Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Draken i amerikanska flygvapnet

  1. #1

    Standard Draken i amerikanska flygvapnet

    Surfade runt efter spitfires i Burma och snubblade över denna filmen på youtuben
    http://youtu.be/7fgGiS7cuM8


    filmen visar en svart Draken registrerar i USA. Filmen är upplagd 2013 så antar att de flyger med dem fortfarande...

    Hade inte en aning om att det fanns drakar i USA, nån som vet mer om detta?

  2. #2
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    På 90 talet var den med i en actionfilm och då var den privat ägd.
    Ken

    kom precis på att den mötte rutan jetplan singel motor med intag på ena sidan.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  3. #3

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    fick nån historia berättad på flygvapenmuséet i linköping men kommer inte ihåg berättelsen, nått byte eller nått liknande, säkert nån annan som va med som kommer ihåg storryn
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  4. #4

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    På 90 talet var den med i en actionfilm och då var den privat ägd.
    Ken

    kom precis på att den mötte rutan jetplan singel motor med intag på ena sidan.
    den såg ju iofs ut att vara civil, ser iallafall ut som ett regnummer till vänster om fenan. Sen låter konversationen och övningen mer som om det vore militärt.

  5. #5
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Den blev känd som det enda privatägda stridsplanet i världen. Om den var på test i USA och fastnade där och sedan såldes låter jag vara osagt.

    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  6. #6

    Standard

    Har googlat runt lite och enligt denna artikel iofs från Aftonbladet...

    http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0008/01/draken.html

    ...så är det danskarna som sålde flertalet J35or till flygskolor i staterna som i sin tur sedan sålde dem till privatpersoner...
    krävs lite plånbok för att flyga dem, 450 gallon/h(1gallon=3,78liter) på cruise och 100 gallon/min med ebk...smakar det så kostar det

  7. #7
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Har för mig vi tankade i 3,5 kubik efter en halvtimme i luften. Är inte helt hundra men det var något sådant. Vid så kallat skarpt läge kom de tillbaka med tumma tankar redan efter 10-15 minuter och då hade de fälltankarna på.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  8. #8

    Standard

    Det är sanslöst egentligen...lyckostar som får bränna så mycket bränsle och samtidigt få betalt...

  9. #9
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Han som ägde kärran ett tag o flög runt med den heter Skip Holm,gillar också o ratta Warbirds..
    Filmen den dök upp i tror jag hette Into the sun ,en helikoperfilm,på 90 talet,anledningen att det blev livat var att den blev bortbytt utan motor som statisk museieföremål men en RR Avon är varken dyr eller ovanlig så vips,var den i luften..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  10. #10
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 202
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Fire birds... de säger att man flög så lågt att motorn sög in sand och ett längre flyguppehåll blev följden


    youtube.com/watch?v=4PncAMXnDQo
    Senast redigerat av henke2 den 2014-03-06 klockan 07:05.
    Superhero

  11. #11
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    fasen,minnet e uselt,firebirds heter filmen...
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  12. #12
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    kom precis på att den mötte rutan jetplan singel motor med intag på ena sidan.
    Det där förstod jag inte....?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  13. #13
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 159
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  14. #14
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 202
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Finns en hel del film på Draken i USA. Finns/fanns det mer än två flygande?



    Superhero

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 182
    Klubb
    Östersunds modellflyg klubb

    Standard

    Då jag var i Kalifornien i fjol vår så stod ett gäng drakar uppställda 5-6st, helgröna, ägdes enligt uppgift av en pensionerad flygöverste som tydligen också flög med dem. Stod på ett flygmuseumsområde i Chino.

    MVH K-Å
    MVH Kjell-Åke Skoog
    Ordförande RCFF 2023/2025.

  16. #16

    Standard

    De är rätt häftigt att det flyger fler drakar i staterna än va det gör i Europa där de flög i tjänst

  17. #17

    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard

    Hej!
    Kan kanske ge lite fakta om Draken i USA eftersom jag var lite inblandad. Om vi börjar med dom danska drakarna som syns på Dina filmer Henke. Danska flygvapnet gav bort tror jag 6 st en och 2-sistsare till en provflygarskola med löfte att få en dansk pilot att genomgå deras utbildning varje år.
    Svenska flygvapnet har också haft ett antal piloter som genomgått USAF:s provflygarskola där man fått flyga allt från T33 till B52. Jag flög MD80 med en dansk exflygvapenpilot och han berättade att han flugit in instruktörerna i Usa bla på superstall. Han var också den som flög uppvisningen med den danska draken på Karup tills det roliga tog slut (operatören brtalde inte soppan). Den danska draken tas fram och motorstartas en gång om året under livligt skålande i Gammel Dansk.
    En av de danska drakarna i USA flög soppatorsk och havererade enl rykte. NTPS skriver fortfarande på sin hemsida att man har 2 ensitsare och 4 tvåsitsare men något rykte säger att dom konkat. Vem vet.
    Den Drake som Skip Holm flög på uppvisning i Reno 2004 iförd jeans och Basebollcap vet jag inte hur den kom till USA. Den har en J35D-huv och ägdes av SAAB i Sacramento. Det är den som Aftonbladet skriver om. Skip Holm kom till Reno för att flyga Mustang och han hyrde en Harley för att lära sej banan. Man flyger ju inte så mycket högre sa han. Jag skall inte ha pengar men jag spränger motorn eller vinner sa han. Jag tror han vann 2004.
    Draken som flyger i filmen om kriget i Sydamerika känner jag väl till. 1986 när jag flög DC10 och var på nödträning blev jag ombedd att kontakta en kille i LA. Han var ex Navy-pilot och jobbade nu på Northrup. Han fick en utrangerad J35F i byte mot att han skulle fixa en replika till Flygmuseet i Linköping. Jag tror det var Mosquito. Jim tänkte sej flera Drakar och tvåsitsiga för att sälja en supersonic ride och i övrigt jobba komersiellt. Denna 35:a var ju kasserad och Gud bevars KRIGSMATERIEL. Någon lär ha gått till Materielverket och försökt att köpa en handfull Drakar att använda som agressorsqadrons med rödmålade stjärnor vid Topgun. Nu var fan lös inga mer Drakar till USA utan slå sönder dom på Stenametall i Halmstad. Jag lyckades inte ens få en fena till Hökaklubben. KRIGSMATERIEL!!!! Jag pratade med ägaren i LA och han ville jag skulle flyga den. Jag misstänkte att den var plundrad så jag frågade fick Du sikte och radar med? Nej. För he:vete det går inte att flyga med den tp. Jag lovade att hjälpa honom med SFI men sa att ajg vågar inte flyga den och vi pratade aldrig mer. Sedan inträffade en mängd nu presbikerade saker. Gamla tekniker skruvade, krutpratoner mm smugglades.
    En vacker dag startade en SAS-pilot 35:an från Chino och det lyste lampor över allt. Det gick bra.
    Sedan följde ett antal flygnigar där kärran arbetade. Bl a fällde man IR-facklor och den kärra som filmade var en LANSEN. Lär finnas 2 där men jag vet inte bakgrunden. Till filmen fick SAS-killen inte ledigt utan en provflygare från Northrup flög den. Det blev lite för lågt med för mycket dynamit
    så kärran fick skador men tog sej hem. Det blev försäkringspengar och kärran renoverades och målades som reklam för Miller Öl. Sedan stod den statisk display på Indy 500 ett par år. Jag hade åter kontakt med den svenske flyghistoriker som förmedlat det hela och fick veta att ägaren hade själv tagit tjuren vid hornen och flugit upp för FAA. Detta måste varit 10 år sedan så jag vet inte om den flyger idag. Vet bara att Materielverket ville köpa tillbaka den men Nix.
    Det är möjligt att det finns andra Drakar som flyger men det känner jag inte till. Tyvärr står vår egen J56 på marken på grund av idiotisk byråkrati. Vet inte om det lösts. Får se till Johan Guls meeting i maj om jag skall behöva flyga HABO-Draken igen.
    Med vänlig hälsning Uno
    PS Henke och Ni andra med Kolobri och J34-projekt. Hoppas Ni har goda råd för om knappt två veckor är jag hemma i Sverige igen. ds

  18. #18

    Standard

    Tack Uno! Mycket intressant läsning! Vet inte om du har/är medlem i SFF...skulle vara en intressant artikel annars! Överhuvudtaget vore det intressant att veta vilka svenska kärror som flyger runt om i världen.

    En sk35 får vi förhoppnigsvis se i luften till sommaren iaf, SwAFHF får äntligen civilregistrera den(35810)

    Finns det alltså en 35a till som står på backen pga av byråkrati? Himla tråkigt!!

  19. #19

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Uno Visa inlägg
    Hej!

    PS Henke och Ni andra med Kolobri och J34-projekt. Hoppas Ni har goda råd för om knappt två veckor är jag hemma i Sverige igen. ds
    Kul läsning Uno!

    Jag har kommit en bit på väg med min 34:a och om ett par veckor så bör det vara en hel del till gjort. Vi får ta en fika och kolla lite lösningar hör jag!

    /Fredrik.

  20. #20
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Uno,mycket trevlig läsning! Kul o få veta bakgrunden,jag hörde nåt skvaller för länge sedan om att det var Mosquito som fanns i bergrummmet i Västerås som försvann västerut..
    Vad gäller filmen Firebirds så letade jag lite nu och i roll listan över stunts så finns han med och på hans egen hemsida/Detailed Biography står det:
    "FIREBIRDS" Draken jet Stunt Pilot;
    Kan det vara så att han blev det officiella namnet men att nån annan gjorde det?
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

Liknande ämnen

  1. Incident med flygvapnet idag
    Av Graff70 i forum Allmänt om flyg
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2023-11-16, 14:45
  2. Gula Draken i foam
    Av Uno i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-08-04, 21:06
  3. Draken i EPP
    Av Tailstrike i forum Elmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-02-04, 16:16
  4. Amerikanska Presidentvalet.
    Av MrJet i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-11-04, 19:00
  5. Har det flugits ngn Thunderbolt i flygvapnet?
    Av Ekis i forum Allmänt och Tips
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-26, 17:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •