Reklam

 
Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 61

Ämne: Regler för FPV flygning inom RCFF och SMFF

  1. #41
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Och detta kommer kosta både SMFF och RCFF. Så enkelt är det.
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  2. #42

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av MagnusStrömqvist Visa inlägg
    Fpv licens JA, med försäkring och tillhöra modellflyggrenen. Låter riktigt bra. Sållar vi ut pappskallarna ala "phantom på stan"
    Ja, eller hur.....!
    Vem skall utfärda NEU's licens? Den han visar upp när han kör över Turning Torso, eller i Malmös parker ha ha ha.
    Jag som är "Pappskalle" skulle så klart vilja få samma licens-utfärdare eftersom jag ägde en Phantom förra sommaren och därmed enligt sekten här räknas som idiot. Dock körde jag mest ute på åkrar och över gräsmattor med den.

  3. #43

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Luft Visa inlägg
    Ja, eller hur.....!
    Vem skall utfärda NEU's licens? Den han visar upp när han kör över Turning Torso, eller i Malmös parker ha ha ha.
    Jag som är "Pappskalle" skulle så klart vilja få samma utfärdade eftersom jag ägde en Phantom förra sommaren och därmed enligt sekten här räknas som idiot. Dock körde jag mest ute på åkrar och över gräsmattor.
    vilken sekt är det du pratar om ? är det dom som vill ha uppmärksamhet eller dom som verkligen gillar modellflyg i alla dess former här du menar?

    Vet inte om dom folken som är så gnälliga här är medlemmar i några klubbar som har kraftiga problem eller vad felet är?
    i dom tre klubbar jag är med i så välkomnas alla och det anordnas kul fpvflygning utan bekymmer och los , vad är era bekymmer?
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  4. #44


    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    123
    Klubb
    Eslövs MFK, RFK Gripen,

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Luft Visa inlägg
    Ja, eller hur.....!
    Vem skall utfärda NEU's licens? Den han visar upp när han kör över Turning Torso, eller i Malmös parker ha ha ha.
    Jag som är "Pappskalle" skulle så klart vilja få samma utfärdade eftersom jag ägde en Phantom förra sommaren och därmed enligt sekten här räknas som idiot. Dock körde jag mest ute på åkrar och över gräsmattor.
    Gjorde samma miss, tänkte att nu gnälls det ju faktiskt inte bara utan läggs lite energi på det hela. (Jo man kalla mig en 10 åring men det får man ta) Men så råka jag gå in o kolla tuben man stolt länkade till.... jodå så att.

  5. #45

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    vilken sekt är det du pratar om ? är det dom som vill ha uppmärksamhet eller dom som verkligen gillar modellflyg i alla dess former här du menar?

    Vet inte om dom folken som är så gnälliga här är medlemmar i några klubbar som har kraftiga problem eller vad felet är?
    i dom tre klubbar jag är med i så välkomnas alla och det anordnas kul fpvflygning utan bekymmer och los , vad är era bekymmer?
    Sekt = dom som dissar allt dom själva inte håller på med.
    Många här frågar snällt om nybörjar-prylar eller om tips för att förbättra sina pappskallemaskiner.
    Jag är inte med i någon klubb p.g.a "svalt" mottagande när jag sökte kontakt så den biten har jag ingen aning om. Därmed missar jag alla goda tips och förslag till hur jag bör uppföra mig i luften för att inte förstöra för andra.

  6. #46

    Standard

    Hur ska man få folk att veta att det behövs licens?
    Jo man säger till så att det finns en regel som tvingar butiken att informera kunden. Självklar är det inget vi kan göra men om det skulle bli på tapeten med nya regler för ts så är det lämpligt att föreslå dessa regler då dom har mer makt än oss.

    Varför skulle dom följas?
    För mig så handlar det mer om skilja oss (dom som kan flyga) från dom som inte kan flyga utan en gps.
    Om ts blir inblandad som kommer det förmodligen att bli straffbart om man inte följer reglerna (både om vi har fpvlicens eller om ts sätter sina egna regler) sen om någon kommer jaga dom som inte följer dom är jag inte så säker på.

    Förbunden skulle ha gett utvalda personer tillstånd att utfärda fpvlicens och dom skulle ha varit placerade runt om i hela landet.

    TT videon var mer planerad än du någon sin skulle kunna tänka dig. Parken not so much. Har aldrig sagt att dom var lämpliga och jag skulle förmodligen inte göra om det.

    Ingen har sagt att alla som äger en phantom är idioter MEN idioterna som flyger fpv flyger näsan alltid en phantom.



    För övrigt så har jag inte hört något om att du har kontaktat MRFS (närmsta klubben) så vet inte vad för svalt intresse du pratar om men du är alltid välkommen som alla andra.

  7. #47

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Luft Visa inlägg
    Sekt = dom som dissar allt dom själva inte håller på med.
    Många här frågar snällt om nybörjar-prylar eller om tips för att förbättra sina pappskallemaskiner.
    Jag är inte med i någon klubb p.g.a "svalt" mottagande när jag sökte kontakt så den biten har jag ingen aning om. Därmed missar jag alla goda tips och förslag till hur jag bör uppföra mig i luften för att inte förstöra för andra.
    Sekten här tycker jag isåfall endast innefattar några få personer.

    Tråkigt att du känt så man missar mycket om man håller sig utanför klubbar erfarenheten som finns där är enorm.

    Phantom eller ej alla börjar någonstans.
    Uppstyrt redan från tillverkare borde det vara. en butik som inte informerar korrekt ska inte få sälja. Samma krav som rättigheter på krogen missbruk = stopp på försäljning
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  8. #48
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Du borde bli politiker. Sidsteppade varenda fråga. Duktigt! Och inte ett vettigt svar får vi. I rest my case.
    Senast redigerat av MagnusStrömqvist den 2014-08-03 klockan 00:14.
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  9. #49


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Om jag förstått det som tidigare informerats från både RCFF och SMFF så är styrkan med nuvarande modellflygdefinition bl a att vi slipper inblandning från TS med den administration och de kostnader det skulle medföra. Fråga t ex en privatflygare eller segelflygare vad det kostar för dom årligen... Vi modellflygare har stor frihet i detta land men vi måste nog räkna med att det alltid kommer att finnas yttre begränsningar och dessa får vi nog helt enkelt acceptera. Vill vi inte det så återstår som Michael säger att "nån" tar tag i detta, samlar ihop information, åsikter och mycket bra argument, förankrar resultatet hos resp förbund och sen tar upp önskemålen med TS för att se om även dessa tillmötesgår förändringsönskemålen. Nån annan väg att gå har jag svårt att se att det finns för att nå önskade förändringar. Men det är just denna "nån" som måste vara beredd att dra ett stort lass för att ha en möjlighet att komma framåt - alltså klassiskt ideellt förenings/förbunds-arbete.
    F ö har jag också förstått att det är en stark rekommendation från de som förhandlat med TS att INTE skapa nån form av "certifikat/flyglicens" som skall registreras officiellt hos TS eftersom detta automatiskt kommer att medföra bl a större kostnader via en mera omfattande kontrollapparat.
    Roger

  10. #50

    Standard

    Tanken med fpvlicens är att det bara är för flygning utanför LOS för att inte påverka vanligt modellflyg.

    Det är bara en tanke. Är ju ingen annan som har några idéer tycker det är mest pajkastning ungefär som politikerna gör.

  11. #51


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    neu - alltid bra med konstruktiva förslag men det jag ville säga var att man tycks vara väldigt rädd för nåt som heter licens/certifikat eller nåt liknande för det kan enligt bl a SMFF få tråkiga, och dyrbara, följder. Vi hade nåt liknande tidigare för RC-flyg - det s k RC-certifikatet - men den benämningen togs bort av SMFF p g a risken att sätta igång en omfattande kontrollapparat via TS om jag förstod det rätt. Man vill nog helt enkelt försöka undvika att blanda in TS i vårt modellflygande vilket jag personligen tycker är en bra ansats.
    Roger

  12. #52
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Ja det är ju bara titta på UAS-tillstånden och kostnader kring dom och regelverk.

    //Matte

  13. #53

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Jag vet inte vad ett certifikat skulle få för nytta, här nämns att det kan stoppa dem som inte har kunskapen eller är lämpade.
    Ja då måste man ju få alla butiker att ställa upp bakom detta och sedan måste vi införa ett förbud att köpa produkter utanför sveriges gränser alt. se till att alla butiker i värden bara får sälja till dem med fpvcert. Detta bör ju rimligen gynna våra svenska handlare
    Och visst är det så att så fort man tagit ett körkort så är man lämpad att framföra en bil och det finns ju ingen som bryter mot några regler i trafiken.
    //Lasse

  14. #54

    Standard

    Om det nu mot förmodan skulle bli ett förbud så är det ytterligare en regel som många kommer att bryta mot. Det kommer inte hjälpa någon framåt - tvärtom för då skull alla plötsligt flyga illegalt och mörkertalet bli enormt. Troligen kommer ingen alls sluta flyga FPV pga ett nytt förbud.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  15. #55


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Nu skall vi väl inte tro att det blir ett totalförbud men i så fall måste ju konsekvensen bli att även nyförsäljningen stoppas och på det sättet så är det nog främst de riktigt intresserade som fortfarande kan skaffa/bygga denna utrustning så "okunniga" flygare som köper grejor bara för att det ser lattjo ut torde bli färre. Men åter - totalförbud har jag svårt att se att det blir även om man aldrig vet vad politiker beslutar eftersom de ibland tenderar att ta populistiska beslut.
    Roger

  16. #56

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Risken för totalförbud är nog liten just genom "inom synhåll" regeln för modellflyg som finns i många länder enligt Wikipedia. Exempel: UK, Tyskland, USA, Canada, Australien.

  17. #57

    Standard

    Om USA får bestämma (FAA) så är risken för totalförbud stor - om dessa regler trillar ner på lilla Sverige får vi se - mycket lobbying pågår i USA fn...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  18. #58
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jo, i USA är de rädda för sin egen skugga, det kan var en taliban!.

    Såg en video, häromdagen när en fpv flygares mk blev nerskjuten, de är inte riktigt kloka över där.

    Vi måste få bort den farliga stämpeln som våra drönare har, kanske visa upp oss alla på köpcentrum runt om i landet och där visa vad det handlar om. Jag tror att körkort för fpv kan vara en ide, men hur skall det se ut. Något jag inte förstår är varför det skall vara certifikat på de som kör kommersiellt, blir det bättre och säkrare för oss andra att de betalar denna avgift, det finns ju inte ens ett krav på hantering i denna avgift! Som jag säger det blir endast kaffe pengar, hade de arbetat för att utveckla denna del av farkosts framförande hade jag gärna betalt dessa pengar, men nu?

    Jag tror att vi behöver gå ihop med SMFF och skapa en ny gren där man man påverkar myndigheten och endast en myndighet, somdet verkar nu vet inte ens de verksamma om alla ansökningar som igentligen krävs för att få föra sin farkost fram genom landets gator. Snacka om krångligt.

    Det enklaste för tillfället är att smyga ut ensam när ingen ser en, men så är inte roligt att utöva sin hobby. Alla har inte alltid tid att boka upp en kompis att stå och glo i himlen en halvtimme. Vi borde arbeta för att göra reglerna enklare så att man känner sig välkommen till alla klubbar i Sverige, nu får man nästan be om ursäkt att man kom till deras flygklubb med sin utrustning och har man tur får man flyga en kort stund när de andra slutat flyga.

    Skall vi utvecklas bör vi först bli accepterade av våra medlemmar som en del av deras verksamhet.

    Förra veckan när jag körde hem från en dags flygning(fpv) på malmöklubben så stod ett helt gäng och fpv flög bara en km från klubben, de hade mk och vingar och de var 4 stycken uppe samtidigt. Jag stannade till naturligtvis och förklarade att det fanns ett fält och att de var välkomna dit, de hade ingen aning. Hur många står inte utan klubb i Sverige och flyger, kan vi få in alla dessa som medlemmar så blir det garanterat den största sektionen i de båda förbunden, men hur når vi dessa är frågan. Dessa killar var självlärda, och det visade sig att en hade sett en av mina filmer på tuben och sedan skaffat sig en mk, sedan hade hans polare också tyckt att det var fräckt och sedan dennes kompis ......., nu var de en hel klubb.

    Vad gör vi?

    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  19. #59

    Standard

    Man kan inte förbjuda allt. Då borde även skjutvapen elimineras helt för fast man har licens på en sån kan man skjuta nån. Bilar borde också avvecklas, för man kan köra ihjäl folk med dem. Övervakningskameror borde tas bort, för de lata mfl gillar inte att bli "övervakade". Det är ju media som vänder sönder det mesta idag. Om de frågar nån, så lär de knappast vända det så att det är hemåt för oss, utan det blir antagligen "tycker du att drönare ska få flygas av vem som helst som kan se vad som helst med kameror eller vill du att de borde förbjudas?". Osv... det är nog en del nötter som får tycka till och bestämma.

    Drönare är fel ord, inte sånt vi pysslar med.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  20. #60

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Transportstyrelsen, januari 2015:

    Obemannade luftfartyg

    Obemannade luftfartyg går under ett antal olika benämningar, som t.ex. UAV, UAS, drönare/drones, RPAS, modellflyg, radiostyrt flyg med flera.

    Den gemensamma nämnaren är att de är luftfartyg som flygs utan någon förare ombord. Luftfartygen kan istället flyga av sig själva eller fjärrstyras av en förare på annan plats. Vilka regler som gäller och om det krävs tillstånd beror främst på vad det obemannade luftfartyget används till.
    Generella regler

    Oavsett vad syftet med flygningen av det obemannade luftfartyget är så gäller följande övergripande generella regler.

    • Luftfartyget får inte manövreras på ett så vårdslöst eller hänsynslöst sätt att andras liv eller egendom utsätts för fara. Att till exempel flyga över folksamlingar kan vara att utsätta andras liv eller egendom för fara och ska därför undvikas.
    • Luftfartyget måste alltid vara väl inom synhåll för föraren. Detta innebär att luftfartyget inte får vara längre bort eller högre upp än att dess position och färdriktning tydligt kan observeras av föraren själv, utan hjälp av kamera, kikare eller andra hjälpmedel. Maximala avstånd enligt Transportstyrelsens rekommendation är 120 meter i höjdled och 500 meter bort i sidled. Det omgivande luftrummet ska övervakas visuellt för att föraren ska kunna avbryta en flygning i god tid om något annat luftfartyg närmar sig området.
    • Flygning utom synhåll får tillsvidare endast ske efter tillstånd från Transportstyrelsen och inom avgränsat luftrum (restriktionsområde), som säkerställer separation till annan trafik. Detta gäller både i kontrollerat luftrum (kontrollzoner och terminalområden, samt luftrum över 2900 m) och i okontrollerat luftrum.
    • Så kallad FPV-flygning, eller annan flygning där föraren endast ser det som filmas från luffartyget, är endast tillåten under förutsättning att flygning sker med dubbelkommando och att luftfartyget hålls inom synhåll med blotta ögat för föraren.
    • Flygning inom synhåll i kontrollerat luftrum (exempelvis en kontrollzon vid en flygplats, när trafikledningen är öppen) kräver tillstånd från flygrafikledningen.

    Länk: Transportstyrelsen - obemannade luftfarkoster

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •