Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 24 av 24

Ämne: Draken i amerikanska flygvapnet

  1. #21

    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard

    Kul läsning Bokis på Skip Holms hemsida. Visste att det var en testpiloten från Northrop som flög i filmen men inte att det var han. Imponerande antal flygtyper han flugit. Johnsson Du frågar om det finns en 35: som står på backen. När F10 slutade flyga 35 tog man ut 2 drakar med mycket flygtillägg kvar. Vad jag minns ställdes dom på Ljungbyhed och en fick elsystemet fördärvat av något felaktigt markagregat. Den andra J56 har flugits på många flygdagar. Under en period stod den på marken för att krutpatronerna till rädningssystemet var utgångna. I fjol flög den inte alls. Den är inte civilregistrerad utan har flugit i Flygvapnets regi. Övergången till Swaf och civilt har tydligen grus i machineriet. J56 står på gamla F14 i Halmstad.
    Mvh Uno.

  2. #22
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Återigen,tack för infon! Skip Holm ,Bob Hoover ,Darryl Greenamayer var och är amerikanska flygare med lite hjältestatus för mig plus en viss avundsjuka för de har kunskapen o skickligheten att få göra det för mig mest fantastiska som finns=flyga...
    Senast redigerat av bokis den 2014-03-08 klockan 18:35.
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  3. #23

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Återigen,tack för infon! Skip Holm ,Bob Hoover ,Darryl Greenamayer var och är amerikanska flygare med lite hjältestatus för mig plus en viss avundsjuka för de har kunskapen o skickligheten att få göra det för mig mest fantastiska som finns=flyga...
    Får nog tillägga Chuck Yeager till den skaran...visst är man lite avis på dem.
    var bara någon månad sedan jag läste hans självbiografi, att grabbarna bara lever är ju ett under. Läste bla att han och en kompis brukade låna en gammal tvåmotorig andravärldskriget-kärra, kommer inte ihåg vilken men de satte iaf på den primitiva autopiloten (var väl egentligen inte mer än kurs och höjdhållning) och la sig i lastutrymmet och sov. Nån gång hade de vaknat av ett åskoväder och snudd på tomma tankar.

    Några sådana piloter som flugit så mycket lustiga kreationer kommer vi nog aldrig se igen.
    Senast redigerat av bokis den 2014-03-08 klockan 18:35.

  4. #24

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Uno Visa inlägg
    Kul läsning Bokis på Skip Holms hemsida. Visste att det var en testpiloten från Northrop som flög i filmen men inte att det var han. Imponerande antal flygtyper han flugit. Johnsson Du frågar om det finns en 35: som står på backen. När F10 slutade flyga 35 tog man ut 2 drakar med mycket flygtillägg kvar. Vad jag minns ställdes dom på Ljungbyhed och en fick elsystemet fördärvat av något felaktigt markagregat. Den andra J56 har flugits på många flygdagar. Under en period stod den på marken för att krutpatronerna till rädningssystemet var utgångna. I fjol flög den inte alls. Den är inte civilregistrerad utan har flugit i Flygvapnets regi. Övergången till Swaf och civilt har tydligen grus i machineriet. J56 står på gamla F14 i Halmstad.
    Mvh Uno.
    Ja just det så va det, hade glömt det där med krutpatronerna, men när du säger det så läste jag det för ett bra tag sen. Tack igen!
    Läste ett PM från SwAFHF för någon månad sedan att det skulle vara klart mellan FV och föreningen att föra över Draken till civilregistret...men det skulle inte förvåna mig ifall det strular igen! Flyg är ju inte direkt något som går spikrakt genom
    byråkratin i Sverige.

Liknande ämnen

  1. Incident med flygvapnet idag
    Av Graff70 i forum Allmänt om flyg
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2023-11-16, 14:45
  2. Gula Draken i foam
    Av Uno i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-08-04, 21:06
  3. Draken i EPP
    Av Tailstrike i forum Elmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-02-04, 16:16
  4. Amerikanska Presidentvalet.
    Av MrJet i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-11-04, 19:00
  5. Har det flugits ngn Thunderbolt i flygvapnet?
    Av Ekis i forum Allmänt och Tips
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-26, 17:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •