Reklam

 
Sidan 18 av 19 FörstaFörsta ... 813141516171819 SistaSista
Resultat 341 till 360 av 368

Ämne: Flygförbud?

  1. #341


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Många upprörda känslor här men istället för att bli upprörd så kan man ju t ex läsa det dokument som sedan många år funnits på SMFFs hemsida - http://iof2.idrottonline.se/SvenskaF...rstPersonView/
    Alltså inga krav att en "FPV-pilot" själv skall kunna se modellen "utan visuella hjälpmedel" men däremot skall man ha en medhjälpare som kan göra detta.
    Det är i alla fall som jag uppfattar andemeningen i det dokumentet och vi skall nog inte penetrera varje bokstav i detta regelverk utan försöka förstå helheten istället. Det är trots allt inte granskat av Lagrådet utan skrivet av modellflygande amatörer som alla vi som skriver här på forumet också är.
    Roger

  2. #342
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Du pratade faktiskt med fler och sade uttryckligen att FPV flyg var förbjudet enligt styrelse beslut på RIPA. Och jag frågade då samtidigt också hur televerkaren(minns inte hans namn, men jag har träffat honom ett par gånger, flyger helikopter också) tog det beslutet.

    Har du gjort ett misstag får du väl stå för det, men här ser man också att egentolkningar kan skada för andra och ibland för en hel grupp. Jag är glad ändå.

    FPV varje dag är bra för magen!

    Citat Ursprungligen postat av trapperwolf Visa inlägg
    Hej kenneth det jag pratade med dig var Med "line of sight" menas att modellen är klart synbar utan hjälp av kikare eller liknande hjälpmedel för pilot eller pilotmedhjälpare.

    o inget annat så håll dig till sanningen o ni var bara 2st som jag pratade med o vi stod tillsammans
    o jag förbjöd inte flygning på vårat fält bara att säkerhetbestämernas efterlevs
    Mvh Leo
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  3. #343

    Anders_Ns avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    10
    Jobb
    Teletekniker
    Klubb
    Ripa Modellflygklubb

    Standard

    Hej Kenneth

    Jag är "Televerkarn" eller egentligen teleteknikern som du nämde :-) och jag heter Anders Nordahl. Precis som Mats Erlandsson skrivit så är det inte förbjudet att flyga FPV på Ripa fältet.

    Jag sitter själv med i styrelsen och var på mötet så det finns inga beslut om förbud. Vore ganska konstigt att bara ta fram ett sådant beslut då man kan se att detta är en stor del i dagens utveckling inom hobbyn.

    Det som vi vill är att det ska vara kul och säkert att flyga på vårat fält. Olycker kan alltid hända oavsett hur noga man är men med lite sunt förrnuft kommer man långt.

    Så självklart är alla välkommna till vårat fält.

    Mvh Anders Nordahl

  4. #344

    Standard

    Det intressanta och troligen typiska i detta fallet är meningstolkningar - vilket tycks finnas överallt.

    Ytterligare en sak att fundera på vad gäller LOS för FPV dvs att ha spotters

    ponera att vi skall flyga 10 mil TOR - inte riktigt LOS eller hur....inte ens med bra syn...

    Om man då placerar ut spotters var 500e meter längs flygvägen är det helt plötsligt OK att flyga 10 mil...för det finns inget som säger att spottern skall stå bredvid piloten...

    Viktigt är dock att spottern kan kommunicera med piloten och det löser man lätt med mobiltelefon, komradio eller bengalisk eld
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  5. #345
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    Det intressanta och troligen typiska i detta fallet är meningstolkningar - vilket tycks finnas överallt.

    Ytterligare en sak att fundera på vad gäller LOS för FPV dvs att ha spotters

    ponera att vi skall flyga 10 mil TOR - inte riktigt LOS eller hur....inte ens med bra syn...

    Om man då placerar ut spotters var 500e meter längs flygvägen är det helt plötsligt OK att flyga 10 mil...för det finns inget som säger att spottern skall stå bredvid piloten...

    Viktigt är dock att spottern kan kommunicera med piloten och det löser man lätt med mobiltelefon, komradio eller bengalisk eld
    Så gör man kommersiellt då man måste flyga långa sträckor. Då placerar man ut folk efter sträckan med egna sändare.

    På ett modellflygfält så är det nog bara inom RCFF du skulle kunna göra som du beskriver, SMFF tillåter väl bara flygning på avsedda fält.

    //Matte

  6. #346
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Hej Anders,

    Tack för din kommenterar, ser fram att besöka Ripa i sommar.
    Ken




    Citat Ursprungligen postat av Anders_N Visa inlägg
    Hej Kenneth

    Jag är "Televerkarn" eller egentligen teleteknikern som du nämde :-) och jag heter Anders Nordahl. Precis som Mats Erlandsson skrivit så är det inte förbjudet att flyga FPV på Ripa fältet.

    Jag sitter själv med i styrelsen och var på mötet så det finns inga beslut om förbud. Vore ganska konstigt att bara ta fram ett sådant beslut då man kan se att detta är en stor del i dagens utveckling inom hobbyn.

    Det som vi vill är att det ska vara kul och säkert att flyga på vårat fält. Olycker kan alltid hända oavsett hur noga man är men med lite sunt förrnuft kommer man långt.

    Så självklart är alla välkommna till vårat fält.

    Mvh Anders Nordahl
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  7. #347

    Standard

    Vill ha klargjort så man slipper gnället nu när man är på Ripa.

    FPV med användning av googles är det tillåtet eller inte? Behöver ett svar av någon i rcffs styrelse. Tycker personligen att reglerna är självklara och att det är tillåtet men det gör ju inte alla andra.

  8. #348
    MasterZaps avatar
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    158
    Jobb
    Datorgrafik, rendering, 3d m.m.

    Standard

    Troligen för att jänkarna fått spatt. ..?
    Zap Andersson | @MasterZap | Videos: http://www.youtube.com/user/ZapAndersson
    - - - - - - - - - - - - - - "The Ground is for Dead People" - - - - - - - - - - - - - -
    Admin i Facbookgruppen "FPV Sverige" och arrangör av http://KopterFest.com

  9. #349
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    De gamla reglerna gäller fortfarande. Så det är bara att köra på!
    Flyg annars på andra sidan staketet. Jag kommer på onsdag och röjer med min okta.
    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  10. #350

    Standard

    jo ja vet vad reglerna säger men som du vet så kan inte alla tolka dom så därför så vill jag ha det klargjort av en i styrelsen så när (inte om) diskussionen kommer upp så är det bara att vissa och sen så kan dom inte säga något.

  11. #351


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det torde väl vara nån i Ripas styrelse som får svara på frågan kan jag tro för RCFF äger ju inga fält - det gör resp klubb.
    Roger

  12. #352

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av neu Visa inlägg
    Vill ha klargjort så man slipper gnället nu när man är på Ripa.

    FPV med användning av googles är det tillåtet eller inte? Behöver ett svar av någon i rcffs styrelse. Tycker personligen att reglerna är självklara och att det är tillåtet men det gör ju inte alla andra.
    Neu det är helt OK, vi har dock en diskussion i styrelsen om just FPV med googles och hur reglerna egentligen är. Det råder otydlighet om man måste ha en spotter bredvid sig eller inte, om det är ok att kunna se planet LOS när man tar av sig googles eller om en spotter bredvid måste vara den som hela tiden ser LOS.

    Så länge RIPA inte har några andra regler lokalt så skall det inte vara några problem.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  13. #353

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Det torde väl vara nån i Ripas styrelse som får svara på frågan kan jag tro för RCFF äger ju inga fält - det gör resp klubb.
    Roger
    förra gången diskussionen kom upp så hänvisade en viss person till rcffs regler och påstod att dom förbjöd googles så därför som jag vill ha klartecken från rcff.

    Citat Ursprungligen postat av DrHanke Visa inlägg
    Neu det är helt OK, vi har dock en diskussion i styrelsen om just FPV med googles och hur reglerna egentligen är. Det råder otydlighet om man måste ha en spotter bredvid sig eller inte, om det är ok att kunna se planet LOS när man tar av sig googles eller om en spotter bredvid måste vara den som hela tiden ser LOS.

    Så länge RIPA inte har några andra regler lokalt så skall det inte vara några problem.
    Tack!

    Det med spotter tycker jag inte gör någon direkt nytta så länge man flyger själv eller med någon som har koll (flyger ofta med andra och har aldrig haft några kollisioner i luften). Visst tappar man bilden så kan det va bra att ha någon som pekar var den ligger men oftast så har man lite koll själv.

    Jag vet att jag kan se och flyga min Epp-fpv upp till 1000m bort så jag går på meterna som min OSD säger. Lättare och säkrare än att dra av glasögonen hela tiden för att kolla så man inte är utanför LOS.

  14. #354


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Till sist så lär det ändå vara klubbens egna regler/regeltolkningar som styr så ett uttalande från Ripa vore nog på sin plats i detta fall i synnerhet som att även RCFF är tveksamma om vad som skall gälla.
    Sen är det min bedömning att om man tappar kontakten med en FPV-kärra via video-länken på 1000 m avstånd så lär det bli svårt att "hitta" kärran på himlavalvet via sin normala syn - det är i alla fall min egen erfarenhet efter många års LOS-flygning. Det räcker att man behöver kolla nåt runtomkring så kan det vara jäkligt svårt att "hitta" t ex en segelkärra bara några hundra meter bort i skyn.
    Roger

  15. #355

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ripa Visa inlägg
    Hej Kenneth!

    Utan att veta vem du pratat med och vilken information du fått, kan jag som ordförande för Ripa Mfk dementera det du skriver.
    Frågan om något förbud för FPV har över huvud taget inte diskuterats, vare sig på klubb eller styrelsemöte, vi har dock informerat klubbens medlemmar, vid såväl klubbmöte som i det senaste medlemsbrevet (se infogad text nedan), och då påtalat vikten av att följa
    klubbens fält och säkerhetsregler samt flygområde, detta av två anledningar.

    1. Säkerheten får aldrig sidosättas
    2. Klubben måste säkerställa full tillgänglighet till flygfältet utan restriktioner p.g.a. buller, något som alla piloter måste respektera.

    Text nedan inklippt från medlemsbrev Nr 2 2014-03-17

    FLYG och FÄLTREGLER
    Modellflygets framtid och utveckling debatteras flitigt på landets båda modellflygforum, att vår hobby kommer att få ett tuffare regelverk i framtiden står nog rätt klart, frågan är när, och vilka begränsningar som införs.
    Dessa diskussioner borde inte vara föremål för diskussion, detta under förutsättning att alla utövare måste inse att modellflyg skall utövas på ett säkert sätt och på säker plats.

    Alla modellflygklubbar har skapat fält och flygregler för att utveckla föreningarna med ordning och reda, detta i kombination med vanligt sunt förnuft borde räcka långt, och för alla kategorier av utövare på modellflygfältet.

    • Alla som flyger på Ripa Modellflygfält skall följa klubbens fält och säkerhetsregler.
    • För att flyga ensam måste man vara försäkrad genom SMFF eller RCFF.
    • Flyg med förbränningsmotordrivna modeller får endast ske mellan kl. 9.00 - 21.00
    • Bullriga maskiner har medfört restriktioner på många modellflygfält, på Ripa gäller max 85 db på 10 m.
    • Flygområdet skall följas även om man är ensam pilot på fältet
    • Alla husdjur som vistas på modellflygfältet skall vara kopplade på ett av ägaren kontrollerat sätt, alternativt vistas inom inhägnat område, typ förtält, eller hundgård vid husvagn
    • Alla flygningar skall skrivas in i loggboken, detta för att veta vem som flugit på fältet och när detta skett.

    I övrigt skall alla som flyger på Ripa följa klubbens Fält och säkerhetsregler

    Mvh
    Mats Erlandsson
    Hej!

    Hänvisar svar på frågan från Ripa Mfk genom det inlägg som gjordes den 26/4, klubben har därefter ställt frågan om övergripande regeländringar till säväl SMFF som RCFF, och för vilka vi fått svar att så inte skett.

    SMFF RCFF´s regelverk för att försäkring skall gälla

    Ripa mfk´s fältregler

    Ripa mfk´s flygområde

    Modellflyg skall utövas med glädje och säkerhet, välkomna till Ripa!

    Mvh
    Mats Erlandsson
    www.ripamfk.com

  16. #356
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Vet inte varför frågan kommer upp igen, kan det bero på dålig information?
    Reglerna är tydliga som de är utan att de behöver förklaras ytterligare. Problemet är att egentolkningar kommer fram med hjälp av dåligt pålästa medlemmar/icke medlemmar som därför skapar egna regler.
    Håll huvudet kallt och flyg säkert.
    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  17. #357

    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    10
    Jobb
    Pilot
    Klubb
    Sigtuna MFK

    Standard

    Vill bara inflika att de gånger det har varit FPV-farkoster i luften samtidigt så har de flugit utan spotter och jag kan inte flyga mina helisar som jag vill när det finns de som flyger utan LOS i luften, det är helt omöjligt att flyga FPV och ha koll på vad som flyger in från sidan, underifrån, uppifrån eller bakifrån!

    Jag var på Habo Helimeet och det var några FPV-multisar där, en försvann okontrollerat på hög höjd, de andra var väldigt jobbiga att hålla reda på för min caller, de flög oftast utan spotter utan att någon sa ifrån, det vore bättre om de inte flög samtidigt som vanliga helisar!

    Reglerna är för övrigt glasklara i min värld iaf, kör du FPV så ska det stå en spotter bredvid och ha koll på andra farkoster och människor! Ska man flyga längre bort så krävs tillstånd mm.

  18. #358
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Och hur flyger du om du inte har koll på omkringflygande farkoster? Flyger du 3D? Är det vanlig typ konstflygning bör du ha all tid i världen att hålla lite koll på omkringflygande farkoster. Man bör kunna flyga minst fyra stycken samtidigt utan att det stör varandra annars brister det i rutinerna om att kommunicera mellan varandra när det flygs och det är en anledning till att det finns pilotruta just för att prata och informera varandra när man flyger. Oavsett typ av farkost.
    Ken

    Citat Ursprungligen postat av Jocke_B Visa inlägg
    Vill bara inflika att de gånger det har varit FPV-farkoster i luften samtidigt så har de flugit utan spotter och jag kan inte flyga mina helisar som jag vill när det finns de som flyger utan LOS i luften, det är helt omöjligt att flyga FPV och ha koll på vad som flyger in från sidan, underifrån, uppifrån eller bakifrån!

    Jag var på Habo Helimeet och det var några FPV-multisar där, en försvann okontrollerat på hög höjd, de andra var väldigt jobbiga att hålla reda på för min caller, de flög oftast utan spotter utan att någon sa ifrån, det vore bättre om de inte flög samtidigt som vanliga helisar!

    Reglerna är för övrigt glasklara i min värld iaf, kör du FPV så ska det stå en spotter bredvid och ha koll på andra farkoster och människor! Ska man flyga längre bort så krävs tillstånd mm.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  19. #359

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jocke_B Visa inlägg
    Vill bara inflika att de gånger det har varit FPV-farkoster i luften samtidigt så har de flugit utan spotter och jag kan inte flyga mina helisar som jag vill när det finns de som flyger utan LOS i luften, det är helt omöjligt att flyga FPV och ha koll på vad som flyger in från sidan, underifrån, uppifrån eller bakifrån!

    Jag var på Habo Helimeet och det var några FPV-multisar där, en försvann okontrollerat på hög höjd, de andra var väldigt jobbiga att hålla reda på för min caller, de flög oftast utan spotter utan att någon sa ifrån, det vore bättre om de inte flög samtidigt som vanliga helisar!

    Reglerna är för övrigt glasklara i min värld iaf, kör du FPV så ska det stå en spotter bredvid och ha koll på andra farkoster och människor! Ska man flyga längre bort så krävs tillstånd mm.
    '

    Det va lite bekymmer i habo det blev förhållanden som jag inte tänker ställa upp på igen.

    1. vi hade avtalat en spotter för varje flygning men antingen fick man be om information eller så hade spottern försvunnit, inte alls bra, det va inget roligt att försöka smyga in maskinen utan att få någon som helst information.

    2. den där quaden som flög iväg försvarar jag inte för det är vågat att flyga så långt bort på 2,4 med folk runt omkring MEN
    problemet va att han gick för lågt bakom en kulle alltså på en höjd på ca 2 meter , det är lätt att förvränga för att få det att låta värre men undvik gärna det här om du nu inte anser att 2 meter är hög höjd.

    är helt övertygad om att reglerna i habo kommer justeras till nästa år och jag kommer om jag är där ha en spotter som jag känner och litar på .
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  20. #360

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ripa Visa inlägg
    Hej!

    Hänvisar svar på frågan från Ripa Mfk genom det inlägg som gjordes den 26/4, klubben har därefter ställt frågan om övergripande regeländringar till säväl SMFF som RCFF, och för vilka vi fått svar att så inte skett.

    SMFF RCFF´s regelverk för att försäkring skall gälla

    Ripa mfk´s fältregler

    Ripa mfk´s flygområde

    Modellflyg skall utövas med glädje och säkerhet, välkomna till Ripa!

    Mvh
    Mats Erlandsson
    www.ripamfk.com
    De där sk reglerna måste vara för SMFF inte RCFF. Det står bla viktkrav samt krav på 2.4GHz för RC. Viktkravet har jag iofs inget emot, tycker tom att det är satt ganska högt. Varför ska RC-kärror, oavsett FPV eller ej, behöva väga så mycket? Att radiostyrning enligt de där sk reglerna begränsas till 2,4GHz känns lite förlegat.

    Spotter vet jag att folk (oftast de som inte flyger FPV) tycker är viktigt men som jag tycker är rätt onödigt såvida man inte flyger många samtidigt och då bör kanske samtliga, oavsett om man flyger FPV eller ej, ha en spotter/caller. Men det där tycker jag oftast ryms inom sunt förnuft. När jag flyger FPV har jag alltid verbal kontakt med andra i luften och vi hör av med varandra var vi befinner oss både i XY samt Z-led och hittills har det fungerat mycket bra.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •