Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: förlänga min helical

  1. #1

    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    82
    Jobb
    Försvarsmakten

    Standard förlänga min helical

    Jag kollade runt lite och undrar om man kan använda kjell o co förlängnings sladd http://www.kjell.com/sortiment/dator...gskabel-p68459
    Går det att använda till 5.8ghz? vad är skillnaden på rg58 och rg316? om detta inte fungerar så vad använder man då? allt sitter I min väska och jag vill flytta antennen upp I luften en meter eller så

  2. #2
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Både RG58 och RG316 har en impedans på 50 Ohm så det funkar med båda. Dock är RG58 bättre lämpad för höga frekvenser men på korta kabellängder har det i praktiken nästan ingen inverkan.

  3. #3
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Ett bättre alternativ än att förlänga antennkabeln är om du kan flytta upp mottagaren och i stället förlänga A/V-kabeln från mottagaren.

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    82
    Jobb
    Försvarsmakten

    Standard

    Tack för svaren, jag gör nog det istället och då kan man ha mottagaren på en tripod

  5. #5

    Standard

    Förlänga din helical... finns det inte piller för sånt eller pump.

    Skämt åsido så rekommenderar jag att inte köra på RG58, RG316 är bättre för högre frekvenser. För alla typer av koaxer, kontakter och kablar så beställer jag från följande ställe, otroligt enkelt att speca vad man vill ha. Välj kabeltyp, längd och kontakter och sen dyker de upp en på vecka lite drygt. Jag tycker även att de håller god kvalitet och bra att ha och göra med. Om man har specat fel så tar de kontakt för förtydligande eller för att förslå alternativa lösningar.

    http://www.rfsupplier.com/CustomCoaxWizard.php

    Men jag inställer även med att det nästan alltid är bättre att förlänga A/V-kabeln istället. Förlusterna är förhållandevis mindre där än i antennkabeln. Det är dock inte alltid det går bra och jag har utan problem kunnat förlänga ca 20-30cm i min markstation.

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    82
    Jobb
    Försvarsmakten

    Standard

    hahahaha jo nog finns det piller för det mesta. Jag gör som ni tipsar om, förlänger A/V kabeln istället. Knipsa ni kontakterna och A/V kablage? köpte fel på biltema.
    Var sätter ni mottagaren någonstans? Funderar på en tripod men det blir en hel massa prylar att bära med sig, Väska, Tripod och till slut vital del copter

  7. #7
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Om du scrollar ner en bit i denna tråd så ser du mina nuvarande lösningar.
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...der-tips/page3

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •