Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Modellflyg Danmark

  1. #1

    Standard Modellflyg Danmark

    Hej,

    I sommar har jag planerat in några veckor i Danmark och undrar ifall någon vet hur reglerna är kring modellflygning? Har hört att det skall vara striktare regler där än här i Sverige.

    Någon som har varit över och vet mer hur det funkar? Är det bara att ta med sig grejerna och hitta en öde öppen yta?

    Tacksam för info.

  2. #2

    Standard

    Har ingen större koll men vet att man får inte flyga högre än 100m över marken.

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Här finns lite att läsa - http://www.modelflyvning.dk/forening...aa-jorden.aspx
    Sen kan du hitta mera info på samma sajt via t ex denna länk - http://www.modelflyvning.dk/foreningsinfo.aspx
    Roger

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Ta kontakt med närmsta modellflygklubb där du tänker vistas i Danmark. Min erfarenhet är att man som gästande modellflygare ofta blir väldigt varmt välkomnad.
    Kolla upp försäkringsskyddet för säkerhets skull. En enkel lösning är att lösa medlemskap i RCFF för en 100-lapp. Då får du RCFFs ansvarsförsäkring som gäller i Norden. Försäkringen förutsätter givetvis att du följer landets lokala regelverk samt RCFFs säkerhetsregler.

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Ta kontakt med närmsta modellflygklubb där du tänker vistas i Danmark. Min erfarenhet är att man som gästande modellflygare ofta blir väldigt varmt välkomnad.
    Kolla upp försäkringsskyddet för säkerhets skull. En enkel lösning är att lösa medlemskap i RCFF för en 100-lapp. Då får du RCFFs ansvarsförsäkring som gäller i Norden. Försäkringen förutsätter givetvis att du följer landets lokala regelverk samt RCFFs säkerhetsregler.
    Täcker det endast fält som är med i RCFF på nån vänster? Åland hör till Finland som ligger i Norden, har svårt att tro att era försäkringar gäller här...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ålänning - läs försäkringsbrevet som finns länkat via Start - där framgår att den gäller inom Norden.
    Sen tycker även jag att det finns en gråzon eftersom det står att den inte täcker flygning "i privat regi" utan på fält godkända av Klubbstyrelse eller RCFF... Så frågan är hur t ex en flygning på åkern hemmavid bedöms... För mig påminner denna skrivning om den som gäller för SMFFs försäkring men här får gärna RCFFs ansvariga förklara.
    Roger

  7. #7

    Standard

    Tolkar det som så att fältet vårt inte är godkänt och således täcker inte RCFF's försäkring någon som helst flygning på Åland. =) Vi har egna försäkringar, vete sjutton hur det blir med er när ni gästar/gästat. Är säkert samma i hela Norden.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Det är bara att läsa innantill i RCFFs säkerhetsregler under punkt 2 där det står:

    "Av säkerhetsskäl rekommenderar RCFF att du i första hand flyger på något av de cirka 200 klubbfält som finns i Sverige.
    Sker flygning på annan plats jämställs den med ett godkänt modellflygfält om RCFF:s säkerhetsregler efterlevs."

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det finns dock en skrivning som jag redan för länge sedan påpekat att den kan vara tveksam den dag det händer nåt utanför de reguljära klubbfälten nämligen "Undvik att flyga i närheten av bebyggelse, gator, vägar, samt gång- och cykelvägar. Säkerställ att all flygning sker inom ett område där du minimerar risken att orsaka skada på människor, djur och materiel. " Även om tanken säkert är god så utesluter den rent bokstavligt de flesta ställen eftersom "gata" eller "väg" ofta finns i nån form där vi flyger - f ö även vid klubbfälten. Nu är det möjligt att jag egentligen utan berättigande "målar fan på väggen" men skrivningen är ändå i mina ögon en aning tveksam om försäkringsbolaget granskar den i samband med en olycka. Men vi får hoppas på en välvillig tolkning i ett sådant fall.
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •