna sig åt flygning utanför ett klubbflygfält lik väl som att jag kan ägna mig åt helt andra aktiviteter utan att vara ansluten till någon förening men fortfarande med ett personligt ansvar, där min hemförsäkring täcker upp för eventuella skadeståndskrav.

    Rcff uppmuntrar dessutom till enskild anslutning utan klubb och för min del är det nödvändigt då de närmsta klubbar ligger på 15 respektive 22 mils avstånd, enkel väg.

    Ibland kan diskussionen bli lite introvert och ett enkelt alternativ för att gå framåt kan utebli pga det.

    Snart är nybörjarforumet fullt av aspiranter, så fort vårsolen tittar fram.
    Senast redigerat av Medeashusse den 2014-02-19 klockan 17:30.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •