Reklam

 
Sidan 1 av 18 12345611 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 368

Ämne: Flygförbud?

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Standard Flygförbud?

    Var kommer detta med diverse flygande farkoster leda. Man behöver inte vara speciellt flygkunnig för att få en kamera på en flygande modell. Är nog så att det kommer att bli begränsningar om vi inte sköter oss, inte bara miljö tänkande utan den personliga integriteten mm.
    Min tanke var att försöka samla dessa modeller som inte kräver flygfält, organisera dessa i en förening och försöka få till ”lekplatser” av kommun.
    Det kommer att hända olyckor för hur mycket elektronik vi än stoppar i modellerna så kommer en del att ramla ner från himlen och orsaka skador.
    Problemet är väl att nå ut till dom som fått sin ”julkapp” och vill flyga, kan ju vara något för dom som säljer dessa att informera om.

    Öppen för diskussion.
    Difference between men and boys is the price of their toys

  2. #2

    Standard

    Det har och kommer alltid finnas 2 läger...en sida som vill göra rätt för sig - snacka tillstånd och sådant.

    sedan är det alla andra som skiter i det och flyger ändå...många flyger på ren okunskap - men alltför många struntar i regler trots att de känner till dem.


    Den senare kategorin är den svåraste att påverka - och det är de som kommer förstöra för alla andra

    (mina egna tankar och reflektioner efter flera års FTV-flygande och tjat om regler)
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  3. #3
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Luft Visa inlägg
    Kan ni berätta för mig vilka fördelar det skulle ge mig om jag skulle gå med någon sorts förening och sedan flyga runt på inhägnat område med min Quad. Ni behöver inte räkna med punkten med att jag förstör för andra när jag flyger utanför, för den kan jag redan. Men dom andra... (Obs! jag menar alvar. Jag vill verkligen veta precis som många andra jag flyger med)
    Fördelen med en klubb är många, utöver att det kan vara trevligt att träffa folk.

    Du kommer i början lära dig mängder om hur man hanterar sina RC-prylar. Varför man gör vissa saker och varför man inte gör andra saker. Forum är rena skämtet mot verkligheten. På nätet vet alla bäst och kan vara katiga, i verkligheten måste man visa att man har rätt. Först då lär man sig vad som funkar eller inte.

    Sen kommer du lära dig hur man uppför sig med andra flygare runt om, visa hänsyn, flyga på ett säkert sätt både för dig själv och andra. Det har man nytta av även utanför flygfältet om man nu vill köra FPV på någon mera spännande plats tex.

    En klubb gör det även möjligt för dig att använda saker som annars är utanför budgeten. Du kan tex ha tillgång till klubbstuga, bygglokal, grillplats, 230v för laddning på plats, mekbord, skärmtak, hangar, bra gräsklippare etc.

    Alla materiella ting går förvisso att argumentera bort, quad behöver inte klippt gräs, man gillar inte korv och laddar ändå alltid hemma. Men att man lär sig är ovärderligt och går inte att tjata bort på något vis eller med någon ursäkt.

    Sen finns det givetvis nackdelar också, men detta var lite fördelar.
    Superhero

  4. #4

    Standard

    Luft är en kategori2-person...som tyvärr bara ser till sitt egna intresse och inte sporten i sig.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  5. #5
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Sport var väl lite att ta i! Hobby kan jag sträcka mig till, sport är fysiskt.
    Ken

    I och för sig får man ibland gå och hämta grejorna ute på en åker.

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    Luft är en kategori2-person...som tyvärr bara ser till sitt egna intresse och inte sporten i sig.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  6. #6

    Standard

    Du är välkommen bort till din lokala klubb (MRFS) vi har inga idioter som ser ner på dom som kör FPV. Tycker att så länge man använder sunt förnuft så är det bara att flyga.

    Dom enda som skapar problem är dom som går och köper sig en phantom utan att ha en aning om hur den fungerar. Fast ännu värre är det med hobbybutiker som säljer dom utan att veta hur det fungerar (såg ett roligt exempel när jag var i en hobbybutik 2 mil från Malmö).

  7. #7

    Standard

    När man köper tex ett ARF-flyg eller en RC-heli så står det i bruksanvisningen hur man bör flyga. Dessvärre så kommer det sällan med bruksanvisningar med kines-skräpet som alla köper mer och mer. Hur ska dom veta?

    För många är hobbyn nåt skoj, de ser det mer som leksaker för vuxna än en seriös hobby, speciellt när grejerna blir mer och mer hanterbara av okunniga och att de blir mindre och mindre men ändå kan så mycket. Fördelen med mindre grejer är att de gör mindre skada.

    Om nån flyger in sin quad i min bil eller mitt husfönster eller i mitt huvud så ser jag det på samma sätt som att nån kastar liknande objekt in i min bil, mitt fönster eller mitt huvud. Straffas därefter eller ersättas. Man får inte kasta grejer på bilar, hus eller människor, ändå gör folk det.
    Så kanske det är dags förbjuda fotboll (lika bra förbjuda sporten, för fotbollen är ju inte farlig i sig), för en sån hamnade in i huset genom ett fönster en gång hos en bekant.

    Forum har sina fördelar, men helt klart är det bättre träffa folk på en klubb eller iaf träffa nån som håller på med hobbyn, som är insatt och kan berätta hur det är. Sen får var och en tolka det hur dom vill, det gör folk ändå. Vissa av er tycker säkert det är okej att inte följa regler ibland, inte händer det nåt, inte ser nån, inte märker nån, vad skulle det vara, osv. Vissa av er är tvärtom. Många använder sunt förnuft.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    329
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    När man köper tex ett ARF-flyg eller en RC-heli så står det i bruksanvisningen hur man bör flyga. Dessvärre så kommer det sällan med bruksanvisningar med kines-skräpet som alla köper mer och mer. Hur ska dom veta?

    För många är hobbyn nåt skoj, de ser det mer som leksaker för vuxna än en seriös hobby, speciellt när grejerna blir mer och mer hanterbara av okunniga och att de blir mindre och mindre men ändå kan så mycket. Fördelen med mindre grejer är att de gör mindre skada.

    Om nån flyger in sin quad i min bil eller mitt husfönster eller i mitt huvud så ser jag det på samma sätt som att nån kastar liknande objekt in i min bil, mitt fönster eller mitt huvud. Straffas därefter eller ersättas. Man får inte kasta grejer på bilar, hus eller människor, ändå gör folk det.
    Så kanske det är dags förbjuda fotboll (lika bra förbjuda sporten, för fotbollen är ju inte farlig i sig), för en sån hamnade in i huset genom ett fönster en gång hos en bekant.

    Forum har sina fördelar, men helt klart är det bättre träffa folk på en klubb eller iaf träffa nån som håller på med hobbyn, som är insatt och kan berätta hur det är. Sen får var och en tolka det hur dom vill, det gör folk ändå. Vissa av er tycker säkert det är okej att inte följa regler ibland, inte händer det nåt, inte ser nån, inte märker nån, vad skulle det vara, osv. Vissa av er är tvärtom. Många använder sunt förnuft.
    Jag kunde inte sagt det bättre själv, allt handlar om att ta ansvar och att förbjuda är inte rätt väg att gå.

    Kommer ihåg en grej från när grabbarna tävla i gokart. Stod och flög en kväll med en 300 gram parkflyer utanför husvagnarna när en mamma kom fram med i början en ilsken blick. Hon undrade om det verkligen var säkert det jag höll på med, hon lugnade sig när jag sa att en fotboll tar hårdare. Men det jag fann lustigt var att hon stod och hejade som en galning när hennes 9 åriga son körde i ett getingbo med andra nioåringar i 80 km/h med endast några plastboxar på karten och en hjälm på huvudet som skydd.

    Så jag förstår inte hetsande mot "olegitim" flygning för att någon tex hade som förslag att filma taket på TT när jag kan garantera att samma personer sätter sig bakom en bilratt och jag kan garantera att jag skulle hitta flera trafikbrott som dom säker begår (vilket alla gör...)

  9. #9


    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    180
    Jobb
    Automation på pappersbruk
    Klubb
    MFK Looping

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Luft Visa inlägg
    Det där med förbud kommer garanterat att fungera. Ett bra exempel på det är min hemstad Malmö där det är förbjudet att gå runt med pistol. Precis alla har slutat med det. Skönt faktiskt.
    Det är förbjudet att gå omkring med kniv också. Fungerar ju det med.

  10. #10

    Standard

    Det är fortfarande tillåtet att köra bil trots att många dör i trafikolyckor......
    Senast redigerat av mickmick den 2014-02-17 klockan 17:22.

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av mickmick Visa inlägg
    Det är fortfarande tillåtet att köra bil trots att många dör i trafikolyckor......
    Ja, ändå fast det är begränsat vart du ska köra.
    Difference between men and boys is the price of their toys

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hökaklubben - Halmstad

    Standard

    I början tänkte jkag också vara en kategori 2 bara. Jag vill ju bara flygfilma, varför ska jag har en flygklubb?
    Men efter att gång på gång blivit störd av nyfikna ungar när jag övade flygning i parken utanför lägenheten så bestämde jag mig för att göra ett besök borta på lokala flygklubbens fält istället.

    Där fann jag att det faktiskt visst förekommer en hel del "sport"evenemang inom modellflygning.

    Som det här:
    http://www8.idrottonline.se/RFKGripe...paHokaklubben/

    och det här:


    Jag träffade massa trevliga människor som tänker i samma banor som jag och blev medlem där. Jag utnyttjade att man kunde gratris få prova på och lära sig flyga flygplan också. Denna förmån utnyttjade jag och det var mycket givande och gör att jag nu kan flyga mina quad coptrar och filma betydligt bättre än förut.

    Sjönk in i träsket rejält och har nu flera stycken multicoptrar och flygplan samtidigt som jag bygger ännu fler tillsammans med nyfunna vänner.
    ________________________________________
    Mina maskiner

  13. #13

    Standard

    Kenneth E: Rc flyg är en sport, man kan tävla på många sätt.
    Peter_L: Man får bära kniv om situationen kräver det, fiske bland annat.
    Luft: Dig behandlar jag som du kallar dig men vill gärna tro att du innerhar sunt förnuft.
    henke2: Visst har du rätt men tror inte ni får alla som skulle må bra av lite gemenskap. Var själv ut och tittade på vad Järfällas flygklubb har och kan bara säga att det är att rekommendera.
    Men känner mig inte motiverad att åka 4,2 mil för att få flyga något som jag kan köra på en äng. När man en gång blivit biten av flygsporten så har man ett plan som kräver ett flygfält och då åker man dit.

    Bert
    Difference between men and boys is the price of their toys

  14. #14
    338federals avatar
    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    127
    Jobb
    Affärsbiträde samt OV i Sverige och Finland
    Klubb
    kanske egen i byn snart

    Standard

    Har blivit med i en klubb i närhetet men ids inte ta mig dit. När tillfälle ges så kommer jag ta en titt i klubbens flygplats och test flyga lite. Närheten i mina sträckor är ca 22mil enkel väg. Tar älven eller en äng och flyger hej vilt. Försöker att ha koll på skoter förare m.m. Kanske om 100år så har vi egen rcflyg plats i byn.

  15. #15

    Standard

    Nu vet jag inte hur man ska dra gränsen mellan leksaks modell och inte, det får väl bli vikten som avgör. Vad det gäller att få en fotboll eller en modell i huvudet såskulle jag nog välja fotbollen. Fotbollen har inte en till fler ilsket roterande plastbitar (propellrar).
    Visst ska det kunna flygas på en ängeller över vatten men inte bland folk och bostäder.

    Möjligt jag har fel men tror att tar inte vi första steget och tänka på säkerheten så kommer det lagar som förbjuder flyg på vissa ställen. Nu tror jag inte alla bryr sig för lagbrytare finns det. Händer en olycka med modell inom ett flygförbuds område så lär det inte dömas som en fotboll.

    Bert
    Difference between men and boys is the price of their toys

  16. #16

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Nimbus-Bert Visa inlägg
    Nu vet jag inte hur man ska dra gränsen mellan leksaks modell och inte, det får väl bli vikten som avgör. Vad det gäller att få en fotboll eller en modell i huvudet såskulle jag nog välja fotbollen. Fotbollen har inte en till fler ilsket roterande plastbitar (propellrar).
    Visst ska det kunna flygas på en ängeller över vatten men inte bland folk och bostäder.

    Möjligt jag har fel men tror att tar inte vi första steget och tänka på säkerheten så kommer det lagar som förbjuder flyg på vissa ställen. Nu tror jag inte alla bryr sig för lagbrytare finns det. Händer en olycka med modell inom ett flygförbuds område så lär det inte dömas som en fotboll.

    Bert
    Håller med om att vi borde ta första steget. Det finns de som tänkt ut vad gränserna går mellan lek och lite mer allvar t.ex. Britterna som har 7kg som viktgräns för det man kanske kan kalla lek och 20 kg med lite mer regler och 80, 150 kg med speciella regler.
    http://www.caa.co.uk/docs/33/CAP658%...une%202013.pdf

    Vi kanske kan bli påtvingade denna typ av regler om vi inte sätter upp lite bättre generella säkerhetsregler än idag. Nu är det ju upp till varje klubb eller individ att sätta reglerna ganska godtyckligt. Jag har fått lite mothugg tidigare för denna typ av förslag där man säger att reglerna är bra som de är, men jag är fortsatt tveksam.

    / Ingemar Thöörn

  17. #17

    mrblueshooters avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    36
    Jobb
    Sjukpensionär
    Klubb
    MFK Looping, Gävle/Norra Upplands Modellflyg Klubb

    Standard

    Man kan väl sammanfatta det hela med att det finns mycket att vinna på att ha en klubb bakom sig för likasinnat sällskap och tipps på plats som jag också håller på är tusen gånger mer värt en nät tipps.

    Poängen bakom det här med att förstöra för andra är ju som att ett antal tusen personer skulle gå ner på stan och öva utslag med sina golf set och då ibland träffa någon i huvudet eller förstöra egendom... Hur länge skulle det ta innan det uppkom någon lag som begränsade utövandet av golf?

    Det behövs helt enkelt en del strukturering för att inte folk av okunnighet ska riskera skada eller kränka andra.. och en klubb är ju ett utmärkt samlande av kunskap och erfarenheter och ger chans att få sina egna åsikter och göranden reflekterade av andra..
    MvH
    //Patrik Johansson

  18. #18


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Problemet är nog inte att säkerhetsreglerna inom det organiserade flyget (klubbarna) skulle vara alltför diffusa utan det är nog det oorganiserade flyget som utgör den största risken för oss alla för där saknas ju av naturliga orsaker säkerhetsregler ö h t.
    Så att sikta in sig på att strama upp klubbarnas säkerhetsregler är nog nåt som inte leder så långt utan det gäller nog istället att få upp säkerhetstänkandet hos de oorganiserade flygarna eller ännu hellre få så många som möjligt att söka sig till klubbarna. Och Jo - jag vet att inte alla oorganiserade flygare saknar säkerhetstänk men ni kan ju ändå se vad t ex Zallisen och mrblueshooter skriver ovan om vad det kan ge att komma med i klubbgemenskapen. Och jag vill fortfarande tro att tillsammans blir vi starkare. Och klubbar finns det redan i mängd så det viktigaste är nog inte att starta ytterligare en ny klubb såvida det inte saknas klubb på orten.
    Roger

  19. #19

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Problemet är nog inte att säkerhetsreglerna inom det organiserade flyget (klubbarna) skulle vara alltför diffusa utan det är nog det oorganiserade flyget som utgör den största risken för oss alla för där saknas ju av naturliga orsaker säkerhetsregler ö h t.
    Så att sikta in sig på att strama upp klubbarnas säkerhetsregler är nog nåt som inte leder så långt utan det gäller nog istället att få upp säkerhetstänkandet hos de oorganiserade flygarna eller ännu hellre få så många som möjligt att söka sig till klubbarna.
    Kan man inte hoppas att det finns oorganiserade som läser våra forum, man hittar ju t.ex. länkar på transportstyrelsens web. Då vore det ju bra om de hittade tydliga säkerhetsregler där det står t.ex. var och hur man får flyga utanför klubbfälten, t.ex inte på hög höjd i närheten av storflygplatser med liknande regler som för raketer, ballonger och lyktor men kanske inte tillstånd utan vara med i ett förbund istället:
    https://www.transportstyrelsen.se/Lu...janst/Raketer/
    Bara ett exempel, men det kanske klarnar vad jag menar när jag refererade till britternas regler:
    http://www.caa.co.uk/docs/33/CAP658%...une%202013.pdf

  20. #20
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    För mig personligen är det lite komplext efter att varit väldigt aktiv modellflygare mellan 1980 - 97 och flög det mesta som fanns på den tiden 1/4 skala helikopter osv så fick mitt intresse för foto mig att börja för 2 år sen ca med multikopter som öppnade en ny värld i foto - filmningens tecken , det jag kallar modellflyg är det ganska naturligt att vistas på ett modellflygfält under utövandet även om när vi tävlade i helikopter fixade ett litet eget ute på landet för effektiv träning , multikopter ligger väldigt i gränslandet även om man framför det via en RC anläggning för man kan starta och landa i stort sett varsomhelst och för mig är det en fotoplattform i första hand och en fotoplattform vill man fota och filma med intressanta och vackra platser , det ger nada att flyga runt på ett modellflygfält som det gör med det häftiga skalaflygplanet man lagt sin själ på en hel vinter , som någon redan sagt så är det givetvis det sunda förnuftet och inte flyga över folkmassor riskera egendom osv allt inom rimliga gränser såklart , vill jag filma något så får det bli när det går att göra det säkert annars avstår jag , problem kan såklart uppstå eftersom det blivit lättillgängligt utan nån kunskap och en nybörjare har kanske inte mina spärrar tyvärr och det är där man ska lägga krutet på information mm. exakt hur är inte så lätt

    Man ska kanske bilda multikopterklubbar som verkar för den delen av hobbyn jag vet inte
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •